מחאת הטיטולים: אל תסכימו למחירים האלה
אתחיל דווקא מהסוף. לפני יומיים התחברתי לפייסבוק. עשיתי זאת אחרי שנים של סרבנות עיקשת. איך חבר טוב אמר לי: "מה שאנחנו לא הצלחנו לעשות, עשה הקקי.." אז אכן כך. התחברתי לפייסבוק על מנת לפתוח את קבוצת "מחאת הטיטולים" לנסות להניע מהלך צרכני זעיר אך חשוב בעיני והוא מאבק בדואופול הקיים בשוק החיתולים החד פעמיים בישראל.
עוד ב-Onlife:
- 10 טעויות הקנייה הנפוצות שאתם עושים בסופרמרקט
- פראיירים, תמשיכו לקנות ביוקר
- מסלולי טיולים עם עגלות - המומלצים
אז נכון, טיטולים (שם כולל לחיתולים חד פעמיים) זה לא סקסי כמו סלולרי, אבל עדיין מדובר במוצר צריכה משמעותי, אשר משפחה עם ילד/ה אחת מוציאה עליו מאות שקלים בחודש מבלי לשים לב. משפחה עם ילד אחד שאינו גמול מוציאה בחודש בממוצע 250-300 ש"ח. משפחה עם שני ילדים שאינם גמולים – קרוב ל500 ש"ח מהתקציב המשפחתי. אלו סכומים הזויים.
אל תגידו לי כמה כסף להוציא מהארנק
סוף מעשה בהתרחשות. לפני מספר שבועות מצאתי את עצמי בסיטואציה שלא קרתה לי קודם לכן. כרטיס האשראי שלי אבד ובדיוק חיכיתי להנפקה של אחר חדש ועד אז משכתי סכום מזומן מחשבון הבנק שלי. רצה הגורל והייתי צריכה בדחיפות חבילת טיטולים חדשה לבתי הקטנה. נכנסתי לסופרפארם הקרוב ומצאתי שחבילה יחידה עולה כמעט 70 ש"ח!! כאקט מחאתי קטן (ובעיקר בשל העובדה כי היו לי בערך 100 שקלים בארנק) אמרתי לעצמי "לא נורא".. "אקנה בסניף הקרוב של מגה. בטוח שם זה יותר זול וגם יש מבצעים. כשהגעתי לסופר, התברר לי שגם שם המחיר לחבילת חיתולים בודדת הוא 69 ש"ח.
באותו רגע אמרתי לעצמי סטופ. משהו פה לא שפוי. הסיטואציה הזו מתארת מצב בודד, אך למעשה, במשך שנים ההורים הופכים לצרכנים "שבויים" בקרקס הטיטולים.
שוק החיתולים המקומי נשלט על ידי שני מותגי על "האגיס", בבעלות חוגלה-קימברלי השולטים בלמעלה מ 70% מהשוק ו-"פמפרס" בבעלות התאגיד פרוקטר אנד גמבל המחזיקים בלמעלה מ 20%. זו הראשונה היא גם הבעלים של המותג "טיטולים". בנוסף קיים גם המותג "ליטופים" והמותג החדש יחסית "בייביסיטר" שאולי עוד אגיע בהמשך.
עכשיו תבואו ותגידו: "מי קונה חבילה אחת? קונים שתיים או יותר, יש במבצע". או אפשר מראש לקנות את הטיטולים הזולים. גם על כך ישנה תשובה נחרצת.
הגיע הזמן שנפסיק לשלם מחירים מטורפים על טיטולים
ראשית, המבצעים הללו הם אשליה. עם השנים אילפו אותנו כוחות השוק המקומי כי "שניים במאה" זה מחיר טוב. אבל זהו – שממש ומאוד ובכלל, לא. אין שום סיבה שבעולם לשלם עבור חבילת טיטולים איכותיים יותר מ 45 ש"ח כך זה בכל העולם. בנוסף, המבצעים הללו הם תעלול שיווקי של הרשתות.
