התפתחות תינוקות 3-6 חודשים

 

תקופה זו מאופיינת בכניסה לשגרה עבורכם ועבור התינוק. מרבית התינוקות אוכלים וישנים כבר בשעות סדירות וההורים, חלקם אף נדרשים לחזור לעבודה.

 

התינוקות מגיבים בשמחה ויוצרים קשר פעיל עם ההורים ועם המטפל או מבוגרים אחרים המטפלים בהם. עם הזמן ההורים לומדים להכיר בהעדפות של התינוק – מה הוא אוהב ואינו אוהב, כיצד נוח לו לישון, מה הוא אוהב לאכול ובמה הוא מעדיף לשחק.

 

בחודשים אלו ההורים מתחילים להכיר את אישיותו של התינוק ואת יכולותיו. 

 

התפתחות תנועה

 

מה התינוק שלך יכול לעשות?

 

מה אתם יכולים לעשות ?

  •   התינוק לומד לשלוט בגופי
  • הניחו את התינוק שלכם במנחים שונים כדי להכינו לרכישת מיומנויות מוטוריות חדשות כמו גלגול וזחילה.
  • בשכיבה על הבטן-
  • התינוק יכול להרים את הראש לזווית של 90 מעלות, להפנות מבט מצד לצד כדי לראות את האנשים והחפצים שמעניינים אותו.
  • התינוק נשען בהתחלה על המרפקים אבל לעיתים  מסוגל להושיט יד אחת ולהישען על האחרת. בהדרגה (בגיל 6 חודשים) התינוק כבר מיישר את הידיים, עולה מעלה ורואה את העולם מנקודת מבט גבוהה יותר.
  • הניחו את התינוק על הבטן זמן רק ככל שניתן כדי לחזק את שרירי הגב והצוואר.
  • הניחו צעצועים בהישג טווח לא רק לפניו אלא גם בצדדים.  
  • הרחיקו חפצים מסוכנים כמו שקיות, שרוכים וחפצים קטנים.
  • בשכיבה על הגב-
  • התינוק מביא רגליים לפה, מושיט 2 ידיים יחד לאמצע כדי לתפוס חפצים מרתקים כמו הבקבוק או משחקים צבעוניים ומרעישים.
  • התינוק מושיט ידיים ישרות כמעט לגמרי ומסוגל כבר להעביר חפצים מיד ליד.
  • הקפידו כי התינוק יישן על הגו או על הצד.
  • בזמן ערות הניחו מובייל עם חפצים, בהם התינוק יכול לגעת ואף להכניס לפיו.
  • אם תמשכו אותו לישיבה התינוק יעזור לכם, כבר יש לו שליטה טובה על הראש והוא אינו נופל אחורה.
  • התינוק יכול לשבת, אך עדיין חסר לו שיווי משקל ולכן זקוק לתמיכה.
  • התינוק יושב על בסיס רחב, הידיים על רגלי ובהדרגה לומד להושיט ידיים ולשחק בצעצועים בישיבה.

 

  • הושיבו את התינוק עם תמיכה עליכם או הניחו כריות סביבו. בישיבה הוא יוכל לחקור דברים חדשים.
  • ישיבה בסלקל מומלצת רק לזמן האכילה והנסיעה.
  • התינוק משתמש בידיים ובאצבעות  כדי לחקור חפצים שונים אבל גם מכניסם לפה, כדי ללמוד מה ניתן לעשות איתם.
  • הציעו לתינוק לשחק במגוון רחב של צעצועים בצורות, גדלים, מרקמים וקולות שונים – רעשנים, כדורים פלסטיים, מיכלים, מכסים. 
  • תלו צעצועים מעל המיטה, בעגלה ובלול.
  • בחודש השישי התינוק כבר יכול להתהפך מהגב לבטן ולהתנדנד קדימה ואחורה כהכנה לזחילה.

 

  • גלגלו את התינוק משכיבה על הגב אל הבטן בזמן משחק ולאחר החתלה. קחו רגל אחת, חצו איתה מעבר לרגל השנייה ושימו לב כי האגן, הכתפיים והראש עוקבים אחר התנועה.

 

 

 

התפתחות רגשית וחברתית

 

מה התינוק שלך יכול לעשות ?

 

מה אתם יכולים לעשות?

