לפני 20 שנה כשרציתי לראות סרט, חיפשתי בעיתון היומי את הסרט והלכתי לקולנוע לקנות כרטיסים, כשחיפשתי חנות הלכתי לדפי זהב, התקשרתי לוודא שיש את מה שאני מחפשת ונסעתי לחנות. היום העולם השתנה – זה התחיל עם קניות און ליין (אמזון למשל) המשיך עם מנועי החיפוש, והתגבר עם כניסת הרשתות החברתיות לחיינו.

 

אפשר לומר שהשליטה על המסר עוברת מהמותג לגולש. לנו כגולשים יש שליטה עליו. וככל שיותר אנשים שולטים במותג כ הוא מצליח יותר ומוכר יותר. הצורה שבה המותג מתקשר עם הגולשים היא לרוב דרך מדיה חברתית.

 

אבל איך הופכים את המדיה החברתית ממקום של עדכונים וכיף לבסיס ליצירת מהלכים, שינויים ואפילו מהפכות?

מדיה חברתית מבוססת על קשרים בין אנשים. פייסבוק למשל הוא צומת מרכזי לכל מערכות היחסים שאנחנו מנהלים: עם המשפחה, עם החברים האמיתיים או הווירטואליים שלנו, עם קולגות ואפילו עם מותגים. לא חשוב אם אתה מותג, גוף צדקה או אדם פרטי. אם אתה רוצה להצליח ולהיות מוכר עליך לדעת לייצר את השיחה הנכונה ו"לתקשר" את עצמך. אחרת - תיכשל.

 

היתרון הגדול בפייסבוק הוא שמדובר באנשים אמיתיים ובזהות אמיתית. אתה יודע מול מי אתה עומד, מה האג'נדה שלו, הרצונות, הרקע. זהו לא המון חסר פנים אלא להפך, אתה יוכל לבחור אל מי לפנות או למי להתחבר.

 

היתרונות הנוספים הם האפשרויות לשתף על פי בחירה – אני בוחר מה לשתף, את מי ובאיזו דרך, וכן לשמור או לחזק קשרים עם אנשים, עם מותגים, עם חברות ולהישאר מעודכן כל הזמן לגבי מה שמעניין אותי (כאדם פרטי, כחברה עסקית).

לא רשת חברתית, פלטפורמה

מעל 60% מהאוכלוסיה בישראל נכנסת לפייסבוק מדי יום 2.2 פעמים בממוצע ושוהה בו זמן ממוצע של 27 דקות. 500 אלף איש נכנסים לפייסבוק מהסלולר.

 

העמודים בפייבסוק מייצרים שיחה שמובילה למהפכה. לפייסבוק יש הפצה אורגנית בקנה מידה עולמי. לדוגמה, הקמפיינים בפייסבוק למען גלעד שליט הגיעו לתפוצה ארצית רחבה וסחפו אחריהם את כולם. זה אירוע שנמשך והתגלגל בפייסבוק – חברות ואנשים פרטיים העלו לפייסבוק תמונ שלהם בלבן או עוצרים לחמש דקות למען גלעד.

על האינתיפאדה השלישית בחרו להכריז בפייסבוק. כל אלה מראים שאלו מהפכות ופעולות שמתחילות בפייסבוק וגולשות לעולם האמיתי, קרי הלא וירטואלי.

 

כל אלה מראים כי פייסבוק הוא כר פורה להשפיע וליצור מהפכות. צריך רק להכיר אותו היטב. למארק צוקרברג עצמו יש חזון להטמיע את העובדה שפייסבוק הוא לא רק מדיה חברתית, אלא טכנולוגיה. פלטפורמה שמאפשרת למותג להשתמש בה לקידום ולהעברת מסרים לגולשים.

 

הטור מבוסס על הרצאה שניתנה בפורום נשות העסקים של עמותת רוח נשית.