מחפשים מכונית משפחתית יד שניה?
בישראל נמכרו השנה יותר מ-150,000 מכוניות חדשות, והשנה עוד רחוקה מסיום. אבל לא לכולנו יש תקציב מספק כדי לקרוע את הניילונים, ולפעמים עדיף להסתפק במכונית משומשת.
אפילו אם מצמצמים את המבחר לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, הקטגוריה הפופולרית ביותר בישראל- בשוק יש שלל דגמים והמבחר עשוי לבלבל ולייאש.
במדריך שלפניכם, בחרנו את המכוניות הטובות ביותר בארבעה תקציבים: עד 20 אלף שקל, 40 אלף, 70 אלף שקל ועד 100 אלף שקל. בכל קבוצת מחיר בחרנו את המכוניות החדשות ביותר ככל שניתן.
הבחירה שלנו משקללת את איכות הרכב, בטיחותו, האם הוא שימושי כרכב משפחתי לארבעה או חמישה נוסעים (זוג הורים ועד שלושה ילדים), וכמובן אם המרווח מספק. הבחירה לא מתייחסת לתצרוכת הדלק, מכיוון שבקבוצת המשפחתיות ההבדלים בדרך כלל זניחים, ולא כאלה שצריכים לפסול מכונית כזו או אחרת. ובמילים אחרות ? צפו לבין 10 ל-12 ק"מ לליטר אם תנהגו רגוע ותשלבו עירוני או פקקים ובינעירוני.
עד 100 אלף שקל: כמעט חדשות
קניית מכונית כמעט-חדשה עשויה להתגלות כעסקה משתלמת יותר מרכישה מהיבואנית. מכונית מאבדת מיד עם עלייתה לכביש ערך רב, ומכונית כמעט חדשה ועדיין באחריות, זולה יותר. במגרשי טרייד-אין שונים ניתן למצוא גם מכוניות עם נסועה נמוכה מאוד שלא נמכרו ומוצעות במחיר נמוך מהמחיר הרשמי.
בקטגוריה זו, המלצתנו היא קיה פורטה (סדאן עם ארבע דלתות) או קיה סיד (אותו בסיס, אך עם מרכב האצ'בק או סטיישן). מדובר במשפחתית נעימה, מרווחת, עם רמת בטיחות גבוהה וביצועים מספקים. הפורטה והסיד זולות יחסית למתחרותיהן היפניות, מאובזרות מהן ומציעות שבע שנות אחריות ? יותר מכל רכב אחר בקטגוריה.
חסרון עיקרי: התדמית עדיין לא כמו של היפניות, והנוחות עדיין לא ברמה אירופית.
ואפשר גם: פורד פוקוס. מציעה מרווח כתפיים מצוין (מה שמקל על הכנסת שלושה מושבי ילדים מאחור), רמת בטיחות גבוהה ונוחות טובה. המגרעה העיקרית: הביצועים לא מרשימים, אך יספיקו לשימוש משפחתי.
אם אתם מעוניינים במיניוואן קומפקטי, אפשר לשקול גם סיטרואן C4 פיקאסו, רכב בעל שבעה מקומות ישיבה וממדים נדיבים.
הפיקאסו מציע רמת בטיחות גבוהה וראות מצוינת לנעשה בחוץ, גם ליושבים מאחור ? מה שהופך אותו לחביב הילדים בנסיעות ארוכות. בתקציב תוכלו לקנות את דגמי 2008, אבל שימו לב כי לרובם תיבת הילוכים רובוטית שלא תהיה לטעמו של כל אחד (מומלץ מאוד לבצע נסיעת מבחן טרם הרכישה).
עד 70 אלף שקל: כבר לא באחריות
בקבוצה זו, מתחיל להתבטא הפער בין מכוניות ששומרות על ערכן, לאלו שפחות. שתי האפשרויות שנציע לכם שונות למדי:
האחת היא מאזדה 3 משנת 2006, המכונית הנמכרת ביותר בישראל מזה יותר מחמש שנים. ה-3 היא מכונית זריזה, עם נוחות בינונית-סבירה ומרווח לא נדיב, אבל רמת הבטיחות נאותה, התדמית מצוינת, השירות במוסכי הרשת טוב והביקוש בשוק המשומשות ער.
השניה - רנו מגאן. המשפחתית הצרפתית אמנם לא נהנית מתדמית מוצלחת בישראל, אך תודות לכך תוכלו לרכוש רכב חדש יותר, אפילו משנת 2008 שייתכן שעדיין נמצא תחת אחריות היצרנית.
המגאן מאוד מרווחת, נוחות הנסיעה בה היא הטובה בקטגוריה בשנים הללו, ורמת הבטיחות מצוינת, כולל שש כריות אוויר (בניגוד ל-3, בה בגרסאות הפשוטות היו ב-2006 רק שתי כריות אוויר) ובקרת יציבות חשובה (שאין במאזדה).
