"העולם הפך לחברתי יותר ונשים הן חברתיות יותר מגברים" כך מסבירה סמנכ"לית פייסבוק את העובדה שכמעט 60 אחוז ממשתמשי הפייסבוק הן נשים.

 

נתונים שפורסמו לאחרונה מגלים שמספר הנשים המשתמשות בפייסבוק עולה על מספר הגברים ב-46 מיליון. נשים נוהגות לבלות זמן רב יותר ברשת החברתית מאשר גברים ופועלות בצורה שונה מהותית באינטראקציות החברתיות ובשימוש שהן עושות במרחב הדיגיטלי. לנשים יש 8% יותר חברים מאשר לגברים, כש62% מהתכנים המפורסמים בפייסבוק, מועלים על ידן.

בעוד שהגברים, מבלים זמן רב יותר באתרים כמו LinkedinDiggYoutube  ואתרי תוכן ופוקנציונליזם עסקי, נשים שולטות ביד רמה ברשתות החברתיות המובילות, מטוויטר ועד פייסבוק. 

 

עוד ראייה לכך שהרשתות החברתיות נשלטות על ידי נשים, היא העובדה שקיימים לפחות 10 אתרים ורשתות חברתיות ייעודיים לנשים בלבד,  לעומת רשתות בודדות המיועדות לגברים בלבד (כשרובם המוחלט מיועדים להומוסקסואלים).

 

הנה למשל כמה רשתות חברתיות המיועדות לנשים ובהם אפשרויות שונות: 

ב-ivillage אפשר ליצור  פרופיל אישי על מנת לשאוב תכנים רלוונטים עבור הגולשת - החל מקבלת הורוסקופ יומי ועד לתכנים אהובים במיוחד; 

 cafemom  היא רשת חברתית  לאמהות שמבוססת על בלוגים ורשת חברתית לגולשות; 

ב- AOL יש  איזור  של צ'אטים וחברה שבו ישנם פורוים שונים לנשים  ובו אפשר גם ליצור בלוג ופרופיל אישי. רשת חברתית לנשים המשלבת תוכן  מותאם לגולשת.  

GLAM הוא אתר לייף סטייל לנשים, ובו ערוץ חברתי שבו אפשר ליצור פרופיל אישי ולהגיב על נושאים שונים.

 

מה הגברים מחפשים ברשת, ומה הנשים?

אם נתבסס על תיאוריות מגדר, הרי שההסבר להבדל בהתנהלות הדיגיטלית נובע מהמוטיבציות האופלייניות: נשים נוטות לשתף יותר בחיים האישיים שלהן, לייצר קשרים חברתיים ולהעריך את חשיבות האינטראקציה.

 

גברים לעומתן, דואגים בעיקר למעמדם, אוספים מידע שיכול לעזור להם להצליח ורואים בקריירה המקצועית שלהם את דרך המימוש העיקרית כבני אדם. לכן זה אך טבעי שהם פעילים יותר באתרים כמו לינקדאין, דיג ויו טיוב, שמציעים תוכן ואינטראקציה עסקית יותר מאשר סביבה חברתית אינטראקטיבית ובין אישית. נשים, לעומת זאת, מוצאות בפלטפורמה החברתית בית חם למימוש העצמי שלהן כאמהות, כחברות, כחובבות אופנה ושאר אלמנטים שאינם בהכרח נוגעים למעמדן.

 

הסבר הפוך יכול לטעון שהאונליין מאפשר לנשים את מה שאינן יכולות להשיג באופליין: הבעה עצמית במובן הרחב ביותר של נשיות. לפי הסבר זה, בעוד שגברים נשפטים לא אחת על בסיס הקריירה המקצועית שלהם, נשים מגלמות מספר רב יותר של תפקידים: אמא, אשת קריירה, חברה, מעורבת חברתית ועוד.

 

אך נדמה ש"בעולם האמיתי" הן לא מצליחות להביע את מנעד התפקידים הזה. כשאנשים שאינם מכירים נפגשים "בעולם האמיתי", השאלה השלישית היא תחום העיסוק. זה לא לגיטימי להראות לאדם זר או מכר רחוק תצלומים של הילדים שלך ותמונות מימי הזוהר. הרשת מאפשרת לנשים להביע את המכלול שלהן, בדרך שהאופליין לא מאפשר. הרשת נותנת להן לגיטימציה לשתף.

 

מהפכת הנשים ברשת תסחוף את הגברים

 

עוד נקודה חשובה היא שבבניית הישות הדיגיטלית שלהן, נשים יכולות "לתקן" את מה שחסר להן באופליין. נשים, יותר מגברים, נוטות להציג תמונת מצב ורודה ואופטימית, על אף שלעיתים אין הלימה בין הייצוג הוירטואלי לתחושות האמיתיות. במקום להביע את העצב או החרדה ברשת, הן בונות ייצוג וירטואלי ורוד יותר, שמאפשר להן לתקן את מה שרע באונליין.

 

גברים ,לעומתן, מדברים בדרך כלל על נושאים חיצוניים להם – כמו התייחסות למצב הפוליטי, לפלוני זה וזה וכו'. חשוב להם להביע דעה, עמדה וכוח. יחסית לנשים הסטטוסים שלהם ממעטים להתעמק בסוגיות רגשיות, אינטרוספקציות וכו'.

 

נראה שגם בעידן המהפכה הדיגיטלית, ששינתה את עולמנו מקצה לקצה, יש דברים שלעולם לא ישתנו. עם זאת, מכיוון שהמהפכה הזאת היא "נשית" בהתנהלותה, צפוי שהיא תשפיע על תפיסת הגבריות המודרנית ותדחוף את הגבר החדש לשיתוף רגשי גדול יותר.