לקנות או לא לקנות – זאת השאלה
צרכנות חכמה באינטנרט
לקנות זה כיף, כגבר מצוי - קשה לי להודות בזה, אבל כן, יש משהו כיף בקניות. לא יעזור לאף אחד.
לכל אחד מאיתנו יש את הריגוש הזה כשאנחנו קונים משהו חדש שאנחנו מאוד אוהבים. הבעיה היא שהרגש זה מתחלף בצביטה כואבת, בגלל שאנחנו מגלים שלא באמת היינו צריכים לקנות, או שזה לא ממש מתאים ואין חשק להחליף או ...חשבון הבנק מסמן שנסחפנו קצת.
הבעיה היא שהאויב האמיתי זה אנחנו: כמה פעמים קנינו מוצר ב-199.90 ש"ח ואמרנו לעצמנו "וואי איזה כיף זה על המאה ומשהו ש"ח בלבד" כאשר בסתר לבנו אנחנו יודעים שזה עלה 200 ש"ח?
אז מה עושים? איך נהנים מחווית קניה בלי לשבור כל פעם תוכנית חסכון?!
להקטין את מספר הכניסות לקניון / חנויות
כמה פעמים יצא לך לעבור ליד חנות, והרגשת שהנעליים בחלון הראווה קוראות לך בפיתוי שלא היה מבייש נערת ג'ימס בונד: "תקני אותי, תקני אותי"? המצב עוד יותר מאתגר בחנויות שיש בהן אווירה מקסימה, ריחות מענגים, מוזיקה כיפית ותמונות של דוגמנים ודוגמניות מסביב.
טריקים שעובדים עלינו מצוין:
בכניסה לחנות יש ערימה של מוצרים (בדרך כלל מאותו מוצר כדי ליצור "קיר כוח") עם מחיר ממש מצוין, למה? כדי לתת לנו את התחושה שכל החנות זולה.
שילוט שחור על גבי צהוב ? צועק זול (גם אם הוא לא בהכרח זול).
תאורה מקצועית, מדפים שחורים או מעץ יוקרתי באים לשדר לנו שהמוצר שיושב על המדף הזה שווה הרבה כסף.
בונים פינת מציאות ? בד"כ הכל נראה זרוק ומבולגן, על חלקנו זה עובד מצוין כי זה משדר בזר, שוק = הזדמנות לקנות כאן ועכשיו.
מאחר ובמרבית המקרים אנחנו לא עומדים בפני הפיתוי, פשוט כדאי להקטין את מספר המקרים שאנחנו מגיעים לקניון ולחנויות המייצרות "תיאבון בלתי נשלט לקניות".
דילות מכירה, קופאיות עם תודעת מכירות גבוהה גורמות לנו לקנות דברים שלא תכננו ואפילו שאנחנו לא צריכים. גם הגבר הכי קשוח נשבר כאשר דילת חיננית ממליצה על שמפו חדש שישפר את הגבריות שלו, ברוב המקרים הוא יקנה למרות שהוא קירח. ואל תגידו לי שזה לא עובד גם על נשים!
להגדיר רשימת קניות ותקציב
אין קניה ללא הגדרת תקציב מראש. התרגיל הזה חשוב בגלל המקרים בהם אנחנו מוצאים את עצמנו מסונוורים מחווית הקנייה. אם תישאלי אחריה קניה "כמה הוצאת?", תגלי פתאום שאין לך מושג. לכן, לפני שמגיעים בכלל לשלב הקניה, חשוב להגדיר מראש מה רוצים לקנות וכמה מוכנים להוציא על כל מוצר.
תכנון התקציב צריך להתחיל בסוף כל חודש, אפילו מזון אפשר וצריך לתקצב, מפתיע לגלות כמה אנחנו זורקים לפח בגלל קניה עודפת. את התקציב החודשי לתרגם לתקציב שבועי שקל לזכור. עכשיו הקניה בחנות יותר בטוחה כי את יודעת היטב כמה תקציב יש לך.
ואם את ממש לא סומכת על עצמך, תפרדי מכרטיס האשראי ותכנסי רק עם מזומן שתואם את ההקצבה לקניה זו. אז גם עם המוכרת תמצא חולצה במחיר פצצה ולוק מיליון דולר זה לא יעזור כי יש לך בארנק רק...
אין לי בעיה עם משהי קונה כל חודש ב-2,500 ש"ח בגדים. כן יש לי בעיה כשמשהי קונה בסכום זה כשאין לה או כשאין לה מושג בכלל כמה היא מוציאה.
זהירות, מבצעים
כולנו אוהבים מבצעים, הם נותנים לנו את התחושה שדפקנו את המערכת, שעשינו עיסקה טובה, שקניתי יותר טוב מכל החברות שלי. הבעיה היא שבד"כ המבצעים הם כלי פסיכולוגי שנועד לגרום לנו לקנות, גם אם לא תכננו, איך? פשוט, מבצעים משדרים לנו שיש כאן הזדמנות חד פעמית שאסור לפספס, כלומר כדאי לקנות עכשיו. הנימוק שאנחנו נותנים לעצמנו הוא שכדאי לקנות, יש מקום בארון וממילא אני אצטרך בקרוב שמפו חדש. המחקרים מראים שזה לא מדויק: העובדה שיש לנו מלאי עודף בבית גורמת לנו לצרוך יותר את המוצר ביום יום ובחלק מהמקרים אנחנו לא זוכרים בכלל שיש לנו מלאי ? ואז פג תוקפו וכו'. תכלס - הוצאנו כסף היום יותר ממה שהינו צריכים וגרמנו לעצמנו להשתמש יותר במוצר.
