ההרשמה לכיתה א' החלה השבוע. אלפי תלמידי הגן ילכו בשנה הבאה לבית הספר ויחלו ללמוד לקרוא ולכתוב . הגן מהווה הכנה לכיתה א', בעיקר בלימוד אותיות ואוריינות.
"ישנם כמה דרכים שבהם הורים יכולים לעזור לילדי הגן, וכיתה א', בלימוד קריאה", אומרת רחל שני, יוצרת התוכנה "אותיות הפלא", תכנת מחשב, איתה ניתן לעבוד ברמות שונות, וברבדים שונים בכל נושאי רכישת הקריאה.
עוד כתבות:
- חופשת לידה באופק? מה באמת הולך לקרות שם?
- תחרות צילומי הריון ומשפחות- ליום המשפחה
- פירוש נמורלוגי חינם לשם התינוק
רחל שני, אשת מחשבים ומומחית למחשבים בחינוך, יצרה את התוכנה בעקבות קשיי קריאה של בתה. הטיפ החשוב ביותר של שני: "חשוב שלא תהפכו למורים של ילדיכם, אלא תהפכו את החוויה המשותפת לכיף. מומלץ לפנות לעצמכם קצת זמן איכות עם הילדים והשתדלו להפוך את הלימוד לחוויה משותפת רצופה בהנאה".
טיפים לעזרה בקריאה לילדי גן חובה
ללמד בכל מקום: הורים, נצלו את זמן הנסיעה לזמן איכות. שחקו משחקי לשון בנסיעות. מילים שמתחילות באותו צליל, מילים מתחרשות, ראש-זנב וכיוצא בזה.
צלילים: העדיפו שהילד יגיד את הצליל של האות ולא את השם של האות (יש ילדים שקשה להם להיפרד מהשם, ובקריאה יותר חשוב לתרגם את האות לצליל.
הנאה מאפשרת למידה: הלימוד והכרת האותיות צריך להיעשות בהנאה. אי אפשר ללמוד בלחץ. החומרים המשתחררים במוח בזמן הנאה הם אלה שמאפשרים למידה. אל תצפו שהילד ילמד בבת אחת. גם אם מדי פעם הוא ילמד אות אחת, זה נהדר.
לא בא לי: אם הילד מצהיר "משעמם לי", "לא בא לי" או מתחמק באופן שיטתי מעיסוק באותיות, מספרים או ציור – חפשו את הקושי אצל הילד. הילדים נוטים להסתיר הבעיות. במקביל נסו לחפש מה מלהיב את הילד ולהתחבר לנושא הקרוב אליו. לדוגמה: אם הוא נהנה מכדורגל, נסו לקרא איתו אותיות בשמות שחקני כדורגל.
כתיבה: אפשרו לילד לכתוב כתיבה ילדית משולבת בציור. הכינו לו פתקים עם הוראות מה לקחת לחוג, מה לשים בתיק שנוסעים לסבתא וכו'. הכתיבה יכולה להיות ציורית. תנו לילדיכם לכתוב לכם מכתבים. שמחו במה שכתב, והראו לו שאתם גאים בו.
אחיזת עיפרון: שימו לב לאופן אחזקת העיפרון והתייעצו עם מרפאה בעיסוק אם האחיזה אינה טובה. אם אינכם בטוחים, שאלו את הגננת.
הליכה ומוטוריקה: שימו לב לצורת ההליכה של הילדים. והאם הילד מסוגל לסובב את היד כאשר הוא חוצה את קו האמצע.
מחמאות וחיזוקים: החמיאו לילדים בכל הזדמנות שהם עושים משהו שדורש מאמץ.
ראיה ושמיעה: בדקו ראיה ושמיעה. אם יש קושי בראיה ושמיעה הילד יתקשה לזהות זאת. אך הוא עלול להתקשות בכתיבה או בחזרה על צלילים, שנובעת מבעיה טכנית או רפואית, ולא מחוסר עניין או רצון.
הכנה: השתדלו שהילד יגיע לכתה א' כשהוא מבין את העיקרון של בניית מילים מאותיות וצלילים. אין צורך לקרוא סיפורים בשטף, אבל צריך להבין "מה לעשות עם האותיות".
טיפים להורים לילדים בכתה א
שימו לב שהילדים מתקדמים בקריאה עם ילדי הכתה. בקשו מהם לקרא מדי פעם שורה או שתיים שהם קוראים בכיתה. החמיאו ועודדו אותם גם אם הקריאה שלהם לא מושלמת או רציפה.
חפשו דרכים להפוך את הכתיבה והקריאה למשהו קבוע ומשולב בשגרה. הכינו עם הילדים רשימת קניות, כתבו להם פתקאות בוקר טוב או רשימת מטלות קצרה.
הכינו לילדים פתק קטן עם הכריך בתיק. פתק שתכתבו בו שורה של כמה מילים עם ציור.
היעזרו בילדים בסופר ובקניות: ילדים ייהנו לקבל פתק עם רשימת מוצרים, לקרא ולהביא לעגלה בסופר.
המשיכו להקריא לילדים סיפורים. התחילו בהדרגה לבקש מהם שיקראו חלק מהסיפור. ילדים מאוד נהנים מ"שורה אני שורה אתה" בזמן קריאת סיפור.
בקשו מהילדים לחזור שוב ושוב על הקריאה, לפחות שלש פעמים ורצוי אף יותר. זכרו שנגן לעולם לא עולה לבמה לנגן קטע נגינה שהוא לא תרגל פעמים רבות. הראו להם את ההנאה שלכם מהקריאה שלהם.
שימו לב אם ילד מתחמק מקריאה בקול (בליל הסדר או בכל הזדמנות אחרת). הציעו לו עזרה, אבל אל תקראו במקומו.
הורידו את תכנת "אותיות הפלא" מאתר לומדע למחשב שלכם. תוכלו להפעיל את התוכנה מספר פעמים בחינם, ותוכלו לראות האם ילדיכם נהנה ללמוד בדרך זו. התחילו בחמש עד עשר דקות. הילד צריך להרגיש שהוא נהנה, ולא נמצא במבחן. התאימו את הפעילות לרמת הילד ולצורך שלו. אפשר להתייעץ עם המורה בבית הספר לגבי הפעילות המומלצת לילד בתכנה.
גם בכיתה א' חשוב לבדוק שמיעה וראיה, אם יש בעיה בקריאה. חשוב לשלול בעיה רפואית. כדאי לבדוק זאת גם אם הייתה בדיקת שמיעה בבית הספר ולא כתבו לכם שיש בעיה. כדאי לדעת שדלקת אוזניים עלולה לגרום לנוזלים באוזן, ולירידת שמיעה, התייעצו עם רופא הילדים.
הפרעה יכולה לנבוע מחוסר הבנה ותסכול של הילדים – שימו לב ל"אורות אדומים" סמויים. ילד לעולם לא יודה שקשה לו. הילדים אלופים במציאת תירוצים החל מכאב בטן, הפגנת שעמום או הפרעה בכתה.
אם ילד מתקשה בקריאת מלה, בקשו ממנו לקרא רק את האות הראשונה במלה. אל תוותרו לו ואל תקראו במקומו!
אם מתגלים קשיים בלימוד הקריאה, חבל לחכות – עדיף לטפל לפני שלבעיית הקריאה מצטרפות "מתנות" כמו תסכול, בעיות רגשיות, הפרעה בכתה או הסתרה. ככל שהילד מתבגר, קשה יותר לטפל בבעיית קריאה. והפער שייווצר בגלל בעיות הקריאה ישפיע על תחומי לימוד נוספים.