איך לפתח מוטוריקה עדינה אצל הילדים?

מה הקשר בין עבודה בעיסת נייר, אחיזת עיפרון באופן נכון, גזירה, השחלת חרוזים ואפילו אכילה בכפית? כל הפעולות הללו קשורות לצירוף הפלא "מוטוריקה עדינה" – אחת המיומנויות הבסיסיות שנרכשות כבר בשנת החיים הראשונה לחיי הילד ומשפיעה על כל הפעולות היומיומיות במהלך חייו. לפניכם מדריך פרקטי על פי גילאים לפיתוח המוטוריקה העדינה אצל ילדים.

 

מוטוריקה עדינה היא שם כולל למיומנויות תנועתיות הדורשות את השליטה בקבוצות הקטנות של השרירים, הפועלות לשם השגת דיוק תנועתי ותיאום עין-יד.  להתפתחות המוטורית של ילדינו בשנים הראשונות לחייהם יש חשיבות והשפעה ניכרת על אופן התפקוד בגיל בוגר יותר, ולכן כדאי לפתח ולשפר את המוטוריקה העדינה כבר מגיל אפס.

 

 

 

 

 

גיל אפס עד שישה חודשים 

 

* השכבה על הבטן בשעות הערות

* עיסוי ומישוש חומרים במרקמים שונים בשתי כפות הידיים

* הגשת צעצועים וחפצים במרקמים שונים מכיוונים שונים

 

שישה עד 12 חודשים

 

* הושטת חפץ נוסף – הגישו לתינוק חפץ או צעצוע שהוא אוהב כאשר יד אחת שלו אוחזת בחפץ אחר.

* חיכוך בין חפצים – תנו לתינוק שני חפצים, עדיף מרשרשים (קוביות או פעמונים המתאימים לכף ידו הקטנה) ותנו לו להקיש זה בזה.

* משיכה בחוט – העניקו לתינוק צעצועים או מכוניות שנעים באמצעות חוט.

* אכילה באצבעות – הניחו פיסות אוכל קטנות על הצלחת (פירורי לחם, קורנפלקס), על מנת שיתחיל להתנסות באחיזת הפינצטה.

* הצבעה – תרגלו את יכולת ההצבעה של התינוק על ידי האצבע המורה, תוך כדי קריאת ספר, משחק או כל פעולה אחרת. שאלו את התינוק שאלות כדי שיצביע על חפצים ואובייקטים באמצעות האצבע המורה.

* הכנסת חלקי משחק בצורות לתוך חורים בגדלים שונים – בשוק יש שפע של צעצועים להשחלת צורות בגדלים ובצבעים שונים.

 

שנה עד שנתיים

·        הליכת מריצה– העמידו את הילד על ידיו ורגליו, הרימו את רגליו ואימרו לו ללכת על ידיו תוך כדי כך שאתם אוחזים ברגליהם.

·        בניית מגדל של קוביות

·        השחלת טבעות על מוט

·        יצירה עם בצק, פלסטלינה או עיסת נייר.

·        צביעה בצבעי ידיים

·        משחקי אצבעות – שחקו במשחקים שבהם האצבעות מופרדות, כגון בבובות אצבע, נגינה על פסנתר.

·        הרכבת קוביות

·        קריעת ניירות במרקמים שונים

·        הדבקת מדבקות– תנו לפעוטות להדביק מדבקות קטנות שאוחזים בהן באמצעות האצבעות.

·        איסוף חטיפים– פזרו במבות קטנות, טבעות בייגלה או ביסלי על השולחן ותנו לילדים לאסוף אותם אחד אחד לקערה באמצעות אטב כביסה.

 

שנתיים עד שלוש

 

·        בישול ואפייה – היכנסו עם הילדים למטבח והתחילו ללוש בצק לפיצות אישיות, לרדד, ליצור צורות לעוגיות.

·        פתיחה וסגירה של בקבוק– למדו את הילדים לפתוח ולסגור בעצמם את פקק הבקבוק.

·        גזירה במספריים– זה הזמן לתרגל את מיומנות הגזירה. ברגע שהילדים קולטים את זה, הם מתמכרים.

·        השחלת חרוזים– קנו חרוזים גדולים בעלי חורים גדולים, שרוכים עבים שיתאימו לחורים והשחילו יחד עם הפעוטות. עם הגיל והניסיון, החליפו לחרוזים קטנים בעלי חורים קטנים יותר.

·        הרכבת פאזלים– הגדילו את מספר חלקי הפאזל שהילד מרכיב בהדרגה, על פי רמתו ומידת הצלחתו.

·        ציור ושרטוט– תנו לילדים נייר וצבעים ותנו להם לשרבט, לצייר ולשרטט. 

·        סחיטה– פעולת הסחיטה חשובה לפיתוח המוטוריקה העדינה. תנו לילדים לסחוט ספוג בשעת הרחצה, או לסחוט את מטלית האבק במהלך  עבודות הבית.