לא במקרה גם הספקים וגם הקמעונאים נדיבים במוצר השני (השני בשקל, 2 + 1 וכו') או אפילו נותנים את השני בחינם ? הם יודעים את מה שרובנו לא. זה גורם לנו להוציא יותר כסף.
המצב עוד יותר בעייתי במבצעים שמנהלות חנויות שטובת הצרכן לא לנגד עיניהן (וזה בלשון מאוד עדינה), הם מעניקים הטבה של "קני ב-300 ושלמי 200" ופשוט מעלים מחירים יום לפני תחילת המבצע. הגבלת הסכום גורמת לנו לקנות יותר ממה שתכננו.
חשוב להכיר מוצרים חדשים
הרגל הוא אחד מהכוחות החזקים שמניעים אותנו בקניה. פעמים רבות אנחנו לא טורחים לבדוק האם המוצר אכן נותן תמורה הולמת למחיר. הנושא הזה מורכב מאוד כי במרבית המקרים אין לנו את היכולת האמיתית לבדוק ולמדוד. לכן חשוב לקרוא, להתיעץ ולשמוע דיעות של חברים ואפילו גולשים באינטרנט, אומנם יש הרבה גורמים אינטרסנטים באינטרנט אבל היום חוכמת ההמון שולטת על המידע. יותר מזה, צריך לדעת גם להתנסות ולא להצמד להרגלים ישנים, כי לא תמיד הם באמת הטובים ביותר בשבלנו במונחי עלות תועלת.
מאזן האימה בין הרגש לשכל משתנה
מתברר שהקנייה דרך המסך מצמצמת את מרכיב הרגש ומגדילה את השימוש בשכל וברציונל: הכל פחות לחוץ, יותר נגיש ותמיד אפשר לבדוק את עצמנו.
יחד עם זאת אם את מכורה, עדיף שלא תתקרבי לאינטנרט כמו שלא כדאי לחנות בקניון. אבל אם את כבר חייבת לקנות אז עדיף באינטנרט.
מחקר שעשתה חברת הייעוץ הקמעונאי A.T. Kearney שסקר 3000 צרכנים באנגליה ובארצות הברית עולה כי 40% מהצרכנים מבצעים קניות אימפולסביות לא מתוכננות בחנויות פיזיות, לעומת 25% שעושים קניות מסוג זה באינטרנט.
אין לחץ
הקנייה באינטרנט זמינה ונגישה, בכל שעה ניתן להתחיל את הקניה, לעצור, ללכת לראות סרט, לחזור, לקרוא, לבדוק חלופות, ותכלס לבצע קניה חכמה. יש לך ספק אם את צריכה את המוצר? לכי לארון ובדקי אם את באמת צריכה אותו. אף אחד לא יושב לך על הראש, אין כאן קטע ש"לא נעים לא לקנות" , זה רק את מול המסך. את יכולה לקרוא חוות דעת של גולשות אחרות, לחפש מידע נוסף בגוגל ובסוף להחליט האם את קונה בלי שתצטרכי להרגיש לא נעים מול המוכרת או הקופאית.
שקיפות מלאה
לרוב, באינטרנט המבצעים הרבה יותר ברורים ופשוטים.
את תמיד רואה את המחיר האמיתי, אם יש מבצע, ברור מה המחיר שאחרי, ואפשר להשוות לאתרים אחרים.
אמינות האתר
ברור שאסור לקנות באתר לא מוכר או שאין עליו משוב או חו"ד של מכרים וחברים. לא מכירים? לשאול לבדוק!
מרבתנו לא יודעים אבל חברות האשראי שומרות על הלקוחות, עיסקה שנעשתה דרך האינטרנט ניתן לבטל דרך חברת האשראי ביתר קלות מול עיסקה שנעשתה בחנות.
לפני שמקישים את פרטי כרטיס האשראי לבדוק שעמוד של "פרטי כרטיס האשראי" מאובטח, איך יודעים? בודקים האם הקידומת שלו: https.
ומה עם חווית הקניה?
מעדיף מעשים על דיבורים, כל מי שתזמין באתר ולא תחווה חווית ריגוש מוזמנת לפנות אלי. לא מאמינות? תנסו אותי. יש ריגוש בקבלת המשלוח ... כאילו שאנחנו לא יודעים מה יש בפנים.
.
בשורה התחתונה ? קניה דרך האינטרנט חכמה יותר וחסכונית יותר לאורך זמן. הקנייה ברשת מחזירה לך, הלקוחה, את הכוח לידיים, מונעת את הקנייה האימפולסיבית והמיותרת, התקציב בשליטה ואת יודעת בדיוק מה את צריכה, ללא לחץ וללא השפעות חיצוניות.
הכיף הכי גדול הוא שזו גם חוויה מרגשת ? ואם עדיין לא ניסית ? דברי עם החברות שלך שכן ניסו ונסי בעצמך. זו חוויה שמשפרת איכות חיים.





React to WordPress