סלקום וצומת ספרים ישיקו חנות ספרים דיגיטלית
חברות הסלולר מתכננות השתלטות על יעד נוסף: זירת הוצאות הספרים. ל-TheMarker נודע כי בתוך כחודש תשיק סלקום חנות ספרים דיגיטלית, מיזם בבעלות משותפת ושוות משקל שלה ושל רשת צומת ספרים. בשלב ראשון יימכרו ספרים של הוצאת כנרת-זמורה-ביתן, שבבעלות צומת ספרים, אך בסלקום פועלים כדי להרחיב את שיתוף הפעולה גם עם הוצאות נוספות.
ההשקה תתבצע על בסיס מחשב הטאבלט החדש שתחל סלקום לשווק בתוך כשבוע - מיני טאבלט סמסונג גלקסי - פרי שיתוף פעולה בין סלקום לנציגת סמסונג בישראל. מדובר במחשב בידורי, בעל מסך מגע, שפועל בקטגוריית מכשירי האייפד - אך קטן ממנו מעט. המכשיר מיועד בעיקר לקריאת מיילים, לצפייה בווידיאו ולצריכת תוכן כתוב כמו מגזינים, עיתונים וספרים. בשלב ראשון יוכלו לקוחות סלקום לקרוא ספרים דיגיטליים על גבי הגלקסי בלבד, אבל בחברה מפתחים כיום אפליקציה שתותאם גם לאייפד ולשאר המכשירים בשוק. שמו של המותג החדש שתשיק סלקום עם צומת ספרים יהיה "הספרייה". השקת המיזם המשותף תתבצע באמצעות קמפיין גדול, במימון משותף של שתי החברות.
על פי הערכות, בשלב ההשקה תכלול החנות כ-500 כותרים. עקב האכילס של הפרויקט הוא התמחור: עלות הספרים תהיה 40-60 שקל לספר, בדומה למחירם של הספרים המודפסים, בעוד שבעולם עלות הספרים הדיגיטליים נמוכה יותר מהמודפסים. בעתיד שוקלת החברה לבנות חבילות לרכישת ספרים, ובכך לאפשר הנחה על עלות הספר.
המחיר ירתיע?
התחרות העיקרית של המיזם החדש מגיעה כיום מכיוונה של סטימצקי, שהשיקה לפני כחצי שנה את קורא הספרים הדיגיטלי "עברית", יחד עם ניופאן וקבוצת ידיעות אחרונות. במיזם זה לא כלולה חברה סלולרית.
כפי שפורסם ב-TheMarker, לפני שחברה לסלקום, ניהלה צומת ספרים מגעים עם ענקית קמעונות הספרים האמריקאית בארנס אנד נובל, במטרה להביא לישראל את הקורא האלקטרוני שלה נוק - אך המהלך לא יצא לפועל. בסלקום ובצומת ספרים סירבו להתייחס לדברים.
בכירים בענף ההוצאה לאור, המקורבים למיזם, מספרים כי שתי החברות שוקדות עליו כבר יותר משנה. בשלב הראשון יהיה מדובר בספרי קריאה, ולא באלבומים או ספרים עם תמונות רבות. "המיזם שונה מזה של ידיעות טכנולוגיה שסטימצקי מפיצים, מכיוון שבמקרה הנוכחי מדובר בשיתוף של ממש עם צומת ספרים", מבהירים בענף.
לדברי המקורבים, צומת ספרים וסלקום מניחות שהמחיר הגבוה של ספר דיגיטלי לא ירתיע את הקונים, משום שמדובר בקהל יעד שונה בעל צרכים אחרים. "אם מישהו טס לחו"ל, הוא לא ייקח אתו 10 ספרים מודפסים", הם מסבירים. לדבריהם, בצומת ספרים מקווים כי המיזם לא יפגע בהוצאות הספרים השונות, ובהן כנרת-זמורה-ביתן, המחזיקה ברשת. "בצומת ספרים מעריכים כי מכירות הספרים הפיסיים ימשיכו להוות את רוב מכירות הספרים, וכי השירותים שאותם נותנת ההוצאה לאור, כמו עריכה, תרגום, הפצה, זכויות ועוד, ימשיכו לעמוד לזכותה", מסר בכיר בענף ההוצאה לאור.
ספר דיגיטלי נמכר יותר מנייר
סלקום אינה חברת הסלולר היחידה שנכנסת למיזם של ההוצאה לאור בזירת הספרים: גם פרטנר ופלאפון עובדות על הקמת חנויות ספרים דיגיטליות שיהיו מבוססות על המותג שלהן. עם זאת, במקרה שלהן ההשקה לא צפויה להתרחש בקרוב.
בפרטנר סירבו להתייחס לדברים. גיא באומן, סמנכ"ל התוכן של פלאפון, מסר כי "נשיק בקרוב חנות ספרים דיגיטלית", אך סירב להרחיב.
כיום, כשהוצאות הספרים שולטות בספרים הפופולריים ביותר, הן עדיין המקור העיקרי, וכמעט היחיד, לספרות שמניבה הכנסות. לכן נמצאות כבר כעת כל חברות הסלולר במגעים עם כמעט כל הוצאות הספרים הגדולות, במטרה לנסות להקים מיזמי תוכן דיגיטלי משותפים ולשתף בהן כמה שיותר חברות הוצאות ספרים.
בישראל נמכרים בשנה כ-40 מיליון ספרים מודפסים. בניכוי הכנסות מספרי לימוד וקודש, שאינם רלוונטיים עדיין לעידן הדיגיטלי, השוק מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל.
המעבר מספרי נייר לספרים דיגיטליים מתרחש בהדרגה מזה כשנה-שנתיים בעולם המערבי כולו. מדובר במגמה שבה מוכרים קמעוני הספרים הגדולים בעולם - שהבולטת שבהן היא אמזון - יותר ויותר ספרים דיגיטליים, על חשבון כמות ספרי הנייר.
לפני כשלושה חודשים הודיע ג'ף בזוס, מייסד ונשיא אמזון, כי מכירות הספרים האלקטרוניים לקינדל, קורא ספרים הדיגיטלי של אמזון, עלו בהרבה על מכירות ספרי הנייר בכריכה קשה של החברה. על פי נתוני אמזון - שסביר שהתפתחו מאז - על רקע השקת האייפד, על כל 100 ספרים מנייר שמכרה החברה בשלושת החודשים שבין אפריל ליולי, נמכרו 143 ספרים אלקטרוניים לקינדל.
מחקר של חברת המחקר הבינלאומית פורסטר מעריך כי עד 2015 יגיע נתח השוק של מחשבי הטאבלט, דוגמת האייפד ודומיו, ל-23% מסך הרכישות של מחשבים חדשים בשנה. על פי נתוני האיגוד למו"לים דיגיטליים בארה"ב, ב-2009 חל זינוק משמעותי בהיקפי רכישות ספרים דיגיטליים, שהגיע להיקף כספי של כ-180 מיליון דולר, לעומת כ-50 מיליון דולר ב-2009. על פי אותו איגוד, במחצית הראשונה של 2010 לבדה נמכרו בארה"ב ספרים דיגיטליים בהיקף של כ-180 מיליון דולר, כך שהשנה קצב הצמיחה יכפיל את עצמו, לכל הפחות.





React to WordPress