התפקידים הנשיים החזקים ביותר של סרטי 2011 לצערי עדיין לא הגיעו אל המסכים בישראל. כך למשל אנו נזכה לצפות במלכה הבלתי מעורערת של הקולנוע, מריל סטריפ, אשר תגלם את אשת הברזל, מרגרט תאצ'ר, באיחור אופנתי. עוד שחקנית שהולכת להדהים אותנו השנה היא טילדה סווינטון אשר תגלם אם שחייבת להתמודד עם התוצאות ההרסניות של בנה, רוצח ההמונים, ב"חייבים לדבר על קווין".
צילום: shutterstock
סוחט הדמעות "העזרה" הוא ללא ספק הסרט הבולט ביותר השנה מבחינה נשית. אולם איכותו, למרות כמות רבה של מועמדויות כמעט ודאיות לאוסקר, מאוד שנויה במחלוקת. כל זאת ללא התייחסות נרחבת לכוכבניות נוער שחלקן לא ישרדו את ההתבגרות.
שחקנית אחרת שדווקא כן החליטה שהיא מתבגרת היא קירסטן דאנסט. בסרט "מלנכוליה", של לארס פון טרייר, הצליחה דאנסט לצאת מתדמית כוכבת סרטי ספיידרמן ולרתום את המבט הנוגה והאפל שלה לסרט מתאים.
מישל ויליאמס שהקסימה בשנה שעברה עם "בלו ואלנטיין" מגלמת השנה את מרילין מונרו, ב"שבוע שלי עם מרילין" (עדיין לא הוקרן). באמצעות הסרט הזה ויליאמס תתנער סופית מתדמית דוסון קריק וגם מתדמית האקסית של הית לדג'ר המנוח.
אחת ההבטחות הגדולות בקולנוע היא דווקא שחקנית מוכרת וזוכת אוסקר, קייט וינסלט, שהשתתפה השנה בשני סרטים. ב"אלוהי הקטל" המבריק של פולנסקי וינסלט מגלמת דמות אניגמטית למדי. הבחירה בשחקנית כמוה לסרט שהוא עיבוד של מחזה ומתבסס בעיקר על כישורי משחק ברור מאליו.
כמו כן וינסלט שעברה כברת דרך ארוכה מאז "טיטניק", שיחקה גם בסרטו של סטיבן סודרברג "התפשטות". זהו במאי ששחקנים ששים לעבוד איתו ולמרות ריבוי שחקנים איכותיים בסרטו האחרון, ללא תפקיד ראשי מובהק, וינסלט עדיין מצליחה לנצוץ על המסך.
וינסלט היא הבטחה כיוון שיציבותה ובחירות התפקידים שלה מציבות אותה כיורשת כמעט וודאית למריל סטריפ. אולם הדמיון הרב בין המלכה ליורשת מעיד אולי על השמרנות של הוליווד בהכתרת הכוכבות האיכותיות שלה.
עבור מי הייתה זו שנת פריצה?
בסופו של דבר 2011 לא הייתה שנה מכוננת בתולדות הקולנוע ההוליוודי אך ישנן שלוש שחקניות שלקריירות שלהן זוהי שנת מפתח. לכל אחת בתחומה יש את היכולת להשאיר חותם על התפקידים הנשיים בקולנוע של העתיד.
1. אמה סטון בתפקיד ""the all American girl
מה התפקיד דורש: הכישורים הנדרשים כדי להיות ה-"נערה הכל אמריקנית" הם: להיות שחקנית צעירה, יפה אבל לא מדי, עם חיוך שובב ומראה הבת של השכן. היא תתחיל את הקריירה בקומדיות רומנטיות מטופשות, יותר או פחות, ולאט לאט תתברג לתפקידי אופי עם עדיפות למבטא דרומי כבד. לשחקנית בעלת הכישורים האלו צפוי עתיד ורוד בתעשיית הקולנוע.
בשנים האחרונות ככבו בתפקיד זה קייט הדסון וריס וויתרספון. היורשת המסתמנת היא אמה סטון וכיאה לשכזאת גם היא החלה את הקריירה בסרטים שרק אמריקאים אוהבים ומבינים ("סופרבאד-חרמן על הזמן" ו"אקסיות לכל הרוחות").
