החל מינואר 2011, המס על רכב חברה משתנה שוב, ושווי הרכב לצורך מס עלה מ 2% ל- 2.5% (לרכבים ששוויים עד 130,000 שקל). החישוב של שווי הרכב לצורך מס כפי שמופיע בתלוש השכר כל חודש, יהיה 2.5% משווי הרכב כשהיה חדש ועלה על הכביש. הסכום הזה יהיה צמוד למדד, כלומר יעלה כל חודש, למרות ערך הרכב יורד.

 

השאלה היא האם עדיין כדאי להחזיק רכב חברה. מבחינה סטטיסטית, עוד לפני העלאת המס האחרונה, יצא שלעובד הממוצע לא משתלם לבחור ברכב חברה. זאת מכיוון שעלות הרכב לחברה מחושבת לפי ממוצעים. החברה לא מקבלת דלק חינם, גם לא תיקונים ובטח שלא כלי רכב בחינם. יתרה מזו, החברה צריכה גם לממן לא מעט משכורות של עובדי הליסינג. כשהחברה מציעה לעובד רכב, היא מורידה  מהמשכורת את העלות הממוצעת שהיא משלמת לחברת הליסינג.

 

 

אתם משלמים על הרכב לפי הממוצע (צילום: אימג' בנק ו-Getty Images)

 

גם אם העובד גר קרוב לעבודה ולא מרבה בנסיעות, הוא עדיין ישלם 2000-4000 שקל בחודש, כי זו העלות הממוצעת לחברה. כדי שמס הכנסה לא יפסיד מכם חלילה, יש את המס המדובר על הרכב, ומוסיפים לכם עוד 2.5% משווי הרכב לברוטו, אבל לא לברוטו שממנו מחשבים את הנטו, אלא ברוטו לצורך מס בלבד. וכך יוצא שהנטו שלכם יורד משתי סיבות: ההורדה של עלות הרכב למעביד מהברוטו, וההוספה של 2.5% משווי הרכב לברוטו לצורך חישוב המס.

אז כדאי או לא?

 

תלוי. לרוב, לא כדאי. אבל זה תלוי בהצעה הספציפית מהמעביד.

לעתים המעביד מוכן לגלם את הרכב, ולהעלות את שכר הברוטו בסכום שיתקזז עם המס שעליך לשלם בגין הרכב. לפעמים המעביד מוכן להעלות קצת את השכר, כך שהנטו יפגע פחות. אם אתם מהמשתמשים ברכב מעל הממוצע, ועלויות הדלק והבלאי של הרכב הפרטי שלכם גבוהות, העיסקה משתלמת עבורכם שכן הירידה בנטו מקוזזת עם הוצאות הרכב שירדו.

 

ככלל, צריך לבדוק כל הצעה לגופה. יש באינטרנט מחשבונים שיעזרו לכם לחשב את הפגיעה בנטו בגין ההצעה שקיבלתם. השוו את ההצעה שקיבלתם לעלויות של הרכב שיש לכם עכשיו, או רכב זול וחסכוני שמתאים למשפחה שלכם. בידקו שנה אחורה את הוצאות הדלק, ביטוחים, טסט, תיקונים. עשו ממוצע והשוו את הממוצע לירידה בנטו שחישבתם. כך תדעו האם זה משתלם.

 

יש לכם רכב חברה, ואתם מתלבטים אם להחזיר אותו? בצעו את אותה בדיקה. בידקו מול מחלקת כוח אדם, איזו תוספת תקבלו לשכר אם תוותרו על הרכב. שימו לב כמה התוספת היא בשכר הבסיס וכמה "הוצאות נסיעה" או "אחזקת רכב" שלא משולמות עליהם הזכויות סוציאליות. הכניסו את הנתונים למחשבון שכר ובידקו כמה התוספת לנטו. דברו עם חברים או מכרים שיש להם רכב פרטי שמתאים לכם. בידקו איתם מה העלויות הממוצעות. אל תשכחו לקחת בחשבון גם טיפולים ותיקונים.

חישובי ירידת ערך הרכב מיותרים

 

גם אם חישבתם שכדאי להחזיר את הרכב, אל תמהרו. האם יש לכם את ההון העצמי לקניית רכב? אם תיאלצו לקחת הלוואה, זה עלול להכביד על התקציב השוטף. בידקו אם הגידול בנטו יאפשר גם החזר הלוואה, או אם יש לכם מספיק הכנסה פנויה כל חודש כדי להחזיר את ההלוואה.

 

ככלל, אין טעם להיכנס לחישובים של ירידת ערך הרכב, או ריבית על הכסף ממכירת הרכב. כלכלית זה נכון, אבל קשה לראות את ההשפעה של פרמטרים אלו על ההוצאות השוטפות ביום – יום. בסופו של דבר, אתם צריכים לפעול בהתאם לתקציב הספציפי של המשפחה שלכם ומכלול האפשרויות הכלכליות שיש לכם. אם אין לכם כסך לעמוד בתשלומי ההלוואה על האוטו, מה הטעם בחישוב שמראה כי כדאי יותר לקנות אוטו מאשר רכב חברה?

 

עוד דבר אחד שצריך לקחת בחשבון במעבר לרכב חברה, הוא הפגיעה בתנאים הסוציאליים והחיסכון לעתיד. שימו לב, שכאשר שכר הבסיס שלכם יורד, יורדות גם ההפרשות לזכויות סוציאליות, וההפרשות לקרן ההשתלמות. על פניו זה טוב לנטו, למעשה, זה פוגע בהון העתידי שלכם.

 

ולמי שלא מפסיק לזמזם את השיר הזה מאז שקרא את הכותרת: