מספר טיפים חשובים לעסקים משפחתיים
במהלך השנים בהם אני מלווה עסקים, בין אם במסגרת מפגשי מיקוד אישיים להתנהלות העסק, או במסגרת אחד הכובעים שלי כמייסדת ומנהלת ארגון "אמ"א שפ"ע" לנשים עצמאיות וכשותפה במיזם "מהלך פשוט", אני פוגשת סוגיות משותפות לבעלות עסקים רבות. כל עסק הוא מיוחד, אבל בסופו של יום כולם מתמודדים עם שאלות, התלבטויות ואתגרים דומים.
את הפניה הבאה קיבלתי ממיכל רום, מכותבת לניוזלטרים שלי. היא סיפרה לי על עסק משפחתי מצליח, שנמצא כעת בצומת דרכים. שתי סוגיות עמדו על הפרק: כיצד מתנהל העסק המשפחתי הזה, האם המשפחתיות שלו היא לזכותו או בעוכריו והסוגיה השנייה היא גיבוש אסטרטגיה של צמיחה. כיצד יבצע העסק הזה, שפועל והגיע להישגים נאים, את קפיצת המדרגה העסקית הבאה ויהפוך להרבה יותר ממה שהוא היום.
נפגשנו בבית קפה, מיכל הגיעה עם אחותה הצעירה שלומית ועם אמה דיאנה שהקימה את הקליניקה הראשונה של Diana Rom-House Of Beuty לפני 19 שנה בישוב עדי שבצפון הארץ, והייתה מחלוצות הקוסמטיקה הפרא-רפואית בצפון בפרט ובארץ בכלל. לפני 3 שנים נוספה קליניקה נוספת בקרית באליק.
השלוש עובדות בשיתוף פעולה מלא כשכל אחת אחראית על תחום שונה ומטפלת בלקוחות בטווח גילאים שקרוב לגיל שלה.
דיאנה מטפלת בבנות 50+ והיא מומחית בתחום האנטי אייגינג, מיכל מטפלת בגילאי השלושים פלוס, עשור המאופיין בשינויים הורמונאליים שמשפיעים על העור (פיגמנטציה, הופעת קמטים, שינויים במרקם העור), בשל מגוון סיבות, החל מהריונות, שינוי באורח החיים- עומס רב יותר וכו .כמו כן אחראית מיכל על הטיפול בגברים שעם הזמן נתח הטיפולים שלהם הולך וגדל.
שלומית אחראית על הדור הצעיר והיא מומחית לטיפול בבעיית האקנה- תחום הדורש ידע קליני וניסיון טיפולי. וכן אחראית על תחום הסרת שיער בטכנולוגיות מתקדמות.
שלוש נשים, יפיפיות ומטופחות עוסקות בקוסמטיקה, אנטי-אייג'ינג ויופי-
אי אפשר להתבלבל..הסנדלר אצלן לא הולך יחף!
3 נשים, חכמות, דעתניות, בנות משפחה. עסק משפחתי הוא תמיד טעון ומורכב יותר מכל עסק אחר, אבל כשהוא עובד טוב, הוא יכול להיות מעולה דווקא בגלל המשפחתיות והמחויבות ההדדית.
בפגישתנו הראשונה הייתה זו מיכל שאמרה שהעסק מתנהל אבל לא מספיק ממוקד. דיאנה, האם, כל הזמן הדגישה שהעסק ברוך השם מצליח ושלומית הסכימה עם הדעות לכאן ולכאן . כולן היו קשובות אך היה נראה שדווקא ההצלחה דורשת התייעלות ומזמנת אתגרים חדשים.
היה לי ברור שלפני שמסתכלים קדימה והלאה, חשוב לבסס את ההתנהלות של העסק, כעסק משפחתי.
בפגישה זו היה לי חשוב קודם כל להגדיר תפקידים. קיבלנו החלטות, עשינו סדר בעסק, נגענו בסוגיות של ניהול זמן וניהול בכלל. כשכל אחד יודע את תפקידו בכוח, השותפות יכולה לתפקד היטב ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בעסק משפחתי.
מיכל סיכמה ואמרה כי " אני מרגישה שהכנסת אותנו להגדרה ברורה של תפקידים ניהוליים של כל אחת בעסק. זה ייצר יעילות בחלוקת הזמן ומיקד כל אחת לתחום האחריות שלה. קיבלנו כלים להתנהלות יומיומית של העסק וכל זאת על מנת לייעל את השירות עבור הלקוחות.
המרחק של הצפון משפיע גם על התפיסה ועל הגישה של הלקוחות
המפגש השני היה עמוס, מסגרת הזמן לא אפשרה לסיימו אתגרים הועלו, נפתחו נושאים לדיון, מחלוקות הוצגו. אבל העובדה שהעלינו את הכל על השולחן אפשרה לטהר את האווירה ולקדם את הפתרונות. החלטתי לבחון עם דיאנה ובנותיה לעומק את נושא הבידול העסקי ?על אף התחרות המרובה שיש בצפון בתחום האסטתיקה, כיצד לגרום ללקוחות הפוטנציאלים שלהם, לדעת, שהקליניקות של דיאנה רום הן יוצאות דופן ובלתי ניתנות להשוואה בכל האספקטים- המקצועיים והטיפוליים. אין אף קליניקה שמספקת הכל כולל הכל, וחוסכת למטופלות את הנסיעה לכל מקום,בשונה מהמרכז, ששם יש זמינות רבה יותר. החלטנו להדגיש את העובדה שהקליניקות מספקות שקט ומרגוע, האווירה בקליניקות שבעדי ובקרית ביאליק חמה ומשפחתית, ושדווקא היותן בנות משפחה אחת, בגילאים שונים יוצרת הרמוניה מושלמת ? הן דואגות, מטפחות, מטפלות ומפנקות כל אישה, גבר, נער ונערה בהתאם לגילאים ולצרכים.
מיכל סיכמה ואמרה כי בידול הוא נושא עצום, עצם העלאת הנושא פתחה פתח והכניסה סדר, זה יצר נכונות להכנס לעובי הקורה בנושא הבידול, מה שבהכרח יצמיח את העסק לצעד הבא שלו.
במפגש השלישי דיברנו על נושא המכירות- טכניקות מכירה, יצרנו שיחה וירטואלית בה אני הייתי לקוחה והבנות היו צריכות לענות על הצרכים שלי ולתמחר את השירותים.
הצגתי דרכים שונות לניהול שיחת מכירה, איך להתמודד עם התנגדויות, איך לדעת להקדים את הלקוח בשאלות ולזהות את הצרכים שבגללם פנה אלינו.
הבנות סיכמו ואמרו שהיתה פגישה מוצלחת שנתנה הרבה כיווני מחשבה ועצות יעילות מאוד למכירה.
מספר טיפים חשובים לעסקים משפחתיים:
1. חלוקת תפקידים ומידור היא הכרחית בעסק. כשכל אחד מבני המשפחה יודע על איזה חלק הוא מופקד ומה אחריותו, נוצרים פחות חיכוכים ? הן עסקיים והן משפחתיים.
2. איוורור קבוע ותקשורת פתוחה. זה נכון לכל עסק, אבל במיוחד בעסק משפחתי חשוב לעגן ערוצי תקשורת שיאפשרו לאוורר תחושות, רגשות, ביקורת והצעות בצורה בונה ויעילה.
3. תיאום ציפיות. גם כאן, כל עסק יצא נשכר אם יתבצע תיאום ציפיות בין העובדים, השותפים וההנהלה, אבל בעסק משפחתי מדובר בעניין חיוני. יעדים משותפים והסכמה מראש על הדרך להשגתם תחסוך הרבה עוגמת נפש.
4. להציב גבולות. לא להביא את הריב מאתמול לעבודה ולא לקחת ויכוחים לשולחן החג. לתחום את העבודה בגבולות של מקום ושעות, כשבעבודה עובדים ובבית מתנהגים כמשפחה.
5. לזכור את היתרונות: זה לפעמים יותר קשה לעבוד עם המשפחה, אבל בסופו של יום, אם יש שותפים נאמנים ומסורים, שטובתכם עומדת לנגד עיניהם, הרי אלה בני המשפחה שלכם. לכן, אם תשכילו להתגבר על האתגרים, יש לכם פוטנציאל עצום להמריא קדימה עם האנשים שאתם הכי אוהבים.





React to WordPress