עוד אלטרנטיבה מוצלחת היא יונדאי i30 , אחותה התאומה של קיה סיד.
כמוה, היא מכונית נעימה שלא עושה כמעט שום דבר רע, ונהנית מביקוש נאה בישראל. שימו לב: ה-i30 עברה בשנת 2008 עדכון בטיחותי קל, ומומלץ להתמקד בחיפוש דגמי 2008 ואילך.
עד 40 אלף שקל: הוותיקות
בקבוצה זו, המכוניות כבר לא צעירות, ומצריכות בדיקה מדוקדקת של מצבן והיסטוריית הטיפולים שלהן.
אפשרות אחת, שתדרוש מכם פשרה בשנתון לטובת מוניטין אמינות, היא טויוטה קורולה משנת 2001-2002. הקורולה היא לא המשפחתית הטובה ביותר בתקציב זה, אך שילוב של מרווח, נוחות נסיעה סבירה ומוניטין אמינות ושמירת ערך, הופכים אותה לקנייה ראויה לדלים בתקציב.
הקורולה היא מהזריזות בקטגוריה, אך חובבי נהיגה לא יתלהבו. בתקציב זה ניתן לשקול גם מיצובישי לנסר, שגם היא לא מעוררת חשק רב לנהוג, אך תעניק לרוכשיה שקט נפשי במחיר נמוך יחסית (בתקציב ? דגמי 2004 או 2005 מליסינג).
מנגד, אפשר לשקול אלטרנטיבה שהילדים יאהבו הרבה יותר: רנו סניק.
המיניוואן הקומפקטי שמבוסס על המגאן, נכנס בתקציב בשנתונים 2004-2005. הוא מציע מרווח גדול משמעותית מהקורולה והלנסר ושימושיות מצוינת, כולל שפע מקום ליושבים מאחור ותא מטען גדול. נוחות הנסיעה והבטיחות מצוינות, אך עלויות האחזקה מעט גבוהות מהממוצע.
עד 20 אלף שקל: מחייבות הבדיקה
רכישת משפחתית שתסיע את הנכס הכי יקר, הילדים, היא לא עסק זול. ברכישת רכב בתקציב מצומצם, חשוב לוודא שמצבו טוב, שטופל כראוי ושכל המערכות בו תקינות. בדקו את מצב הצמיגים, הבלמים ומערכות הבטיחות (כריות אוויר למשל, מצריכות בדיקה במוסך אחרי כשמונה שנים כדי לוודא תקינותן).
בקבוצה זו, לסוג הרכב חשיבות משנית למצבו. מכיוון שמדובר במכוניות בנות 10 שנים ואף יותר, אל תצמצמו עצמכם לדגם מסוים, ובמקום זה, חפשו רכב במצב טוב ככל הניתן.
מכוניות הנחשבות בכל זאת לטובות מהממוצע, הן רנו מגאן ופורד פוקוס (בגלל רמת בטיחות ונוחות גבוהות),מאזדה לאנטיס (בעיקר בגלל מוניטין האמינות ועלויות אחזקה נמוכות) וסיטרואן קסרה (תודות לנוחות ולמחיר הנמוך מאוד).
כמה עצות חשובות לקניית רכב משומש:
1. הדבר הראשון שבודקים ברכב משומש ? רישיון רכב ותעודת זהות של בעל הרכב, כדי לוודא שהאדם שלפניכם אכן בעל הרכב.
2. את המכונית יש לבדוק במכון בדיקה ו-או במוסך שאתם בוחרים. עדיף לוותר על בדיקה במקום בו ממליץ המוכר, ואין להסתמך על בדיקה מוכנה מראש של חברת ליסינג או אדם פרטי.
3. חפשו סימני הזנחה: קרעים וכתמים בריפודים, חלקים חסרים או שבורים בתא הנוסעים, סימני תיקונים ארעיים בתא המנוע (ריבוי "איזולירבנד", למשל), נזילות וכדומה.
4. נסועה סבירה לרכב עומדת על כ-20,000 ק"מ בממוצע. עם זאת, נסועה נמוכה לא מבטיחה שהרכב תוחזק כראוי, וייתכן שנסע נסיעות קצרות רבות המעמיסות על המכלולים השונים.
5. דרשו מבעל הרכב לראות את היסטוריית הטיפולים של הרכב, בין אם בקבלות מודפסות ובין אם באמצעות ביקור במוסך בו טופל הרכב. מומלץ להתעקש גם על נסיעת מבחן קצרה, כדי שתוכלו להרגיש בעצמכם את מצבו של הרכב.
6. מחירון: בעבר היה רק את מחירון לוי יצחק, אבל היום ישנם מחירונים נוספים. בכל מקרה, זכרו כי המחירון הוא רק בסיס ? בקניית רכב משומש יש מקום למיקוח, להורדה המחיר עקב ליקויים או מחיר גבוה יותר - אם הרכב במצב טוב באופן חריג או מאובזר במיוחד.





React to WordPress