קניה חכמה: איך להימנע ממלכודות שופינג
כל קניה, אפילו כזאת שנחוצה לנו, טומנת בחובה מלכודות שעולות לנו הרבה כסף: איך להימנע מליפול לתוך מלכודות שופינג ולבצע קניה חכמה שלא תשרוף לנו חור בארנק? 6 כללי מפתח
האם אי פעם מצאתם את עצמכם ממלאים עגלת קניות בכל מיני פריטים הזויים ולא נחוצים כמו פסלי ג'ירפות בגודל טבעי או מארז של עשרה סבונים בריח גויאבה? אם אתם כאלה, אתם בטח יודעים שגם לכם קדחת השופינג יכולה לגרום לכל מיני בחירות ממש, איך לומר? טיפשיות.
למזלכם, אנחנו פה להושיע. האתר Life Hacker פרסם בשבוע שעבר את רשימת הדברים הטיפשיים שאנחנו עושים בזמן שופינג. אבל לא הכל מקרה אבוד. בצד הפאקים, הוא גם מציע פתרונות.
הדבר הטיפשי הראשון: כולנו אוהבים דברים בחינם
הבעיה: הכוח של משהו שמציעים לנו בחינם הוא כל כך גדול, עד שלעיתים נסתער עליו רק כי הוא ללא תשלום ולא כי אנחנו זקוקים לו באמת. זה לא נשמע נורא ומתנה עוד לא הרגה אף אחד אבל בסוף היום- אין מתנות חינם.
קיבלתם מתנה בחנות? לרוב תצטרכו בתמורה להשאיר את הפרטים האישיים שלך באיזה טופס, כולל שם הסבתא ומידת הנעליים ולפגוע כך בפרטיות שלכם. האם זה היה שווה את זה? תמלמלו לעצמכם כשהחברה שנתנה בחינם תציף אתכם בדואר זבל עד יומכם האחרון.
הפתרון: שאלו את עצמכם אם הייתם רוכשים את הפריט הזה אם הייתם צריכים לשלם עליו אפילו כמה גרושים. אם התשובה היא לאו מוחלט- למדו להגיד לא גם למתנות. כשמצליחים- התחושה ממש מזככת.
הדבר הטיפשי השני: הנאמנות שלנו למותגים היא הרגל רע
הבעיה: אתם בטח מחזיקים מעצמכם אנשים שנאמנים למותגים, האמת היא שרבים מאיתנו סתם אנשים עצלנים. התרגלנו לקנות בחנויות מסוימות ולזכות ליחס טוב שמקל על הקניה, וזמן הרי זה כסף, לא? כל כך נוח לכם עד שעל הנוחות תשלמו יותר, ותחמיצו הזדמנויות לקניה חכמה יותר.
כך אנחנו מוצאים את עצמנו שנים עם אותה משחת שיניים, אותה חברה של שקיות לסנדוויצ'ים לבית ספר ולא רוצים, או אולי לא מעזים, לנסות אלטרנטיבות אחרות, חדשות ולרוב זולות יותר.
הפתרון: לפתוח את הראש רבותי. לכל מותג יש מוצרים תחליפיים. לא פחות טובים ויותר זולים. אם נזוז מהישן והטוב, אל חדש ולא פחות טוב, עדיין נשאר אותם בני אדם. זו הבטחה.
הדבר הטיפשי השלישי: הרצון שלנו לסטטוס חברתי גבוה משפיע לנו על הבחירות
הבעיה: גם השקולים ביותר מאיתנו, בסוף מקבלים בחנות החלטות שנובעות משיקולי סטטוס חברתי. בימינו, עם כל האפשרויות שקורצות אלינו מהמדפים, הכי קל לשכנע את עצמנו שמה שאנחנו קונים משקף את אישיותנו ומוציא אותנו יותר טרנדיים ומושכים.
במציאות, זה בסך הכל עוזר לנו להתאים לסטריאוטיפים ולזרוק כסף על רכישות חסרות משמעות. אנחנו לכודים במעגל אכזרי של רכישות של דברים אותנטיים, שברגע שכולם מגלים אותם הם מאבדים את הקסם, ואז כולנו רצים לחפש את האותנטי הבא.
הפתרון: אותנטיות אמיתית באה מהלב פנימה. אל תחשבו שנעליים מסוימות או ג'ינס של הביוקר הם תנאי בל יעבור לתיקוף האישיות שלכם. במילים אחרות, לבשו מה שאתם אוהבים, אבל אל תעשו מזה ביג דיל, כדי שלא תישארו גם בלי כסף וגם עירומים.
הדבר הטיפשי הרביעי: אנחנו נופלים קורבן לתסמונת "הדשא של השכן"
הבעיה: זה קורה לנו כל יום: קנינו משהו, אבל ראינו אצל מישהו משהו דומה שנראה יותר שווה, ואז אנחנו רוצים גם אותו. התוצאה: אנחנו לא נרגעים עד שעושים את הטעות ורוכשים גם את של זה השכן, כדי לגלות שגם הירוק שלו הוא לא משהו.
תסריט נוסף אפשרי: מארז של עשרים משחות שיניים במחיר של פעם בחיים. לא משנה שתתקעו שנים עם אותה משחה, העיקר ההזדמנות.
צילום: sutterstock
הפתרון: אתם בטח חושבים שהפתרון לזה הוא פשוט לחשוב על כל צעד ושעל לפני שקונים. אז זהו שלא. הדבר כי טוב הוא ללכת לקניות עם תחושת הבטן ולקחת 24 שעות לחשוב על כל רכישה חריגה.
יוסי כהן, מומחה לפסיכולוגיה שיווקית והבעלים של חברת "השפעה שיווקית", מצביע על עוד שני דברים שחשוב שנשים אליהם לב כשאנחנו מסתערים על החנויות:
"לא כל מה שיקר יותר תמיד טוב יותר – הרבה פעמים המחיר הוא האינדיקציה האחרונה עבורנו בקבלת ההחלטה הצרכנית שלנו".
לדבריו, בייחוד היום, במציאות הכלכלית שדוחקת ביצרנים לייצר חיסכון עבור הצרכנים, יש מקום לבדוק ולהשוות מחירים.
תמיד אומרים לא להגיע לקניות בסופר רעבים. גם זה מאוד נכון. "החושים שלנו פועלים פעמים רבות לטובת המשווקים", מסביר כהן, "לדוגמא, נעשה מחקר אשר מוכיח שריח של מאפים טריים בחנות מגדיל את סל הקניות במינימום של 10 אחוזים" ושלא נדבר גם על הקלוריות שקניה כזו תגרום לנו לצרוך בצורה לא מתוכננת, מעבר לחור בכיס.
מוכנים? צאו לשופינג. שופינג חכם.





React to WordPress