באחד הערבים הנהדרים ב מסאי-מרה ( קניה )
עלתה ונשאלה השאלה : מדוע המסאים לובשים ומצטבעים באדום ?
מאחר והשאלה עלתה בחוג ידענים ונשאלה ע'י איש אשכולות
חשבתי שנכון יהיה להוביל את השואל לתשובה ,
ולא פשוט לדקלם את דעתי .
לכן בנסיון להגיע לסיבה שאלתי מדוע הבדווים שחיים במדבריות
חשופים ( וחמים ) לובשים שחור ?
ואכן השואל הוכיח ידע והבנה והסביר בבהירות את יתרונו של
הצבע השחור באזורים בהם הקרינה חזקה .
יתרון הנובע מסגולת הצבע השחור למנוע חדירת קרינה
על-סגולה , קרינה הפוגעת בתאים חיים .
הוספתי את האפשרות ( המקובלת עממית ) כי השחור " אוגר "
חום ביום " לשימוש " בלילות המדבר הקרים ,
כך שבמקרה זה השחור לא רק יפה אלא גם מועיל .
הנחות על יתרון הצבע השחור באזורים מרובי קרינה נבדקו , פורסמו
והן ידועות ומקובלות לגבי : חיפושיות , סלעיות , עורבים ,
ואפילו לגבי תושבים אנושיים באזורים מסוימים ,
כל אלה התפתחו במהלך האבולוציה בהתאמה לתנאי הסביבה
התפתחות שכנראה אינה " משיגה " את ניזקי האדם לשיכבת
האוזון המסננת חלק מאותן קרניים קטלניות - ולכן היום גם כהי העור
נפגעים מעודף הקרינה העל-סגולה
בנקודה זאת הצטרף לשיחה עמית ( מדריך טיולים ) ופתח בהסברים
מעמיקים על : " מהות הצבע האדום עבור המסאים
הרועים בסוונה הירוקה , הצבע האדום שולט ובולט בשטח ,
צבע הדם המסמל אומץ וחיים " ועוד יתרונות רבים ומרובים
שנותן הצבע האדום ,
או לפחות הקשרים טקסיים ואמונתיים המצדיקים שימוש בצבע האדום ,
יש מי שיטען כי הצבע האדום " מפחיד אריות "
אבל ידוע שאריות לא מבחינים בצבעים ולכן טענה כזו בטלה .
המסאים רועים את עדריהם בשטחי הסוונה כבר מאות שנים
וכמי שמובילים לסוונה עדרי בקר - מזון אריות - תמיד היה אליהם להגן
על רכושם מפני טורפים ולכן קיימת " עוינות " הדדית בין הטורפים לרועים ,
עוינות ופחד הדדי גורמים לזיהוי המסאים ע'י האריות בעזרת חוש הריח
בעיקר ואולי גם ע'י זהוי מופע כללי .
בכל האמור לעי'ל יש דברים נכונים ומענינים אבל אין תשובה לשאלה
הראשונית : מדוע לובשים המסאים אדום ?
השאלה אינה מה היתרונות , או " למה זה טוב ",
מה התועלת , או היתרונות ,
אלא פשוט מדוע ?
בהתאם נשאלת שאלה מתבקשת באותו הקשר :
מדוע במקומות בהם מגדלים כותנה ( באופן מסורתי מאות שנים )
מעדיפים לבוש בהיר - לבן ?
מדוע ציידי הקוטב - האסקימוסים - לובשים פרוות בהירות ?
התשובה לשאלה האחרונה כה ברור ששום הסבר " מדעי "
על יתרונות סביבתיים לא יעקוף את התשובה הנכונה ,
פשוט : יושבי הצפון צדים חיים ומתקיימים מסביבתם ,
בסביבה זאת חיות בעלות פרווה בהירה , חיות אלה " פיתחו " את פרוותן
במהלך אלפי שנות אבולוציה שקידמו את היתרון בפרווה בהירה בצפון
המושלג , ציידי הצפון לא היו צריכים לחקור מדוע הם פשוט צדים את
המצוי בסביבתם ולכן לובשים את פרוות הניצודים !
