10 דברים שלמדתי גם בילד השלישי

האמרה העממית גורסת שילד שלישי מגדל את עצמו. ובכן, הילד השלישי שלי עוד לא החליף לעצמו אפילו חיתול אחד, לא חימם לו משהו בתנור או במיקרו ולא קפץ למקלחת סולו. מה שהוביל אותי למחשבה הבלתי נמנעת שבכל ילד צריך להשקיע, לא משנה סדר לידתו במשפחה. הזדמנות ללמוד דברים חדשים על התפתחות התינוק נקרתה בדרכי במהלך ביקור עם התינוק במתחם Developland ברמת השרון. זה מתחם ייחודי, שהקים רני אורן, פסיכותרפיסט עתיר ידע וניסיון, שחקר והתבונן באלפי ילדים עד שגיבש את הקונספט של המתחם. 
 
הזדמנות ללמוד דברים חדשים. צילום: Developland
 
עוד באון לייף:
במהלך הביקור התנסינו אני והגור (השלישי) בשמונה התחנות שבמתחם, ולא פחות חשוב – למדתי דברים חדשים. כן, גם בילד השלישי לומדים דברים חדשים, שאני כבר מיישמת על הצאצא הפרטי שלי, כי גם לו מגיע. הנה כמה מהם:
 
 

 

אמא שהשאירה את בנה לבד נאבקת על שמה הטוב

 מקבץ חדשות אלטרנטיבי מסביב לעולם

 

 
1. ההתפתחות היא יצר טבעי
התפתחות של תינוקות נובעת מתוך מאמץ ואתגר, ממקום של חוסר איזון. לא צריך לעורר בתינוק יצר של התפתחות מפני שהוא טבוע בו באופן אינסטינקטיבי ואינטואיטיבי. מה כן לעשות? להעניק הזדמנויות וסביבה מתאימה. למשל להניח את הילד על הבטן על גבי משטח שיעניק לו "קונטרה" וכך הוא ינסה להזיז את עצמו במקום להניחו במשטח רך ומרופד שבו הוא שוקע. 
 
2. הפוטנציאל אינסופי
זוכרים את המשפט המאוס של המורים כי "הילד לא ממצא את הפוטנציאל שבו"? ובכן חדשות טובות: הפוטנציאל האנושי הוא אינסופי, גם כשזה נוגע בתינוקות שזה עתה נולדו. קחו למשל ידיעת שפות. תינוק שזה עתה נולד יכול ללמוד כל שפה שבעולם ואפילו כמה שפות במקביל, הנקודה היא רק לחשוף אותו לשפה הרצויה. אז אם הפוטנציאל של תינוק שרק נולד הוא תיאורטית ללמוד כ-6,000 שפות שקיימות בעולם! אין דבר כזה מיצוי של פוטנציאל, הכל עניין של חשיפה, למידה ותרגול. 
 
3. השילוש הקדוש
יש שלוש מערכות שחייבות להתקיים זו לצד זו בהרמוניה כדי לאפשר התפתחות תקינה: פיזית, רגשית ושכלית. לכן הגירויים חייבים להיות בשלושת המישורים האלו. ילד שמפותח רק ברמה השכלית יהיה חכם מאוד אין ספק, אולם הוא עלול להיות אומלל אם אין קורלציה בין הרמה השכלית שלו לרמה הפיזית והרגשית. על ההורים לטפח במקביל את שלושת המישורים. הסוד טמון באיזון. 
 
4. אפקט ה-wow
בדרך כלל משתמשים במושג אפקט ה-wow בנושאי שיווק ומכירות, אבל העיקרון זהה. על ההורים לראות את הילדים שלהם, להתחשב בצרכים וברצונות הייחודיים להם, ולהפגין כלפי הילדים שלהם שהם הדבר הכי חשוב, מרגש, מוצלח ועוד שיש ביקום. זה כבר כשלעצמו יש בו כדי לטעת בילד את אותו ניצוץ. רני מספר על מחקרים שערכה החוקרת אביה לוז באלפי ילדים בארץ, רובם משכונות מצוקה קשות יום, ובבואה לשרטט את ההבדל בין ילד המאמין בעצמו לבין ילד שאינו מאמין בעצמו, הוא צמצמה את כל הידע והניסיון לאפקט ה-wow שהילד חווה או לא חווה בביתו ובסביבתו הקרובה. ואם תזכרו רק משהו אחד מכל הכתבה הזו, כדאי שזה יהיה זה. 
 
לכל ילד קצב וגירויים הנכונים עבורו. צילום: Developland
 
5. המרחק הנכון
קחו למשל את ההנחיה הכי חשובה לגבי ילדים: הניחו אותם כמה שיותר על הבטן בזמן ערות. שירים את היד ההורה שהילד שלו זרם עם זה בסבבה מההתחלה. ובכן, תינוקות רכים מתקשים להחזיק את הראש ולא מרוצים משהייה ממושכת על הבטן. ובכל זאת, כדי להתפתח היטב הם זקוקים לחיזוק ותרגול הזה. אז מה עושים? מאמצים את רעיון המרחק הנכון, שאומר לא יותר מדי ולא פחות מדי. לתת לתינוק להתנסות ולחוות (לא רק בשכיבה על הבטן, בכל דבר) מבלי להגיע לשלב של תסכול ואי נעימות. אם ישר נרים את התינוק שבוכה, לא נאפשר לו להתנסות; אם נשאיר אותו בוכה בתנוחה שקשה לו זמן רב מדי הוא יקשר את החוויה לאי נעימות ולא ירצה לחזור ולתרגל אותה. לכן האתגר שלנו כהורים הוא למצוא את נקודת האיזון הנכונה לילד הפרטי שלנו – מה מאפשר התנסות מבלי להנחיל תחושת כישלון לעולל. תנו להם להתאמץ בדיוק במידה כדי שיחוו הצלחה וסיפוק. 
 
