בעולם האופנה והפרסום, אנחנו רגילים לראות דוגמניות במידות 0 (34 - 36) מדגמנות בגדים "רגילים", בקולקציות לנשים "רגילות" ודוגמניות במידות 40-44 מדגמנות בגדים שמיעדים לנשים במידות פלאס סייז, כלומר, מידות גדולות.

 

הדיכוטומיה הזו בין נשים "רגילות" לנשים במידות פלאס סייז קיימת כבר שנים, עם הצלחות בודדות של חציית הגבולות במקרים בודדים כמו: חברת האופנה שהשתמשה בדוגמניות בכל הגדלים לקמפיין האופנה שלה, או חברות שמעצבות לנשים בכל המידות בלי לעשות איפה ואיפה. ובד"כ הן עשו את זה בקול תרועה, תחת מסע יחסי ציבור עולמי נרחב, ואכן זכו (ובצדק) להרבה תשומת לב חיובית. 

 

אז נכון, זה מאוד פוליטיקלי קורט מצד מותגי האופנה לפנות אל נשים בכל המידות, אבל השימוש בדוגמנית במידות גדולות בניסיון להוכיח כי הם ליברלים עובד עד נקודה מסוימת ולאחריה הוא הופך להיות שחוק ולא מקורי.

 

ולכן, דווקא הקמפיין החדש של קונצרן האופנה השוודי, H&M, עושה משהו שונה בתכלית ומהפכני לגמרי. באתר החברה עלתה לפני כמה ימים קטגוריית ה-Beachwear (בגדים לחוף הים) החדשה, בכיכובה של הדוגמנית ג'ני ראנק (Jennie Runk). בלי רעש, בלי צלצולים, בלי לעשות מזה סיפור, ראנק מדגמנת שלל בגדים שמתאימים לחוף הים, ביניהם: בגדי ים, מכנסיים קצרים, סריגים דקיקים ועוד שלל אופציות אופנתיות.

 

עמוד הנחיתה של קולקציית ה-Beachwear באתר של H&M

 

מתוך קולקציית ה-Beachwear של H&M

 

מתוך קולקציית ה-Beachwear של H&M

 

אז מה הביג-דיל? זהו, שג'ני ראנק היא דוגמנית במידה 12 אמריקאית, שמקבילה למידה 42-44 הישראלית והיא מופיעה בתור הפנים של מותג בגדי החוף של H&M, בלי להיות משוייכת לשום קטגוריה. כשנכנסים לעמוד של ה- Beachwear באתר, לא כתוב שמדובר בקולקצייה לנשים במידות גדולות. כלום. אין לזה אזכור. H&M פשוט חיפשו דוגמנית יפה, שתייצג את הערכים שלהם, ובחרו בראנק. בלי קשר למידה שלה.

 

מדובר בשלב אבולוציוני נוסף של נשים במידות אחרות להשתלב במיינסטרים האופנתי. לא עוד דוגמניות נפרדות לתחומים שונים, אלא דוגמנית אחת, יפה ובעלת נוכחות, שתייצג את כל המידות, הקטנות והגדולות כאחד. הבגדים של H&M שראנק לובשת הם באמת בגדים לכל אישה ובכל מידה. ונותנים להם לדבר בעד עצמם, בלי להיות משוייכים לקטגוריה כזו או אחרת.

 

לעומת חברות אחרות הרגישו צורך להבליט את גודלה של הדוגמנית,H&M  עושה צעד נוסף בדרך לשינוי מחשבתי סביבתי ומפסיקה לחלק את העולם לקטגוריות אליהן אנחנו רגילים. עכשיו צריך לקוות שחברות נוספות יצעדו בעקבותיה בקרוב, ואז (אולי) נטפס שלב נוסף בדרך לשיוויון אמיתי בין המידות.