אין ספק שמדינת ישראל היא מקום מיוחד. על פי רוב הדבר הוא לטובה, אך לעתים כדאי היה לוותר על הזכות להיות יוצאי דופן. זה הוא המצב בכל הנוגע לדיני הנישואין והגירושין שנוהגים אצלנו. בישראל קיים מצב שאין לו אח ורע ביתר המדינות הדמוקרטיות, ולמען האמת גם לא בחלק ניכר מן המדינות שאינן אות ומופת להגנה על זכויות האזרח.

 

עוד ב-Onlife:

 

ישראל היא המדינה היחידה בעולם הדמוקרטי המגבילה באופן ניכר את חופש הנישואין והגירושין של אזרחיה, באמצעות הקביעה שעליהם להתחתן ולהתגרש בהתאם לדין של העדה הדתית אליה הם שייכים. המציאות המשפטית המוזרה הזו, בה כל אזרח ישראלי מסווג לעדה דתית שלא על פי בחירתו אינה ענין סמלי. יש בה כדי להוביל לפגיעות חמורות בזכויות היסוד של כל אחת ואחד מאתנו.

 

 

המופלים האמיתיים: ציבור המתגרשים

הפגיעה החמורה ביותר, שאינה זוכה להד מספק, נוגעת דווקא לתחום הגירושין, ולא לרגע החגיגי של הנישואין. דיני הגירושין בישראל מפלים באופן ברור את הנשים. בדין היהודי, לדוגמה, הגבר הוא המגרש והאישה היא זו הזקוקה להסכמתו. עניין זה אינו נוגע רק למסורבות הגט ולעגונות אלא לכל אישה המצויה בהליכי גירושין. כל עו"ד העוסק בדיני משפחה יוכל להעיד עד כמה חוסר האיזון בבתי הדין, מוביל אלפי נשים בשנה לוותר על זכויות ורכוש.

 

עצם העובדה שההליכים מתנהלים במוסד שיפוטי שהיושבים בו בדין הם גברים בלבד, די בה כדי לצור מציאות בלתי הוגנת. אם מוספים לכך את העובדה שעל נשים מוטלות הגבלות הלכתיות רבות שאינן מוחלות על הגברים מבינים עד כמה המצב עגום ומטריד.

 

אין לך דת? אל תתחתן

הפגיעה השנייה והמפורסמת יותר מתבטאת בעובדה שבישראל חיים מאות אלפי אזרחים שאינם יכולים להינשא בראש וראשונה מכיוון שהם חסרים סיווג דתי. מרביתם – עולים מחבר המדינות שהגיעו לכאן בהזמנתה של המדינה, אך אינם מוכרים על ידה כיהודים. בהעדר סיווג דתי, אזרחים אלו פשוט אינם יכולים להינשא.

 

לקבוצה זו של מנועי חיתון בישראל יש להוסיף כמובן את הזוגות בני אותו המין המנועים מלהינשא וגם את אלפי הגרים הרפורמים והקונסרבטיבים הנרשמים כיהודים במרשם האוכלוסין אך נתקלים בחומת הממסד האורתודוכסי שאינו מכיר בהם.

 

לבסוף, יש להזכיר את העובדה שהמונופול האורתודוכסי פוגע בחופש הדת של רבים מאזרחי ישראל. סקרים רבים מעידים שקרוב ל-40% מן הצבור היהודי בישראל מעדיפים להינשא בטקס רפורמי, קונסרבטיבי, חילוני או אזרחי. העובדה שבאחד מן הרגעים המרגשים והמשמעותיים בחייו של האדם, הוא נדרש להתפשר על צו מצפונו מהווה פגיעה מהותית וקשה בחופש הדת ובחופש מדת.

 

מתחתנים בחו"ל – מתגרשים בישראל

הפגיעות החמורות הללו נותרו עד היום ללא מענה רציני. במרוצת השנים התפתחו מספר תחליפים, כדוגמת הנישואים האזרחיים בחו"ל או הרחבת המעמד של זוגות ידועים בציבור; אלא שפתרונות אלו שהפכו לפופולאריים מאד רחוקים מלהיות מספקים. כך לדוגמה, זוגות יהודיים הנישאים בחו"ל נדרשים עדין לעבור בבית הדין הרבני בדרכם להתגרש. זוגות של ידועים בציבור נדרשים להוכיח את מעמדם בכל פעם לפני הרשויות ובתי המשפט.

 

במצב העניינים הזה תחליפים אלו אינם יכולים לספק והובלתה של מהפכה אזרחית בתחום הנישואים והגירושין היא צו השעה.

 

 

בימים אלו נכנס המשא והמתן והקואליציוני לישורת האחרונה. לראשונה מזה עשור, תוקם בישראל ממשלה שתוכל לחולל שינויים מהותיים בסטאטוס קוו. כיום כבר ברור שעיקר ההתנגדות לנישואין וגירושים אזרחיים נובעת מן הרצון לשמר את כוחו של הממסד ולא מעניינים של מהות. צביונה היהודי של מדינת ישראל נפגע יותר מן המצב הקיים מאשר מהמציאות החדשה בה כל זוג יוכל לנהוג על פי צו מצפנו.

 

המספר ההולך וגדל של ארגונים, אישי ציבור ורבנים אורתודוכסים התומכים בקידום חופש נישואין וגירושין, מוכיח שלא מדובר במכשול הלכתי אלא פוליטי. יותר מתמיד מאות אלפי זוגות ישראלים נושאים עיניים למנהיגי המפלגות המתדיינים, בצפייה שינצלו את חלון ההזדמנויות ויראו ש"יש עתיד" לזכות של כל אחד ואחת מאתנו לבנות "בית יהודי" ובית ישראלי על פי צו מצפוננו.