 

שלוש עד שש

 

ליקוט קטניות– פזרו גרגירי פופקורן, אורז, כוסמת או כל סוג של גרגירים קטנטנים (רק בהשגחה!) והתחילו לאסוף גרגיר גרגיר בעזרת פינצטה מפלסטיק (להשיג בחנויות הצעצועים) לתוך קערית. האיסוף העדין בפינצטה משפר את המוטוריקה העדינה, מחזק את שרירי קצות האצבעות המנווטות ומהווה פעולת הכנה לאחיזה בעפרון.

 

מעבר על תמונות מקווקוות

 

השחלה על שיפוד עץ – קנו סוכריות גומי רכות או פירות מיובשים והשחילו עם הילדים על שיפודי עץ חד פעמיים.

 

צביעה מדויקת– עודדו את הילד לצבוע שטחים בלי לצאת מהקווים בטושים ובצבעים שונים, ציבעו יחד איתו להשלמת החוויה.

 

קיפולי נייר– התחילו בקיפולים פשוטים ועיברו לקיפולים מורכבים של כובע, סירה, ברבור ועוד. קנו ספרי אוריגמי ללימוד.

 

עבודות גזירה– אחרי שהילד למד לגזור, תנו לו לגזור צורות קטנות לתרגול.

 

קשירת שרוכים

 

עבודות יצירה עם חומרים שונים– בנוסף לבצק, עיסת נייר ופלסטלינה, גוונו את חומרי היצירה בידיים על ידי חימר, פימו ועוד.

 

שש עד עשר

 

רקמה גסה

 

יצירת חרוזים מעור או חרוזים מנייר והשחלתם

 

תרגול הכתיבה– בכל הזדמנות תנו להם לכתוב אותיות, תחילה מילה אחת ואחר כך כמה מילים ומשפטים. (לינק לדף אותיות מקווקוות)

 

משחקים להדפסה– הדפיסו, גיזרו והדביקו משחקים מקוריים משלכם כאן – משחקים להדפסה על פי גילאים

 

 

סממנים לאיתור מוקדם של קשיים במוטוריקה עדינה:

* עיכוב בהתפתחות של יד דומיננטית –  הילד אינו מציג דומיננטיות ביד מסוימת, ימנית או שמאלית, ולכן הוא נוטה להחליף את היד המבצעת במהלך ביצוע מטלות מוטוריות.

* קשיים בחציית קו האמצע – לדוגמה: שימוש ביד הדומיננטית בצד הנגדי של הגוף.

* איטיות ברכישת מיומנויות מוטוריות חדשות כגון קשירת שרוכים, גזירה במספריים, העתקת צורות, כתיבה.

* קושי ברכישת מיומנויות הנדרשות לתפקוד עצמאי בחיי היומיום כמו שליטה בשימוש בכלי אוכל, רחצה, לבוש ושמירה על ניקיון אישי.

* רגישות יתר או רתיעה ממגע עם מרקמים מסוימים בצק, חול וצבעי גואש.

* קושי בצביעה בתוך מסגרת נתונה, בהרכבת קוביות וכדומה.

* קושי בביצוע משימות כגון השחלה, קשירה, גזירה, קריעה והדבקה.

* התנגדות או הימנעות מפעילות הדורשת שליטה בקואורדינציה עדינה כגון הרכבת פאזלים ותפעול משחקים.

* חוסר בשלות בביצוע עבודות יד ולעתים קרובות הימנעות מביצוען.

* קושי בשליטה בכלי הכתיבה, בציור ובהעתקת צורות.

* קושי במשיכת קווים בשטף ובכיוון הרצוי כהכנה לכתיבה.

* איכות קו ירודה, רטט קווי וקו בהיר או כהה עקב אי יכולת לווסת את הלחץ הרצוי על כלי הכתיבה.

 

על פורטל הפעלות לילדים את זה (קבוע בסיום כל כתבה)www.etze.co.il

מגזין תוכן אינטרנטי עדכני הפורש מידע שימושי שמעניק להורים כלים פרקטיים למצוא בקלות רבה רעיונות פשוטים וקלים איך לגדל ילדים בריאים ומאושרים.

המידע ניתן בחינם: משחקים להדפסה, דפי העשרה ייחודיים, רעיונות להפעלות עם ילדים, מידע על אירועים ומקומות בילוי בישראל, מוצרים חדשים ומוצרים מומלצים, טיפים, רעיונות ועוד.

טווח הגילאים: 0-13.  המידע מתעדכן מדי יום באופן שוטף.

קווי האני מאמין: זמן איכות עם הילדים, בריאות – תזונה נכונה, שמירה על טיפוח והיגיינה, ישראליות – הכרת ההיסטוריה של העם היהודי ושל ארץ ישראל, טיולים בישראל ועוד, בטיחות וזהירות, צרכנות נבונה, מיחזור וחיסכון.

 

עוד אודות פורטל הפעלות לילדים את זה

תגובות (0)
הוסף תגובה