למה דווקא היא: 2011 הייתה שנת מפתח לשחקנית הצעירה בת ה-23 מאריזונה. היא כיכבה לצדו של מי שנחשב לדבר הבא בהוליווד, ריאן גוסלינג, ב"טיפש, מטורף מאוהב" וכראוי למעמדה כנערה כל אמריקנית עולה, סטון היא הבחורה שבא מתאהב גוסלינג, הפלייבוי הנצחי.
צילום: shutterstock
מעמדה התבסס כשחקנית הוליוודית מבטיחה בסרט עטור השחקניות והמועמדויות לאוסקר "העזרה". עמוק בדרום האמריקני הגזעני, הדמות שאותה מגלמת סטון מחליטה לכתוב ספר שמתאר את חייהן של המשרתות השחורות. ככזו סטון כובשת את המסך ומצליחה לחבר בין כל הדמויות בסרט ולייצג את תחילת הגל הליברלי למען זכויות האדם שהחל באותה תקופה.
מה יקרה איתה בשנה הבאה: ב-2012 היא עתידה לגלם את נערתו של ספיידרמן, תפקיד שיעלה אותה מנערה כל אמריקנית חצי מוכרת לשחקנית קולנוע מפורסמת. העתיד אכן נראה ורוד לג'ינג'ית מהמערב, למרות שסטון בכלל בלונדינית במקור.
2. ג'סיקה צ'סטיין בתפקיד ה"אידאה"
מה התפקיד דורש: את צ'סטיין ראינו השנה בסרטו השנוי במחלוקת של טראנס מאליק, "עץ החיים", שזכה בפסטיבל קאן. צ'סטיין לוהקה לתפקיד לא פשוט. היא התבקשה לשחק אידאה של אם, אידאה של חמלה ושל רוך. הניגוד בינה לבין שני השחקנים הדומיננטיים שכיכבו לצידה, בראד פיט ושון פן, ברור אך לרגע אחד אין הם מעפילים עליה. הנוכחות שלה מהפנטת, מרחפת על גבול הנשגבת.
למה דווקא היא: צ'סטיין בת ה-31, ג'ינג'ית מקורית הפעם, מעידה שמלהקים לא ידעו מה לעשות בה בתחילת דרכה: "לא הייתי בלונדינית גבוהה ושזופה כמו הכוכבניות שהם רגילים ללהק. אני לא מסוג הנשים שנכנסות לחדר ואומרים עליהן וואו". אולם במקרה של צ'סטיין את ה-"וואו" ניתן לשמור לדמויות אותן היא מגלמת על המסך. בכל דמות שהיא מגלמת צ'סטיין מצליחה למצוא את המהות ולהפוך אותן לסמליות ובלתי נשכחות.
צילום: shutterstock
כך למשל ב"העזרה" כמעט ולא ניתן לזהות את צ'סטיין. הפעם בבלונד עם כמה קילוגרמים נוספים, אותם העלתה בעזרת כמויות רבות של גלידת סויה, עם מבטא דרומי, חזיות פוש-אפ וגינונים פרחיים, צ'סטיין זיכתה את עצמה במועמדות לגלובוס הזהב בתפקיד שחקנית המשנה. התפקיד כל כך שונה מ"עץ החיים" אבל למרבה ההפתעה כובש באותה מידה. למרות ש"העזרה" שופע שחקניות מצוינות, ישנה ציפייה לסצנות של צ'סטיין, היא פשוט מאירה את המסך.
בנוסף צ'סטיין כיכבה השנה גם ברימייק לסרט הישראלי "החוב", כסוכנת מוסד צעירה המגויסת למשימה במזרח גרמניה שאחרי המלחמה. תפקיד שמעיד על הוורסטיליות האדירה הטמונה בה.
מה יקרה איתה בשנה הבאה: צ'סטיין כבר עובדת בקדחתנות על מספר תפקידים נוספים כולל פרוייקט נוסף עם טראנס מאליק. טראנס מאליק אינו במאי שעושה סרטים רבים. חמשת הסרטים שעשה בארבעת העשורים האחרונים זכו כולם לציפייה גדולה מצד המבקרים ומצד הצופים הנאמנים שלו.
