החורף מביא איתו מגפיים ומטריות, מרקים חמים ואת ריח הגשם. אבל למרות הרצון החורפי להישאר מכורבלים עם הפוך במיטה, רובינו עדיין נוסעים לעבודה ולבילויים ולא חושבים לוותר על הנסיעה בגלל גשם חזק או סערה. אולם, מזג האוויר החורפי דורש שנשנה את הרגלי הנהיגה ונחדד את החושים בזמן הנהיגה, שכן איבוד שליטה על הרכב בעקבות החלקה או ראות לא טובה יכולה לגרום לתאונה.

 

עוד ב-Onlife:

 

איתי אלון, מומחה לנהיגה נכונה וחסכונית ומנכ"ל "אלטרנטיבי - יוצרים תרבות נהיגה", אומר כי "ברור שעל הנהג לשנות את אופן נהיגתו בחורף, ורובנו עושים זאת באופן טבעי. הבעיה בחורף היא, שהמרווח לטעות קטן משמעותית. לעיתים ההחלטה החכמה ביותר במצבי סערה וגשם משתוללים היא לוותר על הנסיעה".

 

 

משום שרובנו לא מוותרים על הנסיעה ומשנים את שגרת חיינו בגלל מזג האוויר, לעיתים "תופס" אותנו גשם חזק כשאנחנו בדרכים ויש לדעת כיצד להתנהל נכון עם המכונית במצבים אלה. אלון מוסיף כי "חשוב לזכור שגשם אחרי מספר ימים יבשים יכול ליצור רמת חיכוך נמוכה ביותר של המכונית עם הכביש, בדומה לחיכוך של בוץ ושמן. הבעיות העיקריות מופיעות בעיקר בדרכים עירוניות ובסביבת צמתים".

 

טיפים לנהיגה בטוחה בחורף:

 

1. היזהרו משלוליות: אלון מסביר כי "כשהכביש רטוב נוצר ניתוק בין הכביש לצמיג ובמצבים קיצוניים הצמיג מרחף על פני המים. לכל צמיג יש הספק מוגבל של ניקוז נוזלים. לעיתים בנסיעה מהירה תגלו שאתם עומדים לעבור בעוד שנייה שלולית. אין זמן לבלום וגם מסוכן כי התנועה מאחור תפגע בכם". איך בכל זאת עוברים את השלולית בשלום? לקראת מעבר על שלולית הפחיתו מהירות מוקדם ככל שניתן והאטו בעדינות.

 

היזהרו משלוליות

 

חשוב ליישר את ההגה, לאחוז בו חזק ולתת למכונית לעבור את השלולית בלי לעבור נתיבים או לפנות, ובלי לבלום. יש לצפות לכך שהמכונית תיבלם יותר בצד אחד ותינטה לצד אחר עקב כמות לא אחידה של מים משני צדי הרכב, מה שעשוי לגרום לסטייה מנתיב. אל תיבהלו והמשיכו להחזיק את ההגה חזק ולנסוע ישר. כשיוצאים מהשלולית יש ללחוץ לחיצה קלה ורצופה על הבלמים בכדי ליבש אותם ולוודא שהם תקינים.

 

2. התאימו נעלים וביגוד לנהיגת חורף: "בגשם זלעפות אנשים נכנסים במהירות למכונית, המעיל רטוב ודביק וכל מה שרוצים זה למהר הביתה. ברור שלא ניתן לשלוט במכונית כשלבושים כמו דוב קוטב, ולכן יש להוריד את המעיל", מסביר אלון. וכמה פעמים קרה לכם שהרגל החליקה על הדוושה בגלל סוליות רטובות? לכן לפני נסיעה כדאי לנגב את הסוליות בעזרת סמרטוט או אפילו לשמור זוג נעליים יבשות ונוחות לנהיגה בתא המטען.

 

החזיקו זוג נעליים יבשות באותו לנהיגה

 

3. שמרו על הפנסים מבוץ: "תאורת הרכב משפיעה דרמטית על בטיחות גם בשדה הראיה של הנהג וגם בנראות הרכב. אין ברירה אלא לנקות בעצמנו את הפנסים ולא להמתין לשטיפה השבועית", ממליץ אלון.

 

4. הפעילו מזגן: אחת הבעיות בנהיגה בחורף היא הצטברות של אדים על החלונות. תופעה זו נגרמת משני גורמים: הפרש טמפרטורות בין פנים הרכב לסביבה החיצונית, ולחות גבוהה ברכב הסגור. לכן, אלון ממליץ לאפשר למיזוג להכניס אוויר טרי ויבש מבחוץ. במקרה שמתאספים אדים שהאוורור והחימום של הרכב לא מצליחים לפזר, ניתן להפעיל את המזגן. הפעלת המזגן מייבשת את האוויר ולכן היא יעילה בפיזור אדים.

 

ניתן גם לפתוח חלון, אוויר קר ויבש יפזר את האדים. כמו כן, יש מערכת פיזור אדים מהשמשה האחורית. זכרו שחימום יתר של תא הנוסעים יכול להיות נעים אך מסוכן כיוון שביכולתו להרדים את הנהג.

 

5. הדליקו אורות נכונים בתנאי ערפל: בכל חורף נתקלים בכמה ימים שמתאפיינים בערפל כבד. במקרים מסוימים הערפל יכול להגביל את הראייה למטרים ספורים בלבד. "כאשר אנו נתקלים בערפל עלינו להפעיל את התאורה המתאימה. אור ערפל אחורי הוא אור אדום חזק ובולט שיאפשר לרכבים האחרים להבחין בכם".

 

מטרת אורות הערפל הקדמיים היא להאיר את הכביש מבלי ליצור סנוור, ולאפשר לנהג לראות את תוואי הכביש, את פסי השוליים וסימוני הנתיבים", מסביר אלון ומוסיף, "כידוע, אסור להפעיל אורות גבוהים. למרות שאנו בתוך ענן ערפל ובעיקר בלילה נראה לנו שהכל חשוך והפנסים אינם מספיק חזקים, הדלקה של אורות גבוהים לא תשפר את הראות. הערפל שובר את אלומת האור ויוצר סנוור חזק של הנהג".

 

הדליקו אורות ערפל

 

6. הפעילו מגבים במהירות המרבית מבעוד מועד: אלון מסביר כי "בתנאי גשם, מומלץ להפעיל מגבים במהירות המתאימה, אבל לקראת כניסה לשלולית או כשהתנועה ממול עומדת לעבור בשלולית יש להגביר למהירות המרבית. כל נהג מכיר את הרגע בו נוסעים עם "שלולית" על השמשה, בלי לראות כלום עד שהמגבים מצליחים לנגב את המים. כמו כן, כדאי לא לחסוך עליהם ולהחליף למגבים חדשים לקראת החורף".

 

7.וודאו לחץ אויר תקין בצמיגים: "צמיג ללא אוויר אוחז פחות טוב את הכביש כאשר בחורף, ממילא רמת האחיזה נמוכה עקב כבישים רטובים והסכנה גדולה יותר. בנוסף צמיג ללא אוויר יהיה בעל נטייה גדולה יותר ל"ריחוף" בכניסה לשלוליות.  יש לבדוק את הצמיג, ולוודא שאין בו נזקים" ממליץ אלון.

 

הכתבה נכתבה בסיוע חברת הפניקס - ביטוח מקיף