התפתחות תינוקות בחודשים הראשונים: בשלושת החודשים הראשונים התינוקות לומדים בהדרגה לחוש נוחות וביטחון בעולם. באמצעות תגובתיות רגישה  לסימנים שהם מביעים, מתן כמות גדושה של אהבה, ניתן לעזור לתינוק ליצור התקשרות בטוחה עם ההורים והסביבה.

 

בחודשים הראשונים תנועותיו של התינוק אינם רצוניות והוא קולט באמצעות חושיו המתפתחים. איך לומדים תינוקות להרגיש בטוחים ונינוחים ?  כיצד הם לומדים לפתח מודעות לתחושותיהם?

התפתחות תינוקות- התפתחות תנועה מהלידה עד גיל 3 חודשים

 

 

מה התינוק שלך יכול לעשות?

 

מה אתם יכולים לעשות?

  • ·בחודש הראשון, כפות ידיו של התינוק לרוב מאוגרפות אך כאשר תשימו דברים בכף ידו כמו את אגודליכם או צעצוע אחר, התינוק יתפוס ולא ישחרר.

 

  • רפלקס האחיזה מאפשר לתינוק לאחוד דברים בתחילה ולא שלחרר, בגיל חודשיים התפיסה האוטומטית הופכת לרצונית.
  • אפשרו לתינוק לגעת בחפצים שונים, במרקמים וגדלים מגוונים.

 

  • בשכיבה על הבטן התינוק מרים מעט את ראשו, בכל חודש מעט יותר ולפרק זמן ארוך יותר.
  • ·בגיל 3 חודשים התינוק כבר יכול להרים ראש וחזה מעל המשטח להביט סביב.
  • ·הניחו את תינוק על הבטן מספר פעמים ביום  כדי לחזק את שרירי הצוואר , להגביר את שליטת הראש ולאפשר לו להגדיל את טווח הראיה.
  • ·תוכלו להניחו על המיטה וגם על שמיכת פעילות בעלת מרקמים וצבעים שונים.  

 

  • · בשכיבה על הגב בתחילה התינוק מזיז את הגוף מעט מצד לצד, לאחר מכן, בגיל חודשיים) הוא מסוגל להזיז ראש מצד לצד ובגיל שלוש חודשים גם  יכול להניע את רגליו וידייו באופן רצוני ולרוב זאת יחדיו.

 

  • ·הכי נוח לתינוק בבגדים הרחבים, את הצמודים העבירו לאחרים. כך הוא יכול להזיז את רגלי וידי בחופשיות.
  •  הביטו כיצד התינוק לומד "לחקור" את גופו. האם הוא מתבונן בכפות ידיו , מוצץ את אצבעות רגליו או מנסה להתגלגל ?
  • ·הניחו את הצעצועים בהישג ידו של התינוק כך שיוכל לחוש זאת באמצעות ידיו או רגליו. 
  • הניעו את רגליו של התינוק כ"אופניים" באופן עדיין כך תחזקו את שריר הגב התחתון.

 

  •   התינוק יעדיף שתשכיבו אותו.
  • ·השכיבו אותו על הבטן, הגב וגם על הצד. פעם על צד ימין ופעם על צד שמאל, אל תשכחו לתמוך בגב עם כרית קטנה או שמיכה מגולגלת, כל יוכל התינוק להשתמש בכל שריריו.

 

·התינוק נרגע כאשר הוא יונק, שותה או מוצץ.

התינוק נהנה כאשר הוא מוחזק על הידיים שלכם בנוחות שונות ולא סתם לשכב במיטה.

·צאו עם התינוק לטיול בעגלה או תנענעו אותו על ידכם.

  • ·שלושת מערכות התחושה המעניקות רגיעה הינם המערכת האורלית (הפה), הווסטיבולרית (מערכת התנועה) והפרופיוצטיבית (מערכת התחושה עמוקה)
  • ·שאו את התינוק בתנוחות שונות פעם אופקית ופעם אנכית אבל אל תשכחו לתמוך תמיד בראש.

 

 

  • ·בזמן החלפת חיתולים עסו בשמן את גופו של התינוק במטרה לפתח מודעות גופנית ולחזק רת הקשר ביניכם. הקפידו שהמגע יהיה נעים ושימו לב אם הוא מגיב באי נוחות.

 

 

 

 

 

התפתחות תינוקות – התפתחות רגשית וחברתית

 

מה התינוק שלך יכול לעשות?

 

מה אתם יכולים לעשות ?

  • מתחיל ללמוד על עצמו ולהכיר את הסובבים לו, בעיקר המטפלים
  • החזיקו ודברו עם התינוק
  • התינוק מזהה את הפנים, הקולות והריח של המטפלים
  • התינוק נהנה להתבונן ולבהות בפנים ובחפצים שונים.
  • דברו ושירו לתינוק זה גורם לו להרגיש אהוב ומחזק את הקשר ביניכם.
  •  יוצר קשר עין כבר מהתחלה ומגיב לחיוך ולמגע בהנאה רבה.
  • בזמן האכלה מבקבוק החזיקו אותו עם הפנים אליכם, כך תפתחו מודעות למגע ותצרו קשר רגשי חיובי עמכם.
  • החזיקו את התינוק גם בזמני הערות קרוב אליכם, לטפו אותו.

