יום אחד, הילדה הופכת לאישה
יום אחד את הולכת עם בתך הקטנה לקנות בגדים, אבל הפעם היא מודיעה לך שהיא רוצה למדוד שמלה חשופה יותר. את מתבוננת בה ספק משועשעת, ספק מובכת, בעודה עומדת מול הראי ומסדרת שוב ושוב את הפן בשיער, זה שהיא מתעקשת לעשות עכשיו בתדירות הולכת וגדלה. בערב, כשהיא יוצאת למסיבה, את מזהה על פני הילדה המתוקות שלה שפתון ואיי-ליינר, ולא יכולה להימנע מלשאול את עצמך – מתי זה קרה, ומה צריכה להיות התגובה להתנהגות שלה?
אי הנוחות שלך לא נובעת מן העובדה שבתך התינוקת כבר ילדה גדולה. אי הנוחות שלך נובעת מכך שאת יודעת שילדתך, אמנם כבר לא תינוקת, אבל גם בהחלט לא ילדה גדולה. היא בכיתה ו' או ז', אבל עוטה על עצמה סממנים של אישה בוגרת, ואת יודעת שאין לה שום מושג מהם המסרים הסמויים שמעבירות רגליה החשופות או שפתיה הצבועות בשפתון.
כמו בנות אחרות בגילה, היא רוצה תשומת לב ורוצה להשתלב, והיא עושה את זה בדרך שהיא למדה מתכניות הטלוויזיה, מהפרסומות ומיתר המסרים הסמויים והלא סמויים שהילדים שלנו (ואנחנו) מופגזים בהם.
הילדים מנסים לבנות זהות עצמית
משמעות הכניסה לגיל ההתבגרות, היא שהילדים מתחילים לחפש את מקומם ואת זהותם מחוץ למסגרת המשפחתית. תפקידם הוא למצוא את הדרך להשתלב בחברה הרחבה יותר, שהיא קודם כל חברת בני גילם.
לעתים קרובות הילדים מנסים נואשות להתחקות אחר הרמזים הסמויים, שמסמנים להם איך להיות "מקובלים" בחברה. הורים רבים נבוכים ומופתעים, כשהם מגלים שבמקום לדבוק בערכים שהם ניסו להקנות לילדים, ילדיהם המתבגרים מייבאים ערכים חדשים, בעיקר - מראה חיצוני (והמותג הנכון) כחזות הכל.
ההיצמדות למראה החיצוני הנכון היא דרכם הפשטנית להרגיש שייכים ובעלי ערך, ומייצגת את חוסר הבשלות של הילדים, כשבמקום להישען על כוחות האישיות הפנימיים או להעריך את חבריהם על פי אישיותם, הם דבקים בחיצוני הבולט לעין.
מהיכן מגיעים המסרים המיניים?
גיל ההתבגרות הוא גם הגיל בו מתחזקים הדחפים המיניים והסקרנות המינית. מתחילים להירקם קשרי אהבה בין המתבגרים ותפקידי המגדר נשזרים בזהות העצמית המתפתחת ובדימוי העצמי.
נערה תיחשב "מקובלת" אם הבנים בסביבתה יאהבו אותה, ולכן הנערות משקיעות מאמץ מודע גדול בניסיון לגלות מה ימצא חן בעיניי הבנים, איך עליהן להיות מיניות וכיצד מצופה מהן לשדר נשיות.
מה שמטריד אותי הוא, כשנערה שואלת את עצמה איזו מן אישה עליה להיות, וכשבנים שואלים את עצמם איך בדיוק עליהם להיות גברים, או ליתר דיוק - גבריים, מהיכן הם סופגים את התשובות? לצערי, אני מגלה בסביבתם של מתבגרים רבים סוג של עזובה חינוכית בכל הקשור בהתנהגות מינית.
לעתים קרובות, הורים ומורים כאחד, נרתעים מליטול על עצמם תפקיד מעורב ומכוון בתוך שדה המוקשים של מיניות מתבגרים. במקרים אלו, מקורות המידע שנשארים זמינים למתבגרים הם הדימויים המיניים המוצגים במדיה.
