כשם שאנו שונים האחד מהשנייה, כך שונים גם מהלכי התפתחות הזהות המקצועית שלנו. אם אתם סובלים מחוסר סיפוק מקצועי או אי וודאות מקצועית, ואכן מדובר לעיתים בסבל, כך תיטיבו להבין איך זה קורה ואולי אף לשנות את המצב.

                                                              

באופן כללי ניתן לחלק את מרבית האנשים לשלוש קבוצות:

  1. אלו שבגיל צעיר מאוד (עוד בילדות ) כבר גיבשו לעצמם פנטזיית קריירה והם מכוונים אליה, ופועלים במהלך כל התבגרותם לממשה. עוד כשהיו ילדים, היו חברי הקבוצה הזו מחויבים מאוד לעשייה הלימודית ולהישגיהם.
  2. אלו המגבשים לעצמם כיוון תעסוקתי בצומת משמעותית בחיים, לדוגמה אחרי צבא או תיכון.
  3. אלו ש"נגררים" לקריירה כזו או אחרת בשל נסיבות שונות שאולי אינן תלויות רק בהם.

נולדו להיות, מהנדסים?

 

יש חוקרים שגורסים כי כבר בגיל 11, הילד כבר בשל דיו לגבש לעצמו תוכניות תעסוקתיות. על כן, הם ממליצים לשלב בגיל זה יעוץ, המכוון לגיבוש הזהות המקצועית. אולם, ילדים צעירים לרוב אינם עסוקים בשאלה איזו קריירה תהיה להם כבוגרים. הם כמובן חולמים בהקיץ, מזדהים עם גיבורים מתוכניות טלוויזיה או מספרים שהם קוראים, אך מעטים מתחילים את גיבוש הקריירה שלהם בגיל צעיר. אחת הסיבות לכך יכולה להיות למשל אופי שטרם התגבש.

 

הקבוצה הראשונה, כאמור, מכילה את אלו שגיבשו לעצמם זהות מקצועית אשר תאמה את פנטזיות הילדות. אותם אנשים נהנו ככל הנראה מיכולות תואמות, סביבה תומכת ומעודדת, תשוקה עזה לתחום ונחישות לעבוד בו.

 

הקבוצה השנייה, המכילה את אלו אשר גיבשו את הזהות המקצועית שלהם לאחר שהגיעו לצומת משמעותי בחיים, מושפעת ברוב המקרים מהתרבות והחברה בה האדם חי. בישראל, מגיעים לצומת זה בדרך כלל אחרי השירות הצבאי. במדינות רבות אחרות מגיעים אליו בעת הלמידה בקולג', לאחר התיכון. כיצד מתמודדים הצעירים עם הצורך לקבל החלטה כה חשובה? חלקם עושים תחקיר רציני לגבי מסלולי קריירה שונים והתאמתם לצרכיהם. הם פונים לדמויות משמעותיות בחייהם על מנת לקבל מידע, פונים לגופים אקדמיים ומבצעים הכוון מקצועי תעסוקתי. כל זאת, כדי שההחלטה שתתקבל תהא מושכלת ונכונה עבורם.

 

חלקם אף נרשמים ללימודי תחום אליו יוכלו להתקבל בקלות, או אף מתחילים לעסוק בו בלי לימודים מקדימים. הגורמים המשפיעים ביותר על סוג הבחירה של קבוצה זו הם שאפתנות וחוויית הביטחון העצמי של האדם. שני הגורמים, תלויים בכישורים הטבעיים שברשותו וכן ברשת הסביבתית התומכת.

 

הקבוצה השלישית, מכילה כאמור את האנשים שנגררו למסלול קריירה כזה או אחר בשל נסיבות חייהם. אותם אנשים, יגלו לעיתים בגיל מתקדם שהמקצוע בו בחרו אמנם מקיים אותם - אך אינו מספק אותם. הם מעולם לא תכננו לפתח קריירה בתחום, אך זה מה שקרה. אנשים אלה חווים במקרים רבים תסכול וחוסר שביעות רצון מעצמם ומהמקצוע שלהם.

