מחקר: הילד השני יצליח יותר בחיים

ספר חדש שיצא השבוע בארה"ב הוא פרי מחקר של שנים, המוכיח שלילדים הנולדים כילד מס' 2 במשפחה – יש סיכוי להיות מוצלחים יותר. הסיבה להצלחה היא דווקא הוויכוחים והיכולת לנהל דיאלוג בין האחים. האח השני מרוויח לימוד ושיפור מיומנויות של משא ומתן, ויכולת לתקשר.

 

עוד ב-OnLife

 

הולדת אח חדש מעלה תמיד אצל הורים קושי ומציפה רגשות אשם. התחושה היא שאין להורה זמן מספיק להשקיע בתינוק החדש, כמו בבכור. רגשות אשם אלה, מסתבר, אינם נכונים. ילדים שניים במשפחה אולי מקבלים פחות תשומת לב מהוריהם אבל יש להם סיכוי להיות מוצלחים יותר, חברותיים יותר ומפותחים רגשית, יותר מאחיהם הבכורים.

דר' קלייר יוז מאוניברסיטת קמבריג', מחברת הספר social understanding and social lives חקרה במשך 5 שנים ילדים עד גילאי 6. היא ניתחה את ההתפתחות החברתית והקוגניטיבית שלהם. לעומת מחקרים אחרים, יוז התייחסה לילדים בעלי הכנסה נמוכה ורוב האמהות במחקר היו בשנות העשרה המאוחרות שלהם, כשנולד ילדן הראשון. 25% מהמשפחות חיו מתחת לקו העוני.

 

דרך תצפיות, שאלונים, תחקור ההורים והילדים והצוות החינוכי, הגיעו החוקרים למסקנה שילדים הנולדים שניים במשפחה מרוויחים יותר ויש להם סיכוי גדול יותר להפוך לילדים חברותיים ומקובלים בשלב מאוחר יותר.

 

יוז מודעת לאנרגיות הרבות שריבים בין אחים גוזלים מהוריהם. אבל מציעה דרך חיובית להסתכל על הסיטואציות הללו. לטענתה ילדים יכולים ללמד מבוגרים איך פותרים בעיות במהירות. ההבנה החברתית של ילדים הגדלים בבית עם אחים היא מואצת, לעומת ילדים יחידים או בכורים. במקביל גם ההתפתחות הנפשית והרגשית של הילדים השניים טובה יותר.

 

יוז היא לא הראשונה שחוקרת יחסים במשפחה או את הקשר בין סדר הלידה לתכונות. אלפרד אדלר היה הפסיכולוג הראשון שחקר את הקשר בין סדר הלידה לבין אישיות הילד. אדלר ראה שונות ותכונות משותפות לפי סדר הלידה. הוא התייחס למיקום כדרך בה יחווה הילד את החיים ואת הפירוש שייתן להם.

 

אבל בעוד אדלר וחוקרים אחרים טוענים שהילד השני יפסיד כאשר הילד הבכור דומיננטי, יוז רואה זאת אחרת. יוז מציעה במחקרה להסתכל תמיד על הילד השני כמרוויח מהסיטואציות סביבו. מעצם היותו מחויב לתקשר ולנהל משא ומתן עם הבכור, גם אם הבכור דומיננטי ואולי אפילו בגלל זה.

תגובות (0)
הוסף תגובה