מספיק להתבונן בפרסומות, בטלנובלות ובקליפים ב-MTV, כדי להבין איזה מודלים מעוותים של נשיות וגבריות הילדים שלנו חשופים אליהם. נשים מוערכות שם על פי המראה החיצוני שלהן בלבד. עליהן להיות רזות מאוד, מטופחות, ולעתים קרובות הן משדרות מיניות בוטה שבאה לידי ביטוי בבגדים חשופים ובהבעות פנים חשקניות.
גברים מוערכים על פי מעמדם הכלכלי והקסם האישי שלהם. באינטראקציות הקצרות המוצגות בין נשים לגברים בפרסומות, ברור שאישה יכולה להשיג את רצונה רק על ידי הפעלת קסמה המיני. הגבר מתואר כמי שלעולם אינו יכול לעמוד בפתיינות הנשית. לצערי, רבים מבני הנוער אותם אני פוגשת הפנימו את עולם הערכים הזה.
כך תתנו את העצות הטובות ביותר
כדי שהמיניות של ילדיכם תהיה בריאה מגובשת, כדאי קודם כל להביע עמדה. תתפלאו, אבל הילדים דווקא רוצים לשמוע מה יש לכם לומר. בנוסף, כדאי שתסגלו כמה כללים שיעזרו לכם וגם לילדיכם, לעבור את התקופה באופן הבריא והנכון ביותר.
בדקו לאילו תכנים ילדיכם חשופים. נסו להוריד למינימום את החשיפה של מתבגרים צעירים לתכנים מיניים שאינם הולמים את גילם.
היו מעורבים בתכנים שילדיכם צורכים בערוצי המדיה. הסבירו לילדים מה דעתכם על האופן בו מוצגות שם הנשים לעומת הגברים. הסבירו לילדיכם מושגים כמו "רייטינג". נסו להראות להם את האופן המגוחך בו פרסומאים מנסים להשפיע עלינו – מה הקשר בין אישה יפה לבין ארטיק? למה היא מתפשטת? האם זו הדרך היחידה שעומדת בפני אישה לשכנע מישהו לעשות משהו?
טפחו והדגישו בילדיכם את כישוריהם הפנימיים והאישיותיים. עזרו להם לשאוב תחושת ערך מנושאים פנימיים, כמו יכולת מנהיגות בתנועת הנוער, כישרון ציור או כישרון מוסיקאלי, טוב לב ואכפתיות, כישורים ספורטיביים ועוד.
הסבירו לבנותיכם את ההבדל בין להיראות "טוב" לבין להיראות "זולה".עזרו לבנותיכם לאזן בין רצונם להיראות טוב ולזכות בתשומת לב נעימה לבין מראה שיש בו קריאה מינית בוטה, שעלולה לזכות בתשומת לב שלילית. התאימו את הסבריכם לסגנון החשיבה של בתכם. התייחסו לנושאים של כבוד עצמי, צניעות, מראה יוקרתי לעומת מראה זול, תשומת לב טובה לעומת תשומת לב רעה וכד'. סביב נושא זה, דווקא האבות יכולים לתפוס תפקיד חשוב.
הבהירו את חשיבות המרחב הפרטי שלהם. חיזרו והסבירו לבניכם ולבנותיכם כאחד, את החשיבות של שמירה על המרחב הבין-אישי שלהם ושל זולתם. המסר חייב להיות ברור - אף אחד\ת לא צריך לגעת בי, אלא אם נתתי רשות מפורשת. כמו גם, אין זכות לגעת באף אחד\ת, אלא אם ניתנה לי רשות מפורשת.
אין ספק, כי חשיבות החברים והמדיה, הם עצומים. אולם מעורבות הורית פעילה ונבונה, כזו שמאפשרת תקשורת פתוחה עם ההורים, תאפשר לילדים לבנות את הזהות שלהם, ובמקביל להפנים את המסרים שלכם.





React to WordPress