  • מתקשר באמצעות קולות, פעילויות והבעות פנים
  •  
  • התבוננו והגיבו בהתאמה  לאיתותי התינוק
  •  
  • התינוק מחייך לאנשים אבל כבר בהחלט מזהה ומתרגש למראה פרצופים מוכרים.
  • שחקו איתו "קו- קו" כך תחזקו את הקשר ביניכם ותפתחו אצלו את הידיעה כי דברים מתקיימים גם כשהם מחוץ לטווח הראיה.
  • כשאתם מנענעים משחקים למול התינוק הוא מחייך, מושיט יד ומזיז את כל הגוף כדי להעביר לכם מסר – שהוא רוצה להמשיך ולשחק.
  • הושיבו את התינוק למולכם, חבקו, נשקו ולטפו כדי להעניק הרגשת ביטחון ואמון.
  • התינוק  משמיע קולות שונים כחיקוי לקולות שלכם ואף מצליח לחקות הבעות פנים.
  • השמיעו קולות שונים וחיזרו על קולות התינוק.
  • חקו את הבעות הפנים שלו.
  • התינוק  צוחק  ומשמיע קולות שונים כדי למשוך תשומת לב ובתגובה לחוויות שונות.
  • דגדגו את התינוק כל עוד הוא נהנה כך יגביר את המודעות לגופו ויחווה הנאה מהקשר עימכם.
  • לקראת גיל 6 חודשים התינוק כבר מתחיל לפחד מזרים שאינם מוכרים.
 

 

התפתחות קוגנטיבית

 

מה התינוק שלך יכול לעשות?

 

מה אתם יכולים לעשות?

  • התינוק מתחיל ללמוד על העולם ולהתרגל לשגרת יומי
  • צרו שיגרה וחשיפה למגוון גירויים
  • התינוק כבר ער לפרקי זמן ממושכים יותר ואוהב לשחק במהלכם.
  • שירו לילדכם שירים, השמיעו לו מוסיקה ושחקו איתו במשחקים שונים.
  • התינוק מתחיל לשים לב שיש לי סדר יום מובנה ושיגרה, למשל כשאתם מכבים את האור הוא מבין שהגיע זמן לישון וכשהוא שומע את זרם המים הוא לומד כי הגיע זמן למקלחת נעימה.
  • עזרו לילדכם להתכונן לפעולות יום יומיות החוזרות על עצמם באמצעות חזרה על אותם הדברים ובאותו הסדר בכל יום.
  • למשל – דברו עם התינוק בזמן הכנת הארוחה. בכל פעם שהוא ישמע זאת הוא ידע כי זהו זמן האכילה, כך ילמד לחכות ולווסת תגובה.
  • התינוק  רואה ומבחין בין צבעים וער לקולות שונים.
  • הניחו מגוון צעצועים והשמיעו קולות מגוונים.
  • התינוק מזהה את הוריו, אחיו ושאר המטפלים.
  • דברו איתו עודדו למידת שפה. הסבירו לו מה הוא רואה ומה אתם עושים.
  • התינוק מחייך כשרואה את פרצופו במראה.

 

  • לתינוק יש יכולת לזכור דברים לטווח קצר והוא מחפש את הכדור שנעלם ואפילו עוקב אחרי חפצים שנופלים.

 

 

התפתחות תינוקות גיל 4-6 חודשים:

 

יכולת ההפקה של צלילים:

  • התינוק מתחיל התינוק להפיק הברות שלמות הכוללות עיצור ותנועות מוארכות כמו BAA, MAA, DAAונמצא בשלב ההרחבה.
  • מתפתחת השליטה על מגוון צלילים ומתפתחת היכולת לשנות את גובה הצליל ועוצמתו. התינוק ישמיע צווחות, נהימות, אנחות ולחישות ויצחק בקול.
  • יכולת קולית זו מתפתחת בהתאמה לכך שהתינוק נמצא יותר זמן על הבטן, מסוגל להחזיק את ראשו באופן עצמאי ומתחיל לשבת עם תמיכה.

 

היכולת לתקשר:

  • בשלב זה החיקוי הקולי ההדדי מגיע לשיאו. מחקרים מצאו כי בגיל זה לפחות מחצית מההפקות הקוליות של התינוק "זוכות" בחיקוי מצד האם והאם והתינוק מתחלקים שווה בשווה בהפקות הקוליות ההדדיות.
  • קשר העין מבוסס היטב והתינוק מסוגל להשתמש בו בכדי ליזום, להמשיך או לסיים תקשורת עם הוריו וגם עם אחרים בסביבתו.
  • בתגובה על תשומת הלב של התינוק ההורים ימקמו את פניהם במרכז שדה הראיה שלו וישתמשו במגוון של הבעות פנים, מחוות והפקות קוליות. תגובה זו תעודד את התינוק להמשיך בחילופי המבטים ובדו שיח הקולי. נמצא כי התנהגות זו ייחודית למין האנושי ואינה קיימת אצל יונקים אחרים למרות שגם אלו שומרים על קירבה גופנית ומעניקים לצאצאיהם טיפול מסור.

 

הבחנה שמיעתית:

  • התינוק נהנה לשחק עם צעצועים המשמיעים קולות ורעשים מגוונים.
  • התינוק מסוגל להפנות את ראשו למקור הצליל באופן ברור.

 

כאשר אתם עושים שימוש במדריך זה זכרו כי ייתכן וילדכם רוכש מיומנויות מהר או לאט יותר מהמתואר ועדיין גדל מצוין. טווחי הנורמה רחבים ואולם אם אתם מתלבטים פנו לגורם מוסמך –  רופא הילדים או לטיפת חלב 

תגובות (0)
הוסף תגובה