חברים טובים מצליחים לקרוא זה את המחשבות של זה, לבלות יחד ולהסתדר נפלא. ברגע שיש להם גם חלום משותף, להקים עסק ולעבוד יחד במה שהם אוהבים, העניינים עלולים להסתבך. 

 

עוד ב-onlife:

 

אז כדי שלא תאבדו את החברות שלכם, הנה כמה כללים חשובים:

 

1. סכמו הכל מראש

בהתחלה אתם להוטים להניע את העסק, אתם כל כך בתוכו, יש לכם חלומות גדולים שממלאים אתכם באנרגיה ודרייב לכבוש את העולם ולכן בלי לחשוב פעמיים אתם מקימים את עסק החלומות שלכם.

 

אולם לפני שמתחילים בבניית עסק משותף, הדבר החשוב ביותר הוא לשבת ולדבר על השותפות. להבין איך מחלקים את ההשקעה, איך מחלקים את הרווחים, מתי מושכים משכורת, מהן שעות העבודה, איך מחלקים את התפקידים ואיך מקבלים החלטות ברגע האמת.

 

חשוב גם לסכם מראש מה עושים במידה ואחד הצדדים רוצה לעזוב את העסק. חשוב להבין שרואים עין בעין את מודל הצמיחה של העסק ולצפות גם את התסריטים הפחות נעימים. בסופו של דבר אחד הדברים החשובים ביותר הוא להגיע להבנות לפני שמתחילים.

 

 

2. כתבו את הדברים

אחרי שסיכמתם והסכמתם על אופי השותפות יש לכתוב חוזה. החוזה מעלה על הכתב את כל הסיכומים. עורך דין טוב יודע גם לכוון ולשאול את השאלות ששותפים להוטים בתחילת הדרך לא יודעים לשאול או לצפות.

 

אל תניחו כי החברות והאמון ישרדו את הקשיים שבדרך. חוזה טוב, שדואג לשני הצדדים יאפשר להתחיל את השותפות ברגל ימין וחשוב מכך, יעשה סדר ובהירות בכל תרחיש עתידי שיבוא.

 

 

3. בחנו היטב את השותפות

לפעמים חברות טובה לא מספיקה. זה שאתם מסתדרים נפלא יחד, חולקים חלום משותף וכישרון גדול לא בהכרח אומר שתהיו שותפים טובים או שותפות טובות. בשותפות לכל אחד יש תפקיד, כל אחד מביא איתו משהו מיוחד לעסק.

 

חשוב לבדוק האם אתם משלימים זה את זה בכישורים שלכם, האם אתם טובים יותר יחד? שותפות היא אידאלית כאשר כל שותף או שותפה טובים בתחומים אחרים ויש חלום וראייה משותפת. אחד יותר טוב בשיווק והשנייה טובה יותר במספרים. אחד טוב יותר בניהול והשנייה טובה יותר ביצירתיות. בדקו את החוזקות והחולשות שלכם וראו האם אתם יוצרים כוח חזק יותר.

 

4. הגדירו תחומי טיפול ואחריות של כל אחד מהשותפים וערכו פגישות צוות

חלקו את התפקידים באופן שווה - הגדירו לכל שותף את תחומי האחריות שלו והגדירו באיזה תחומים לכל אחד יש אוטונומיה מלאה לקבל החלטות. כך תוכלו לנצל טוב יותר זה את זה למען העסק ולנהל נכון יותר את הזמן.

 

הקפידו לקיים פגישת צוות לפחות פעם בשבוע. במהלך פגישה יש לעדכן אחד את השני בכל הפרטים, להתייעץ ולתכנן את המשך הדרך. הגדירו מראש את אופן קבלת ההחלטות: באילו החלטות אתם מתייעצים ובאילו החלטות כל אחד יכול להתנהל בעצמאות.

 

פגישות הן חשובות מאד, הקפידו על פתיחות ושקיפות, שמרו על חברות גם פה אך בראש ובראשונה נהלו את זה באופן מקצועי וענייני.

 

 

5. הפרידו בין העסק לבין החברות

השתדלו לעשות הפרדה בין החיים האישיים לבין העבודה. כלומר, אם אתם נפגשים בשבת לצהריים זה לא אומר שזה הזמן לדבר על העסק ולקיים ישיבת צוות על הדרך. זכרו שקודם הייתם חברים או חברות ורק אחר כך שותפים ושותפות עסקיות. שמרו על החברות שלכם ונסו לא לערבב בין התפקידים.

 

כדי שזה יהיה פשוט יותר, נהלו את העסק ממקום ניטרלי - פתחו חשבון ייעודי לעסק והפרידו את הזירות. כאשר אתם נפגשים "בזמן הפרטי" - תבלו ביחד, תחגגו את תחומי העניין המשותפים ונסו להשאיר את ענייני העסק ל"זמן העסק".

 

 

6. שמרו על תקשורת טובה

יהיו קשיים, יהיו חילוקי דעות, יהיו ימים שלא תראו עין בעין ולא תסכימו אחד עם השני - אך חשוב לשמור על תקשורת פתוחה, אל תחזיקו בבטן. למען השותפות, העסק והחברות שמרו על תקשורת טובה, כבדו זה את זה ואל תבטלו אחד את השני.

 

עסק עם חבר או חברה יכול להיות הצלחה גדולה; בעזרת פרגון הדדי, זמן איכות משותף, עידוד ותמיכה - תוכלו להגשים חלום. אך אם לא שומרים על גבולות ואם לא מסכמים את הדברים מראש וצופים את הבעיות שעשויות להתעורר במהלך הדרך אתם עלולים לאבד גם את העסק וגם את החברות. בסופו של דבר חשוב להאמין בקשר שלכם ובעסק שלכם.

 

לבלוג של מיה לנדאו