על מיקוד, בידול ומה שביניהם…
על מיקוד, בידול ומה שביניהם...
את הגר מ"סיפור מתוק" פגשתי במקום בשל יחסית בעסק. היא כבר הייתה עצמאית כמה שנים, עשתה לא מעט והצליחה לא רע. הגר הגיעה מתחום הקונדיטוריה והפעילה בהצלחה עסק של הפעלות מתוקות לילדים.
הגר סיפרה לי: "אל התחום הגעתי כקונדיטורית, ולאחר כמה שנים של אפיית עוגות , הדרכה במסגרות שונות ולימודי שיאצו ורפואה סינית. לקח לי זמן להבין שאני רוצה לעבוד עם אנשים (בעצם- עם ילדים) ולא לבד בקונדיטוריה, וגם, שאני רוצה ללמד את כולם להכין קינוחים בריאים ולהפיץ את הבשורה שקינוחים זה לא באמת כזה מסובך, וזה יכול להיות גם בריא, בניגוד לסטיגמה שנוצרה..."
שאלתי אותה מדוע היא כאן וקיבלתי תשובה כנה ומודעת:
"מהרגע שהחלטתי לעבור לדרך עצמאית, פעלתי בצורה אינסטקנטיבית ולפי איך שנראה לי נכון. הצלחתי לא רע עד נקודה מסוימת, וכעת הפכתי לעוסק מורשה והרגשתי שבכדי להתקדם אני זקוקה לעוד ידע וכלים שיאפשרו לי להתפתח ולהתקדם מעבר למקום שאליו הגעתי.
הגעתי למסקנה שאני צריכה מישהו מבחוץ שיתן לי נקודת ראות נוספת, שתהיה עוד דעה מלבד הדעה שלי, ועוד גורם שיודע, אולי טוב ממני, מה טוב עבור העסק שלי".
הגר הגיעה לשלב בעסק בו היא הבינה שהיא צריכה שינוי או כיוון חדש, אך עומס המחשבות והדעות גרמו לה לחוש בעיקר מבולבלת, עמוסת מידע ורעיונות מכל מיני סוגים: חייבים סרטונים באתר/ חייבים דפי נחיתה/ חייבים דף עסקי בפייסבוק... העושר והאפשרויות רק בילבלו אותה יותר ויותר.
לא היה לה מושג איך ומאיפה להתחיל, ומה נכון לעסק שלה. סיטואציה שכל כך הרבה בעלות ובעלי עסקים מכירים מקרוב. היא ידעה שהיא טובה מאוד במה שהיא עושה מבחינה מקצועית, אך לא מצאה דרך אידיאלית להפיץ זאת לעולם. מצב מתסכל שכל בעל עסק נתקל בו בשלב כלשהו.
מיקוד מיקוד מיקוד
בשלב הראשון הגענו למסקנה שהגר חייבת להתמקד. עד כה היא קיימה סדנאות של אוכל וקינוחים לסוגים רבים של אוכלוסייה. החל מסדנאות בבתים פרטיים, למשפחות ולילדים אלרגניים, ועד לסדנאות בקייטנות, סדנאות לחינוך מיוחד ועוד ועוד.
תהליך של מיקוד קהל יעד הוא תהליך לא פשוט עבור בעלת העסק, אשר צריכה למעשה לוותר על נתח שוק מסויים (או לפחות אל הפנייה אליו). במסגרת תהליך הבידול, ביקשתי מהגר לחשוב על הסדנאות שגרמו לה להכי הרבה סיפוק והגשמה בעבודה. במילים אחרות - מיהו הלקוח האידיאלי שלה?
הגר ציינה את הסדנאות בהן היא הביאה ערך מוסף אמיתי והצליחה לשמח במיוחד. "הראשונה היתה יובל, סיפרה הגר. ילדה מקסימה שפגשתי ביומולדת של חברתה הטובה. יובל היא רגישה לגלוטן, ודאגתי לה מראש לחלופות. לאחר מכן- היא גם רצתה יומולדת משלה, ואז חשבתי - למה לא בעצם? עשינו יומולדת בו הכל מותר וללא חשש מגלוטן, וזה היה באמת מרגש להגשים ליובל המקסימה את החלום. מאז הרגשתי שזה מה שאני רוצה לעשות- לשמח את אותם ילדים שתמיד אסור להם- שפעם אחת ביום ההולדת- הכל יהיה מותר!"
מתוך התהליך, יצרנו עבור הגר בידול עם דגש על עבודה עם ילדים בעלי רגישויות מזון או טבעונים. בהתחלה זה היה מאוד מפחיד, עבורה - לצמצם את פעילותה לכותרת כה קטנה וממוקדת, אך לאט לאט עצם ההגדרה עשתה סדר בהתנהלות העסקית שלה והפכה ברורה מאד.
