התפתחות התנועה

התינוק כבר יכול לשלוט בגופו.

הוא  יכול לשבת בכוחות עצמו (עם תמיכה מעטה) וכך יכול לחקור ולגלות דברים חדשים  כבר בגיל 7 חודשים.

בהדרגה הוא יושב כבר ללא תמיכה ומסוגל לסובב את ראשו לצדדים.

בזמן הארוחה הוא אוהב לשבת על כסא אוכל עם מגש לפניו ובעיקר נהנה לאכול את ארוחותיו עם כל יתר בני המשפחה.

התינוק כבר זוחל ובגיל 9 חודשים יכול לעשות זאת גם עם צעצועים בידיו.

הוא יכול גם לעלות במדרגות בזחילה.

לעיתים התינוק מצליח למשוך את עצמו כלפי מעלה ולעמוד בעזרת תמיכה של רהיטים. לרוב קשה לו לחזור לישיבה ולכן הוא מרבה

ליפול וזקוק להשגחה צמודה.

התינוק יכול להרים חפצים קטנים בעזרת אצבעותיו.

הוא מכניס לפיו כל דבר הנמצא בסביבתו.

 

טיפים להורים

ארגנו את הסביבה כך שהתינוק יוכל לנוע במרחב הפתוח בביטחון והנאה: כסו שקעים חשמליים והרימו דברים שבירים מהרצפה.

הימנעו משימוש במפות- תינוקות אוהבים למשוך אותן.

אפשרו לתינוק לנוע במרחב כדי לחקור את הסביבה, לפתח קואורדינציה ולחזק את שריריו.

הניחו חפצים על הרצפה מעבר לטווח השגתו וכך תעודדו זחילה.

לעולם אל תניחו את הילד בתוך הליכון (כזה שהילד יושב בתוכו)  המהווה את אחד הגורמים העיקריים לפציעות בבית.

שחקו איתו בתופסת, תוך כדי שגם אתם זוחלים על הרצפה.

אפשרו לתינוק לאכול בעצמו  אוכל חתוך המוגש לו על משטח כסא האוכל, אפילו אם הריצפה מתלכלכת.

תנו לו גם לשתות מכוס סגורה בעצמו.

שימוש בכפית הינו תרגול מצויין. אומנם בתחילה הוא ינופף בה, ינשוך ויתקשה לכוון אותה לפיו אך במהרה יעשה זאת תוך שליטה . 

שכללו את מיומנויות המוטוריקה העדינה שלו, למשל באמצעות הכנסת צימוקים לקופסא עם פתח צר, כדי לעודד אותו להוציא אותם.

 

התפתחות קוגניטיבית

טווח הקשב של התינוק ארוך יותר והוא מצליח להתמיד בפעילות אחת למספר דקות.

יש לו כבר זיכרון טוב והוא מגיב בהתרגשות לאירועים החוזרים על עצמם. 

התינוק מבדיל בין קרוב לרחוק.

הוא לומד לבנות מגדל של 2 קוביות.

התינוק לומד לחשוב ולפתור בעיות קלות.

הוא  מנסה להבין איך דברים עובדים ע"י חיקוי של מה שאתם עושים.

 

טיפים להורים

הקריאו לתינוק סיפורים קצרים ושחקו איתו במגוון משחקים, כגון: גלגול כדורים והכנסת צורות לקופסאות.

תנו לו לחקור משחקים מעניינים, למשל כאלה שבהם ברגע שלוחצים על כפתור מסוים נשמע צליל או מתגלה דבר חדש,  או כאלה בהם

צריך למשוך בחבל כדי שהצעצוע יזוז.

עודדו את התינוק לפתור בעיות פשוטות, למשל: הרעישו בחפץ והחביאו אותו כדי שהתינוק יחפש את הרעשן.

בנו מגדל מכוסות בגדלים שונים והסבירו לו תוך כדי כך מה אתם עושים.

התפתחות תקשורתית:

התינוק ממלמל הרבה ומשתמש בקולות גם כדי לענות כשמדברים אליו וגם כדי להביע רגשות.

התינוק משכלל את ההברות שהוא משמיע ומתחיל שלב המלמול החזרתי . בשלב זה התינוק משמיע רצף של הברות זהות וחוזרות.

לדוגמא:mamama  או bababa.

התינוק משתמש במלמול למספר מטרות:

גירוי עצמי– התינוק נהנה להניע את פיו ולשמוע את הקולות

                  שהוא מצליח ליצור.

תרגולשל התנועות שבהמשך יביאו אותו לדיבור.

פיתוח יכולת האבחנהשלו בין הצלילים השונים שהוא יכול ליצור.