היתכן כי מגדלי כותנה פשוט לובשים את תוצרתם הבהירה ,
את החומר הזמין והנוח בסביבם .
אם זאת המסקנה הרי שזה גם הבסיס לתשובות לשאלות הקודמות .
מדוע טוב למסאים ללבוש אדום , לבדווים שחור וכו '
רבים הרעיונות המציעים הסברים ליתרונות שיש לצבעים הנילבשים .
אם שוקלים את הנסיבות הסביבתיות הרי המסאים חיים באזורים פתוחים
" מוכי קרינה " ( כמו הבדווים ) ולכן על פי ההנחות
ט ו ב היה לו לבשו שחור ,
אבל המסאים כהי עור - בגלל התפתחות ש"העדיפה " צבע עור כהה
הרגיש פחות לקרינה - לבושם מיועד בעיקרו לקישוט ,
ולא להגנה מפני פגעי הסביבה , לכן אין הגיון בטענות לסיבות סביבתיות .
בני הלואו ( בקניה ) שמוצאם מאותו אזור כמו המסאים , אזור הנילוס בסודן
וכן שבטים רבים שמוצאם ממרכז אפריקה ( בנטו )
מצטבעים בלבן המופק ממשקע גירני שנימצא בסביבתם
הצטבעות לטקסים כמו חתונה , מילה , הלוויה וכו '
בעקבות הכרותם עם תיירים נולד אצלם הצורך להסביר מנהג זה ,
ושוב כתוצאה מהמיפגש עם " מבינים " הם מסבירים היום לתיירים כי
" הצבע הלבן הוא להגנה מקרינת השמש " האמנם ? ואנחנו למדנו כי
דווקא הצבע השחור צבעם הטבעי מונע קרינה .
אבל יש מי ששואל שאלה ונותן לה תשובה - לא תמיד נכונה
ומקומיים שמופיעים לפני תיירים מאמצים הסבר מוטעה .
האם יש מי שחושב כי אי פעם ישבו זקני הדור ( מסאים או בדווים ) העלו
לדיון את הבעיה - מה ללבוש ? שקלו את היתרונות והחסרונות ,
דנו החליטו ומאז כך לובשים .........,
בהחלט לא ! לא מפני שהשאלה אינה - ולא היתה מה ט ו ב ללבוש ,
השאלה היא פשוט מדוע לובשים צבע מסוים ?
שאלה פשוטה וכך גם התשובה :
כל אחד משתמש בחומרים שבסביבתו , בחומרים הנוחים לשימוש ,
בחמרים הזמינים ביותר !
לא על סמך רעיונות מדעיים של יתרונות , אלא על סמך זמינות .
הבדווים מגדלים עיזים , לובשים מוצרי צמר עיזים
כלומר : צמר שחור .
נכון , העיזים " פיתחו " את הצמר השחור בשל יתרונו בסביבתן
על היתרונות שיש לצמר שחור אפשר לפתח תילי-תילים של תאוריות
והנחות , אפשר גם להניח כי הבדווים " בררו"את העיזים השחורות בגלל
הצלחתן והתאמתן לסביבתו ,
אבל הצבע לא היה המטרה אלא תוצאה ( טובה ) שהיא חלק ממכלול רחב
של תכונות , בדווים מגדלים עיזים שחורות בגלל יתרונן בסביבה ,
אבל לובשים את החמר הזמין ביותר אצל מגדלי עיזים שחורות
צמר עיזים שחור .
מענין לציין כי אם התפשטות האיסלם חדרו לאפריקה השפעות " בדוויות "
ורבים הרועים בצפונה של אפריקה שאימצו את הלבוש השחור למרות
,שאינם מגדלים עיזים שחורות
באטיופיה חוצבי המלח בשקע
Danakil ( דנקיל
חיים ועובדים באחד המדבריות החמים ,
הוסיפו לעירומם כיסוי חלציים בצבע שחור ,
בניגריה אוהבים להצטבע בקשת צבעים Bororo - בני הבורור
ולובשים גלימה שחורה , כנראה בהשפעת האיסלם .
בסהרה , שצבעם המסורתי הוא כחול Tuareg - הטוארג
התפשרו " על מכנסיים שחורים וחולצה כחולה ."