"הרגשתי שאנשים מסבים אלי את תשומת הלב ביתר קלות וגם זוכרים אותי לאורך זמן", אמרה הגר.
"היות ואני חווה שינוי בחיי שלי מבחינת התזונה והעדפות המזון, שינוי כזה היה אך טבעי ומתבקש כך שהמסר העסקי שלי זהה למסר האישי שלי וקל לי לשווק אותו.
אין הכוונה למשטר מזון קיצוני או דיאטטי, אלא להכנת קינוחים ממש טעימים שיש בהם גם ערכים תזונתיים, כי אם אפשר- אז למה לא?"
שיווק ממוקד בידול
התחלנו לעבוד על יצירת שיתופי פעולה ממוקדים לאוכלוסייה של שוחרי בריאות וטבעונים.
שיתוף פעולה עם מטפלים ובעלי מקצוע שגם כך פונים לאותו קהל יעד - ילדים בעלי רגישויות מזון, חלוקת שוברי מתנה וקופונים ועוד.
שיתוף הפעולה הראשון של הגר עם ליאורה פסקר שעורכת סדנאות אוכל טבעוני כבר יצא לדרך בסדנא משותפת להורים וילדים.
יצרנו משפך שיווקי, תמחור חדש וגם מגוון ערוצי שיווק שהגר לא חשבה עליהם לפני כן. הרעיונות החדשים לשיווק היו יצירתיים וגם יצרו סדר וניתבו נכון את המשאבים של הגר - מה משתלם לעסק שלה ומה פחות - מה עכשיו ומה אחר כך.
יצרנו מדרג ותכנית עבודה, כולל תעדוף של מה לעשות קודם, ממה להתחיל והכי חשוב- מה הכי מתאים לעסק שלה, הרי לא לכולם מתאימים כל ערוצי השיווק וכל הפלטפורמות.
הגר שכבר שנתיים היא כותבת באופן קבוע טור מקצועי בפורטל אמאבא, החלה למקד את כתיבתה, במתכונים לאלרגניים - בכל חודש לקבוצה אחרת.
היא מספרת: "מכל מה שעברנו בתהליך, הכי חשובה לי ההתמקדות. אני יוצאת מפוקסת כשהדרך הרבה יותר ברורה לי. אני יודעת עכשיו מה אני רוצה להשיג ואיך אני יכולה להשיג את זה.
כרגע אני עוסקת בסדנאות לימי הולדת לאלרגניים או ילדים עם רגישויות מזון שונות, סדנאות שוקולד טבעי (הידעת? שוקולד טבעי הוא ממש בריא!)
סדנאות אפייה וקינוחים לימי הולדת, המותאמים אישית לצרכים של ילד או ילדת יום ההולדת, אם זו רגישות כלשהי, או אם ההורים שוחרי בריאות... וגם- סדנאות מקוריות של אכילה בריאה לגננות איכותיות בגני הילדים".
מה אפשר ללמוד מהסיפור של הגר?
1. צמצום של קהל היעד הוא פעמים רבות הגדלה של פעילות העסק והרווחים. אבסורדי ככל שזה נשמע, דווקא מיקוד מדוייק מאפשר פעילות עסקית אפקטיבית יותר עם תוצאות טובות יותר.
עסק שמתפזר על פני תחומים וקהלים שונים, עסק שמגדיר את עצמו "לכולם", הוא פעמים רבות בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת".
2. שיווק ומכירה הם שני דברים שונים. פעמים רבות אני רואה כיצד בעלות עסק מציעות את מרכולתן בבחינת "שלח לחמך". פותחות דף בפייסבוק, מפרסמות במקומון, מדפיסות פליירים, נותנות חסות בכנס ורצות קדימה בלי תכנון או חשיבה מראש. תכנון המערך השיווקי, המסננת שמעבירה את הלקוחות הפוטנציאליים בין השלבים השונים ומעבירה אותם לנקודה שבה את רוצה אותם - במעמד המכירה, היא עניין הדורש תכנון ומחשבה.
3. קשה לעשות זאת לבד. למרות שכל בעלת עסק יודעת את התיאוריה, בפועל, קשה לממש את זה למעשה ופעמים רבות נחוצה הראייה החיצונית הזו של איש או אשת מקצוע מנוסים, שיוכלו להכווין ולפרוט את הדבר הענק הזה שנקרא "בידול" ו"שיווק" לאקשן אייטמ'ס - מטלות מסודרות לפעולה. מניסיון שלי ושל לקוחותיי - זו השקעה ששווה כל שקל ומחזירה את עצמה בטווח הקצר ובמהירות שיא.
"מוזמנות להכיר עוד את הגר, ואת "סיפור מתוק
www.sipurmatok.co.il
סדנאות מתוקות ובריאות
מומחיות בסדנאות לאלרגניים ורגישים לגלוטן וחלב
052-3335563





React to WordPress