מאליק עושה סרט שנה אחרי שנה? אולי הוא מצא את המוזה שלו. בכל מקרה אנחנו לבטח זכינו בשחקנית שתייצר תפקידים מרגשים בשנים הקרובות.
3. נומי ראפאס בתפקיד ה"אלטרנטיבית"
מה התפקיד דורש: ראפאס השוודית בת ה-33 מגלמת צוענייה עם מומחיות להטלת סכינים בסרט ההמשך של גאי ריצ'י להרפתקאותיו של שרלוק הולמס. ראפאס עם שיער ארוך ומראה אקזוטי משחקת לצד רוברט דאוני ג'וניור וג'וד לאו. זהו סרטה דובר האנגלית הראשון שמסמל את גודל ההערכה לו זכתה בגילום תפקיד חייה – ליסבת' סאלאנדר.
ליסבת' סאלאנדר היא הגיבורה האקצנטרית של הסופר השוודי סטיג לארסון. שם הספר הראשון בטרילוגיית המילניום שלו שנקרא במקור "גברים ששונאים נשים" שונה בתרגום האנגלי שלו ל"נערה עם קעקוע דרקון". ההיסטריה סביב הטרילוגיה היא הגדולה ביותר בעולם הספרותי של שנות האלפיים.
ב-2009 הוסרטו כל שלושת הספרים ע"י הבמאי השוודי נילס ארדן אופלב, שהאחרון "הנערה ששיחקה באש" שוחרר רק השנה לקולנועים. המשימה הגדולה ביותר שלו הייתה ליהוקה של ליסבאת סאלאנדר.
צילום: shutterstock
למה דווקא היא: ראפאס, שחקנית שוודית מוערכת, נבחנה לתפקיד כשהיא מחדשת את כל הפירסינגים שהיו לה מתקופת הפאנק בצעירותה. היא מקבלת את התפקיד מיד וחורטת דמות בלתי נשכחת על מסך הקולנוע.
בתור סאלאנדר, ראפאס מגלמת האקרית, על גבול האנורקסית שעוברת אין ספור התעללויות מיניות ויוצאת למסע של נקמה וטיהור שמה.
ראפאס מצליחה לברוא את הדמות הקולנועית הזו גם חזותית וגם אשיותית טוב יותר ממה שהיה ניתן לדמיין בעת קריאת הספרים. היא מצליחה לשלב א-מיניות מוחלטת אבל עדיין להישאר סקסית.
פיזית היא צנומה וקטנה ועדיין משדרת כוח עצום. די במבט אחד שלה כדי לייצג את הכעס והכאב של נשים שנתפסות כאובייקט. הטרילוגיה הקולנועית הזו בעצם הונחה על כתפיה. התוצאה הייתה הסרט השוודי הנצפה ביותר בכל הזמנים.
מה יקרה איתה בשנה הבאה: ראפאס מעידה על עצמה שהיא נמשכת לדמויות קצה ותככב בסרטו החדש של רידלי סקוט "פרומתיאוס" בתפקיד של מדענית בעלת אמונה באל. סקוט אמר שהחליט ללהק אותה מיד אחרי פגישתם הראשונה.
בנוסף בימים אלו יוצאת לאקרנים הגרסה האמריקנית של "נערה עם קעקוע דרקון" בבימויו של דייויד פינצ'ר ("פייט קלאב", "הרשת החברתית"). לפני הפקתו יצאה עצומה של שחקנים ואנשי תעשיה הוליוודיים ללהק את ראפאס לתפקיד גם בגרסה זו.
ראפאס מצידה סירבה אפילו להיבחן ואולי מוטב כך שכן אז היא לא הייתה מצליחה להשתחרר לעולם מהדמות שבנתה אותה. לרוני מארה שגילמה את חברתו של צוקרברג ב"רשת החברתית" יש נעליים מאוד גדולות להיכנס אליהן כסאלאנדר ההוליוודית, למרות מועמדות כמעט בטוחה לאוסקר.