לרוב, הם מוגבלים לחברי מועדון, לקניית חמישה או עשרה מוצרים אחרים שאנחנו בכלל לא צריכים, או לתלישה של קופון מהעיתון – פשוט לגרום לנו לקנות ולבזבז יותר. מה שעוד מעצבן הוא חוסר היציבות של המחירים בשוק. מחיר הטיטולים והמבצעים הלא עקביים הופכים אותנו ההורים לצרכנים נודדים, רודפים אחרי מבצע ואחרי סניפים שונים ומשונים, עבדים לשיטה ולפרסומים בעיתונים.
אז נכון, יש רשתות אשר מוכרות בזול יותר, כמו רמי לוי למשל. אבל מה לעשות, כי באזור מגוריי אין סניף שכזה באזור? וכי רק הדלק והזמן שייקח לי להגיע לשם, מתקזז עם החיסכון בעלות.
שנית, מה אם באמת אין לי כרגע 100 ש"ח לקנות כמה חבילות? למה להתערב לי בארנק ובשיקולים הכלכליים שלי? ומה אם באמת אינני זקוקה ליותר מחבילה אחת? (כי אני לפני גמילה מחיתולים, או עלייה במידה) או אין לי איפה לשים 2 חבילות? לשלם כמעט 70 ש"ח לחבילה, זה הזוי, וזהו המחיר נכון להיום בבוקר, בקופה.
שלישית, זכותו של צרכן/ית לקנות מוצר איכותי, אליו הוא רגיל וכו’ – וכאמור גם עליו אין סיבה לשלם כל כך הרבה כסף.
לאחרונה נכנס שחקן חדש למגרש. מותג ישראלי בשם "בייביסיטר". המותג, המיוצר בקיבוץ עמיר, פותח במשך שלוש שנים ומנסה לפרוץ לשוק המקומי ולשבור את הדואופול הקיים. אבל מה, בעלי המותג מתקשים לשווק את המוצר ברשתות השיווק וזאת עקב הסכמים קודמים של הפארמסיות ורשתות המזון הגדולות עם המותגים המובילים. יש תירוצים מכאן ועד להודעה חדשה, אבל בפועל את המותג "בייביסיטר" אפשר למצוא היום רק ברשת ניו-פארם וברשתות קטנות אחרות. וכן, גם להזמין דרך האינטרנט. לאחרונה הודיעה רשת "מגה" כי תכניס את המוצר לתחומה, אבל נכון לתחילת השבוע, מבדיקה שערכתי בשבעה סניפים של הרשת באזור השרון ותל אביב – לא מצאתי שם את המוצר.
חשוב לי מאוד לציין, כי אין לי כוונה, רצון או אינטרס לקדם מוצר כזה או אחר. אני אישית, גם טרם ניסיתי את המוצר החדש. אבל פתיחת השוק וכניסה של מוצרים חדשים תטיב ותועיל לצרכנים ותביא לירידה דרסטית במחירים של יתר המוצרים. בדיוק כפי שנעשה בשבוע האחרון בעולם הסלולר. בדיוק כפי שאין יודעים עדיין את טיבה של חברת הסלולר החדשה "גולן טלקום" או החברות האחרות, אך יודעים שכניסתה למגרש השפיעה רבות על השוק הסלולרי כולו. כך צריך להיות גם בשוק הטיטולים. כמו שיש שפע של מגבונים לחים, מוצרי קוסמטיקה, ניירות טואלט וכו’. אין כאן הפתעות ואין כאן חדש. זה מאוד פשוט וזה מתחיל במודעות צרכנית בסיסית. לי השבוע נמאס להיות משועבדת למבצעים דמיוניים ונודדים וגם לנוחות ולהרגלים שלי והחלטתי לעשות מעשה קטן. מקווה שתצטרפו חג שמח.





React to WordPress