6. המחשה
להמחיש את הדבר עצמו – מכירים את צעצועי הילדים שלא נראים כמו משהו מוכר? האם הדבר הפרוותי הכחול הזה זו ג'ירפה או פיל או בכלל קוף? אז לצד הצעצועים בחנויות (מובייל, אוניברסיטה, קשת לעגלה וכדומה), כדאי לחשוף את הילדים לדבר עצמו: להראות לו תמונות של חיות אמיתיות, בצבעים אמיתיים. לפי מחקרים שנעשו התברר שהגודל האידיאלי לילדים הוא תמונה בגודל של 28 ס"מ על 28 ס"מ כשהחיה מופיעה על רקע לבן. לא להסתפק באיורים או בצעצועים שהקשר בינם לבין המציאות מקרי בהחלט. 
 
7. רצפה
רצפה, רצפה, רצפה ועדיף מגוונת – תינוקות מתפתחים על הקרקע ועל הבטן זה ידוע. כמה שתניחו אותם יותר על משטחים שונים, כך הם יחוו תחושות שונות. כדי לגוון להם, אפשר ליצור להם מערך משטחים חלקים ומחוספסים, למשל שטיח, פיסת דשא סינטטי, משטח לינוליאום, מזרן קשיח ובהמשך גם דשא אמיתי וחול. פחות על שמיכות ומשטחים רכים. כך גם לגבי התנסויות חושיות אחרות: מטפחות, מברשות, סוגי בדים ומרקמים; רעשנים שונים שמכינים בבית (למשל למלא בקבוקי פלסטיק בעדשים, שעועית יבשה, חרוזים, אבנים, מים ועוד ולא לשכוח לסגור היטב); לתת לו להריח ריחות שונים, מתבלינים ועד פירות; כל אלו יעניקו לתינוק סביבה מלאת גירויים. 
 
8. מוזיקה
לא נכביר במילים עד כמה חשובה המוזיקה להתפתחות, נערכו על כך אינספור מחקרים עד כדי כך שאפילו חקלאים משמיעים מוזיקה קלאסית לירקות ולפירות כדי שיתנו תנובה רבה יותר. רני הפתיע אותי כשהסביר לי שאפילו שמיעה אבסולוטית אינה עניין מולד אלא נרכש (ויעדיפו על כך אולמות ענקיים מלאים בדרדקים יפנים המנגנים יחד בהרמוניה). מה עושים? חושפים את הילדים לדבר עצמו, בדומה לתמונות. לפי העיקרון הזה, לא כדאי להשמיע בייבי-מוצרט אלא את המוזיקה המקורית של מוצרט. תעשיית המוצרים לפעוטות ניסתה להנגיש את המוזיקה הקלאסית עבור האוזן התינוקית, אולם בדרך היא איבדה את מנעד הצלילים שמופקים אך ורק מכלי נגינה אמיתיים ולא מעיבוד. בכל רגע פנוי אני בוחרת יוצר קלאסי כלשהו ב-youtube ומשמיעה לעולל, זה בטח לא יזיק. ולא לשכוח את שירי הילדים הקלאסיים, דוגמת 10 אצבעות לי יש, השפן הקטן וכך הלאה, גם להם יש מקום של כבוד בהתפתחות. 
 
האתגר הוא למצוא את נקודת האיזון הנכונה לילד שלנו. צילום: Developland
 
9. ספרים תינוקיי ספרים
רוב ההורים משום מה לא נוטים לקרוא לתינוקות ספרים, אבל יש חשיבות מאוד גדולה בהקראת ספרים מגיל הלידה. חשוב לבחור ספרים וסיפורים חיוביים עם מסר מעודד ובונה (אפקט ה-WOW זוכרים?), ואפשר גם להמציא סיפורים משלנו שיעוררו הזדהות. אפשר ומומלץ לעשות קולות. 
 
10. הכן תינוקך לחורף
קשה להתפתח פיזית כשהגוף מסורבל. עכשיו, כשאנחנו עומדים בפתחו של החורף חשוב לזכור שכדאי לחמם את הבית ולהלביש את התינוקות והילדים בבגדים קלים כדי שהתנועה שלהם תהיה נוחה יותר. אמנם החורף הישראלי קל בהרבה ממקבילו האירופאי או האמריקאי, אולם שם נהוג לחמם את הבתים בחימום מרכזי עד כדי כך שאפשר לשבת בבית בחולצה קצרה כשבחוץ משתוללת סופת שלגים. בקיצור, חממו והלבישו בשכבה אחת קלילה. 
 
לסיום, הסביר לי רני, שלא מומלץ להאיץ התפתחות. כל הורה מכיר את זה: "הוא כבר מתהפך? כי שלי כבר התהפך בגילו", "מה הוא כבר עושה?", "למה הוא עוד לא זוחל \ יושב \ הולך?", "בדקת את זה?". אנחנו אנשים (ותינוקות) שונים ולכל אחד יש את הקצב שלו. אמנם אנחנו חיים בעולם תחרותי והשוואתי מאוד וקשה להתחמק משיחות הגינה, אבל נסו לתת לתינוק שלכם את הקצב שלו וסמכו על תחושת הבטן שלכם יותר מאשר על הגרפים של טיפת חלב או על הילד של השכנה. 
תגובות (0)
הוסף תגובה