מחירי הדלק לא מראים סימני עצירה, ותדלוק מיכל מלא מצריך משכנתא. יחד עם המודעות הסביבתית להפחתת גזים רעילים והעובדה שיותר ויותר יצרני רכב פונים לכיוון ההיברידי, זה נראה כמו הפיתרון המתבקש למי שאין בבעלותו תחנת דלק. וכמובן שגם "המיסוי הירוק" שמעניק הטבות מס לרוכשי רכב ידידותי לסביבה מקל על רכישת מכונית היברידית.

עוד ב-Onlife:

 

במכוניות היברידיות מותקנים שני סוגי מנועים: מנוע רגיל המופעל על ידי בנזין או דיזל, ומנוע חשמלי הנכנס לפעולה בעת מהירות נמוכה (כמו בעת נסיעה בעיר, למשל), השיטה הזו אמורה לגרום להפחתת השימוש בדלק וכתוצאה מכך הפחתת זיהום האוויר והרעש - וכפועל יוצא נוסף - חסכון כספי לנוהגים במכונית שכזו.

 

אבל האם זה באמת משתלם, ואיזו מהמכוניות ההיברידיות הנמכרות בישראל מתאימה לכם? בדקנו את הדגמים המובילים הקיימים בארץ.

 

 

טויוטה פריוס

 

המכונית: ההיברידית הראשונה שנמכרה בארץ, מתוצרת טויוטה שנחשבת לחלוצה עולמית בתחום. אין גרסה לא היברידית.

 

מחיר: כ-156 אלף שקל

 

צריכת דלק: כ-20 ק"מ לליטר בנסיעה בעיר

 

האם זה שווה: אם אתם נוסעים בממוצע 15 אלף קילומטר בשנה תחזירו את ההשקעה ברכישת פריוס לעומת מכונית דומה שאינה היברידית לאחר 6 עד 7 שנים.

 

ומה על עלויות הנובעות מהרכיבים ההיברידיים? באופן עקרוני, אין עלות קבועה לרכבים ההיברידיים שמייקרת את אחזקתם (למשל בביצוע טסט כמו שהיה במכוניות עם מנוע דיזל). כמו כן, למרות שמדובר בעוד רכיבים הם נחשבים לאמינים ואין איתם בעיות או תקלות חשמליות. גם הטיפול התקופתי לא עולה יותר והאחריות על החלקים החשמליים היא ארוכה.

 

כשמחשבים כדאיות יש לבדוק אובדן ערך בשנה לעומת דגמים אחרים, מכיוון שאין עלויות קבועות מעבר למחיר הרכישה, אומר ניצן אביבי עורך מגזין אוטו. "לרוב האנשים כדאי לקנות היברידית אם אין בעיה להוציא את ה-30 אלף שקל הנוספים. תלוי האם יש לכם את הכסף במזומן או שצריך לקחת הלוואה, מה עלות הדלק, וכמה ערך מאבדים בשנה".

 

שורה תחתונה: הפריוס היא מכונית משפחתית עם אקסטרה גאדג'טים ומראה עתידני – מיועדת לפחות שמרנים. יש גם מסך מגע שמראה שלל תצוגות שקשורות לצריכת הדלק והחשמל ויעשה רושם על הנוסעים. היא טובה למי שנוסע הרבה - בעיקר בעיר.

 

 

הונדה סיוויק

 

המכונית: המשפחתית הפופולארית של הונדה. קיימת בגרסה היברידית עם מנוע 1.4 ליטר, או בגרסה רגילה עם מנוע 1.8 ליטר.

 

מחיר: 152 אלף שקל להיברידית, 135 אלף שקל למנוע רגיל, 142 אלף שקל לתיבה אוטומטית. רמות האבזור במכונית ההיברידית וברגילה אינן זהות.

 

צריכת דלק: כ-17 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית וכ-13 ק"מ בנסיעה עירונית בהיברידית, לעומת כ-14 ק"מ לליטר וכ-11 ק"מ לליטר בהתאמה בדגם הרגיל.

 

האם זה שווה: לדברי אביבי, "ההיברידית הזו מרגישה כמו סיוויק רגילה, אבל עם מנוע קצת יותר חלש. כל זמן שהמצבר טעון, אין בעיה מכיוון שהמנוע החשמלי נותן כוח במקביל ומחפה על כך, אבל בעלייה למשל מרגישים שהמנוע חלש. בשאר הזמן – אוטו נחמד".

 

בנטרול המשתנים האחרים, תוכלו להחזיר את ההשקעה בהיברידית לעומת הדגם הרגיל (עם גיר אוטומטי) אחרי שנתיים וחצי.

 

שורה תחתונה: מכונית נוחה, מרווחת יותר מהפריוס, אך מאובזרת פחות וקצת פחות חסכונית בדלק. מיועדת למי שנוסע הרבה בעיר ושהעיצוב המוזר של הפריוס מרתיע אותו.

 

 

הונדה ג'אז

המכונית: סופר מיני מרווחת יחסית של הונדה. קיימת בגרסה היברידית אוטומטית ובגרסה רגילה (אוטומטית או עם גיר רגיל).

 

מחיר: 117 אלף שקל לדגם ההיברידי, 120 אלף שקל לדגם רגיל

 

צריכת דלק: 20 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית ו-15 ק"מ לליטר בעיר בגרסה ההיברידית, כ-17 ו-12 בהתאמה בגרסה הרגילה.