התינוק משתמש בצלילים מגוונים מאוד, כאלו המופיעים בשפת אימו, כאלו המופיעים בשפות אחרות וצלילים ייחודיים לו שאינם

מופיעים באף שפה.

התינוק מתחיל להשתמש באינטונציה דומה לזו של המבוגר והוא למעשה מחקה את טון הדיבור של המבוגר.

התינוק כבר מתחיל להבין תנועות, סימנים ומילים. הוא יכול לזהות תנועות של כן/ לא , הצבעה, ויכול להתחיל ולהגיב כאשר הוא שומע

את שמו.

לקראת סוף תקופה זו מפתח התינוק מיומנות תקשורתית חדשה ומשוכללת יותר: הוא מסוגל לעקוב אחרי הצבעה של המבוגר לעבר

חפץ מסויים או להחליף מבטים לסירוגין בין החפץ לבין המבוגר. יכולת זו מאפשרת לו להתחיל ליצור תשומת לב משותפת עם המבוגר

והוא מתחיל את שלב התקשורת המכוונת.

 

טיפים להורים

יש  קשר הדוק בין התפתחות המלמול להתפתחות הדיבור: ככל שהתינוק ישמיע יותר קולות, הברות וחזרות על הברות הוא יוכל

לפתח שפה טובה יותר בהמשך.

נסו לחקות את הקולות שהתינוק מפיק והוסיפו גם משהו חדש. פעילות זו תעודד את התינוק להפיק בעצמו קולות ולמלמל . חשוב

לעשות זאת כאשר אתם נמצאים פנים אל פנים עם התינוק ושומרים איתו על קשר עין.

דברו עם התינוק בליווי ג'סטות על מנת לעזור לו להבין את משמעות המילים. למשל: אימרו "שלום" ונענעו בידכם, אימרו "לא"  והניעו

את ראשכם.

עיזרו לתינוק לשים לב לתנועות כמו הצבעה על צעצוע, הצבעה על תמונה בספר ותנועות כן/ לא המביעות את כוונותיכם. כל אלו יעזרו

לו בהמשך להביע את כוונותיו באופן ברור.

הראו לתינוק באופן ברור את החפץ עליו אתם מדברים, נסו להראות בכל פעם רק חפץ אחד או תמונה אחת. פעולה זו תעזור לו להבין

טוב יותר את הקשר שבין המילה ששמע לבין החפץ ובהמשך להבין יותר ויותר מילים.

דברו אל התינוק בשפה המותאמת לו והדגישו את "המוסיקה" של השפה.

התינוק בשלב זה מגיב יותר ל"מוסיקה" של השפה מאשר למילים והוא גם יחקה קודם כל את ה"מוסיקה" ורק לאחר מכן את המילים.

 

 התפתחות רגשית חברתית

התינוק כבר מ?ת?קש?ר עם הוריו ומתחיל לפתח אישיות משל עצמו.

יש תינוקות הנהנים ממפגש עם  אנשים חדשים  ויש תינוקות המגלים חשש ונזקקים לזמן כדי להתרגל .

יש תינוקות שאוהבים קולות ורעשים חזקים וגם להיות בתנועה מתמדת ויש תינוקות שקטים יותר.

התינוק  מחקה תנועות שאתם עושים, כמו נפנוף ביד לשלום או נענוע בראש כדי לומר "לא".

לפעמים התינוק זקוק גם לקצת פרטיות... כשהוא מתעורר אפשרו לו לשחק מעט במיטה לבדו.  

 

טיפים להורים

לימדו מהם העדפות התינוק שלכם, מה אופיו, האם הוא חברותי או חושש מזרים , האם הוא פעיל או מעדיף להיות שקט. בהתאם

להעדפותיו אתם יכולים לגרות אותו בהדרגה.

חקו את הפעולות, הקולות והתנועות של התינוק. כך תעודדו שמירה על קשב משותף לאורך זמן.

כדי לפתח עצמאות אפשרו לתינוק להעסיק את עצמו למספר דקות לבד – בהשגחה כמובן.

 

אפרת בן נאה, מרפאה בעיסוק (B.A.? ויועצת התפתחותית בגיל הרך (M.A.)

www.efratbn.co.il   אימייל: shiroo@zahav.net.il  

052-6407233

 

איריס אופיר, קלינאית תקשורת,

מדריכה קלינית ומאבחנת דידקטית

050-8802390         iris_o3@walla.com

 

 

* כאשר אתם עושים שימוש במדריך זה זכרו כי טווחי הנורמה רחבים וייתכן  שילדכם רוכש 

מיומנויות בקצב  שונה מהמתואר. אם אתם בכל זאת מתלבטים, פנו להתייעצות עם גורם מוסמך.