 

  • מקשיב לקולות שונים ובגיל 3 חודשים מבחין בין קולות דיבור לקולות אחרים.
  • ·דברו ושירו לו הרבה.
  • ·אפשר גם להשמיע לו מוסיקה נעימה.
  • התינוק לומד כיצד "לספר" לכם מה הוא צריך באמצעות קולות, הבעות פנים ותנועות גוף, כך תוכלו לדעת מתי הוא מרגיש – עייף, רעב, שמח או חסר נוחות.
  • השקיעו זמן בצפייה בתינוק כדי ללמוד כיצד הוא עושה שימוש בסימנים. מתי הוא משתמש בבכי "כעסני"? האם הוא משפשף את עיניו או מסיט  מבט הצידה כאשר הוא חש עייפות ? חיוכים הינם קלים להבנה אך כל השאר דורשים זמן, רגישות ותבונה.
  • כאשר התינוק רעב, הוא  עשוי לסובב את ראשו לכיוון השד או הבקבוק.
  • הגיבו לסימנים שהתינוק מציג כך ירגיש אהוב וירגיש בטוח בעולמו החדש.
  •  
  • התינוק מראה לכם מתי הוא רוצה לשחק ומתי הוא כבר זקוק לפסק זמן ומנוחה.
  • כאשר התינוק ערני ועיניו בוהקות שחקו איתו  - הניעו את גופו, שירו שירים והיו רגישים לבכי, הסטת ראש הצידה או קימור הגב כסימן לעייפות או הצפה.
  •  
  • הבכי מהווה את אופן הביטוי העיקרי שלי.

 

  • נחמו את התינוק בכל פעם שהוא בוכה. אי אפשר לפנק תינוק יתר על המידה. הרגעת התינוק מאפשרת לו לחוש בטוח, מוגן  ואהוב.
  • בגיל 3 חודשים תוכלו כבר לזהות קולות בכי שונים בתגובה למגוון הגירויים – כאב, רעב, צמא, שעמום או סתם חוסר סיפוק.
  •  
  • התינוק לומד לבטוח בהוריו. זה עוזר לו ללמוד להרגיע ולווסת את עצמו.

 

  • עזרו לתינוק ללמוד להרגיע את עצמו באמצעות הובלת אצבעותיו לפה, נתינת מוצץ או הציעו שמיכה או כל חפץ רך אחר שיהיה מיוחד עבורו או עבורה.

 

 

התפתחות תינוקות – התפתחות קוגניטיבית

 

מה התינוק שלך יכול לעשות?

 

מה אתם יכולים לעשות?

  • בחודש הראשון התינוק עדיין לא ממקד מבט  אבל כבר בחודש השני אני יכול להתמקד ולעקוב אחרי אור או חפץ עד לקו האמצע של גופי.
  • בהדרגה (בגיל 3 חודשים) התינוק לומד לעקוב בעיניו אחרי חפצים ולהזיז את ראשו מצד לצד.
  • בשלב זה הוא כבר מזהה מיהם בני משפחתו ומבחין ביניהם.
  • התינוק רואה מיום לידתו וממקד מבט ממרחק של 20-25 ס"מ.
  • תלו מעל מיטת התינוק מובייל ועורר בו סקרנות ולפתח את ראייתו.
  • הניחו בידיו רעשנים במרקמים וצלילים שונים. 
  • רכשו צעצועים בעלי צבעים מבהיקים (כחול-צהוב-אדום) ומנוגדים (שחור-לבן) עם מקצבים פשוטים ומרגיעים.
  • בגיל חודשיים מרבה להביט בכפות ידיו וגם מכניס אותם לפה.
  • בעזרת כפות ידיו חוקר את העולם
  • מגיל חודשיים הניחו אותו לזמנים קצרים בלבד בטרמפולינה (עם  תמיכה לראש) לא יותר מ10 דקות, כך יוכל להביט סביב בתנוחה שונה משכיבה.

 

  • בגיל חודשיים הוא מסוגל לקשור בין פעולה לאדם, מכיר את אמא.
  • חזרו על פעילויות שונות מספר פעמים ביום כך תעודדו את התפתחות הזיכרון.
  • בגיל שלוש חודשים התינוק זקוק למגוון גירויים, אם הוא ישכב ללא פעילות הוא עשוי להתעצבן או להשתעמם.
  • ·גרבו לו גרביים צבעוניים ואפילו הוסיפו להם פעמונים, כך ילמד התינוק את גבולות גופו ויחזק את שריריו.

 

 

כאשר אתם עושים שימוש במדריך זה זכרו כי טווחי הנורמה רחבים וייתכן שילדכם רוכש מיומנויות בקצב שונה מהמתואר. אם אתם בכל זאת מתלבטים, פנו להתייעצות עם גורם מוסמך.