 

חשוב לציין, כי בקבוצה זו ישנן הרבה נשים אשר נישאו בגיל צעיר והתמסרו לגידול הילדים, לפני שהספיקו לרכוש השכלה או קריירה. במהלך שנות הטיפוח של ילדים צעירים, קשה מאוד להתפנות לפתח קריירה עצמאית, במיוחד אם אין עזרה מתאימה, הכוללת משאבים כלכליים סבירים ומעלה, תמיכה משמעותית מהסביבה, ובפרט מבני  הזוג, ובראש ובראשונה - תשוקה עזה לעשות זאת. פעמים רבות, ניתן לראות גם אלמנות, שטרם מותו של בן זוגן לא השקיעו בהתפתחות זהות מקצועית משל עצמן, ולאחר לכתו של בן זוג שהיה המפרנס העיקרי, הן נאלצות להתמודד עם הצורך להתפרנס באופן עצמאי.

לעיתים, הגורם המשפיע על בחירת הקריירה הוא ליקוי או חולשה

 

בקרב אלו אשר נגררו לקריירה כלשהיא מסיבות שונות, או פנו למסלול לימודי אליו התקבלו ביתר קלות, ניתן למצוא שכיחות גבוהה של בעלי לקויות למידה, לרוב לא מאובחנות. אנשים אלו, חסמו ברמה מודעת או לא מודעת את שאיפותיהם המקצועיות - בשל חוויות לימודיות מתסכלות ולא מספקות. הם לא העזו לשאוף - משום שלא האמינו בעצמם, ולא חשבו שיצליחו.

 

בדקו לאיזו מהקבוצות אתם משתייכים, והתאימו לפיהן את הפתרון למצבכם

 

  • במידה שאתם שייכים לקבוצה הראשונה (הסבירות נמוכה), יתכן שפנטזיית הילדות כבר לא מתאימה לצרכיכם היום. במקרה כזה כדאי לעצור ולבדוק: האם יש מקום לבצע הסבה תעסוקתית, לאור הצרכים שהשתנו?

 

  • אם אתם משתייכים לקבוצה השנייה ואינכם מרוצים מבחירתכם, רצוי לבחון האם תחום הקריירה בו אתם נמצאים אינו מספק, או רק מקום העבודה הנוכחי. אם התחום לא מעורר בכם תשוקה, חשוב לבצע הערכה של הבחירה בתחום המקצועי הזה מלכתחילה, ולנסות לחשוב - האם הבחירה עשויה הייתה להיות שונה אם הייתה נעשית היום? אם הגעתם למסקנה שמה שהתאים לזהותכם בשנות העשרים, לא מתאים לכם כיום, יתכן שהליך של בחינת מצב השוק וביצוע הכוון תעסוקתי יכולים לסייע לכם רבות.

 

  • במידה ואתם משתייכים לקבוצה השלישית, כדאי שתשאלו את עצמכם - מדוע נגררתם לתוך מסלול ולא ניתבתם אותו? בחנו גם כיצד תפקדתם כתלמידים, האם היו לכם קשיי למידה, האם נחשבתם לתלמידים עצלנים, לא יוצלחים? אם עניתם כן, יתכן מאוד שאתם סובלים מהפרעת קשב וריכוז, או מלקויות למידה שלא אובחנו. לו היו מאובחנות, ייתכן והיו יכולים להתאים את הסביבה החינוכית שלכם לצרכיכם המיוחדים. במקרה כזה, יתכן והייתם מצליחים להגיע להישגים לימודיים גבוהים יותר, ולהשתלב במסלולי הכשרה לימודית תעסוקתית שהולמים את הצרכים והתשוקות שלכם. חשוב לציין, כי אבחנות אלו נחשבות היום כהפרעות בתפקוד, ואף זוכות להכרה כנכות בביטוח לאומי, המזכה בסל שיקום תעסוקתי.  

 

אם כן, אין ספק שקל יותר לבעלי הזהות הקרייריסטית המגובשת, שהיא גם ממומשת. אבל, קיימת קבוצה לא קטנה של אנשים, המתקשים בגיבוש זהות מקצועית מסיבות שונות. לאלו ניתן לספק יעוץ מקצועי ואבחון כישורים ותפקודי למידה - כדי שיוכלו להכיר את יכולותיהם, למצוא את התחום התעסוקתי אשר מממש את תשוקתם הפנימית, ואף לעבוד בו.