הצבע הכחול מצוי בטבע בשכבות טין הנושאות עקבות
תחמוצות נחושת וקובלט .
ואכן כשיורדים דרומה מהסהרה מגיעים לשבט הטורקנה
בקניה , אלה מתלבשים רק בגלל ציות לחוקי המדינה
אבל אוהבים מאד להצטבע בצבע הכחול המצוי בטבע במחוזותיהם .
בסביבה קרוב חיים הסמבורו שהם ענף צפוני של שבט המסאים ( זוכרים ?)
, בסביבתם מתחלף צבע הטין לאדום " חי " ואכן הם מעדיפים את האדום .
ושוב למסאים , כפי שנאמר אוהבים המסאים להתקשט ,
ורוב הזמן לכך מיועד לבושם - לקישוט ,
לצורך הקישוט דרוש צבע , מסתבר כי הצבע הנפוץ הזמין והשמיש ביותר
בסביבתם הוא הצבע האדום ,
לצורך הקישוט דרוש צבע , מסתבר כי הצבע הנפוץ הזמין והשמיש ביותר
בסביבתם הוא הצבע האדום ,
כשממשיכים ויורדים דרומה נהיה הצבע כהה יותר ופחות " חי "
ואכן : הסמבורו לובשים ומצטבעים באדום " חי " ,
ואילו אצל המסאים בטנזניה הופך הצבע לאדום דהוי
קרוב לחום .
הצבע מופק מטין - חרסיות בהן ריכוזים של תחמוצות ברזל ואלומיניום ,
. נכון טין זה קיים בשטח בעקבות תהליכים גיאלוגים ,
תהליכים שהשפיעו גם על גורמים אחרים ,
אבל לענינינו : פשוט נוצר בשטח - בטבע צבע אדום זמין ונוח לשימוש ,.
אף אחד לא יטען שהמסאים מודעים לתהליכים הגאולוגים ,
או שמי מהם חקר את " יתרונות השימוש בטין האדום "
הם פ ש ו ט משתמשים במה שנמצא בסביבתם ,
תחילה ע'י ערבוב הטין האדום בשומן ומריחת העיסה על גופם ,
בשלב הבא לומדים לצבוע בד ע'י הרתחתו עם הטין האדום
ועם קליפות מגזע עץ השיטה - הטנין בקליפה משמש כמיצב
הבד האדום משמש כקישוט ובמשך הזמן ניקלט במסורת
והופך לחלק לבוש מסורתי .
מסקנה : הצבע הנגיש , המצוי , הזמין ביותר , הוא הצבע האדום
ולכן בו מצטבעים .
אילו ניתנה לאסקימוסים האפשרות אולי היו מעדיפים מלבושי פוך קלים
ונוחים , אבל האסקימוסים לא מגדלים אווזים
אלא צדים ולכן לובשים פרוות .
יתכן והבדווי מעדיף את גלימת הכותנה הלבנה ( לבוש חגיגי )
אבל לרשותו צמר שחור .
אפילו המסאים שמחים להתהדר ולהיתקשט בחליפות מערביות אבל
במחוזותיהם יש טין אדום ולכן הם לבושים וצבועים אדום
כל האמור לע'יל מתיחס למצב מסורתי בו השפעת ה"ציביליזציה " קטנה ,
מצב בו אוכלוסיה מקומית שומרת על מסורת לבוש שהתפתחה לאורך זמן .
כאשר מגיעים לאוכלוסיה כזאת : חוקרים , מטיילים , מדענים ,
מחפשים כולם תשובות , לפעמים לשאלות שאינן קימות ,
או לסרוגין מפתחים הנחות מסובכות לשאלות שהתשובות להן
פ ש ו ט ו ת .
יתרונות והסברים ניתן תמיד למצא ולפתח תילי-תילים של
איך ומדוע ?
במיקרים רבים התשובות , הסיבות , פשוטות ומעשיות ,
במקרה שלנו , כל אחד משתמש לצרכיו במה שסביבו ,
בחמרים הזמינים והנוחים לשימוש ,
ב מ ה ש י ש " !!!"

דר ' אסף רוזנטל
אילת