 

האם זה שווה: לדברי אביבי "מי שמוכן לשלם כמעט 120 אלף שקל על סופר מיני, הכי יקרה בקטגוריה, אז כבר עדיף לקנות היברידית, שקיבלה הטבת מס. מבחינת מנוע היא קצת פחות חזקה".

 

אין כמעט הבדל בצריכת הדלק בין הדגמים, וגם ההבדל במחיר הוא זניח.

 

שורה תחתונה: רכב שמיועד למי שרוצה סופר מיני ונדלק דווקא על זאת. המרווח הפנימי טוב, אבל בסופו של יום המכונית הזו יקרה מדי.

 

 

הונדה אינסייט

 

המכונית: משפחתית של הונדה עם תא מטען גדול. קיימת בגרסה היברידית בלבד.

 

מחיר: 130 אלף שקל

 

צריכת דלק: כ-15 ק"מ לליטר בעיר, 18 ק"מ בנסיעה בינעירונית.

 

האם זה שווה: הרכב משווק כאוטו משפחתי, אך לדברי אביבי "הוא מאוד לא מעודן – רועש ורועד, יקר יחסית ולא איכותי מספיק כאוטו משפחתי". הוא גם לא התרשם לטובה מחווית הנהיגה ברכב.

 

"יש תחושה שהוא מאוד בוסר, נראה כאילו לא השלימו את הפיתוח – הפלסטיקה לא טובה, ועוד הרבה מאוד מגרעות. אמנם תא המטען גדול יותר משל הג'אז אך המרחב הפנימי די זהה".

 

שורה תחתונה:  אין סיבה לקנות את המכונית הזאת.

 

 

לקסוס

GS450

 

המכונית: יצרנית רכבי היוקרה מציעה את מכונית הסלון GS300 גם בדגם היברידי שנקרא GS450, וג'יפון מדגם RX.

 

RX

מחיר: 398 אלף שקל לדגם GS300, 408 אלף שקל ל-RX, 437 אלף שקל ל-GS450

צריכת דלק: כ-11 ק"מ לליטר בנסיעה עירונית וכ-14 ק"מ בבינעירונית בדגם GS450, כ-7 ק"מ ליטר בעיר וכ-14 ק"מ לליטר בדגם GS300, כ-12 ק"מ לליטר בג'יפון RX.

 

האם זה שווה: הרכב מלכתחילה מיועד לבעלי ממון עם מודעות סביבתית. לדברי אביבי "כלי הרכב לא נותן משהו שאי אפשר לקבל במקום אחר מבחינת ביצועים, הם טובים אך צריכת הדלק לא מאוד שונה. ההבדל הוא שהמנוע יותר חזק בהיברידית ולכן מקבלים יותר כוח באותה צריכת דלק".

 

להחזיר את ההשקעה בהיברידית ייקח לכם...20 שנה.

 

שורה תחתונה: מכוניות טובות מאוד, בעיקר לבעלי ממון (שכנראה גם לא צריכים לחסוך בדלק).

 

טויוטה אוריס

 

המכונית: אחות לקורולה בתצורת האצ'בק, שקיבלה את המנוע החשמלי של הפריוס.

מחיר: 135 אלף שקל

צריכת דלק: דומה מאוד לפריוס (20 ק"מ בעיר, עד 26 מחוץ לעיר)

האם זה שווה: לדברי אביבי, מאוד. "רכב היברידי יותר מרווח מהאינסייט, לארץ הגיע משלוח ראשון של 200 מכוניות וכולן נמכרו, ובצדק. המוצלח בקטגוריה".

שורה תחתונה: " אוטו משפחתי נעים ונחמד עם צריכת דלק טובה".

 

ומה על הקרינה?

רבים חוששים מרמות הקרינה הבלתי מייננת שפולטות המכוניות ההיברידיות. בבדיקה שנערכה עבור אתר וואלה במכוניות של טויוטה (פריוס) והונדה (סיוויק ואינסייט) לפני כשנתיים נמצאו לכאורה רמות קרינה שחורגות בהרבה מהמותר, בעיקר במושב האחורי.

 

עם זאת, המשרד להגנת הסביבה, שערך בדיקה משלו באמצעות צוות מומחים בראשות משה נצר, הודיע בסופו של דבר כי "לא ניתן לקבוע כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת".

 

חשוב לציין גם כי מן הממצאים שבידי המשרד להגנת הסביבה עולה, שרמת הקרינה שנפלטת ממכוניות שאינן היברידיות דומה ולעיתים אף גבוהה יותר - מזו שמפיקות ההיברידיות.

 

אבל בטרם תרוצו לסוכנות המכוניות הקרובה למקום מגוריכם בשל אהדה לטרנד הירוק, יש פרט מידע נוסף שכדאי שתדעו:  לכאורה, המכוניות ההיברידיות "ירוקות" ומזהמות פחות בשל תצרוכת הדלק הנמוכה. אלא שמה שיצרני הרכב לא מספרים לכם הוא שבחלק מהמקרים נעשית כרייה לא חוקית של מינרלים לצורך ייצור המצברים; זאת, כשתהליך הייצור עצמו מזהם ושלא נמצא עדין פתרון למחזור המערכות ההיברידיות לאחר שהן יוצאות משימוש ויש להטמין את הסוללות בקרקע. 

 

*בכל חישובי צריכת הדלק הכוונה היא לנהיגה רגועה ללא בלימות והאצות תכופות, ובכל מקרה מדובר על הערכה בלבד.