כשני שליש מכל תאונות הדרכים הקלות שארעו בשנת 2009 – היו של כלי רכב  פרטיים. 90 אחוז מסך תאונות הדרכים שארעו בישראל בשנת 2008 היו של כלי רכב פרטיים, כך על פי נתוני הלמ"ס. תאונה דרכים  "קלה" עשויה לגרום נזק לשמשת הרכב, לפח, לגרום לשבר בפנס, שפשוף של הצבע ועוד.

 

לרוב מדובר בנזק עצמי, אך בחלק מהמקרים נגרם גם נזק לצד שלישי:  85% מכלל התביעות הינן תוצאה של תאונות קלות ואילו היתר הן תאונות טוטאל לוס שבהן הרכב נפגע באופן שאינו בר תיקון או גניבות רכב.

 

מי חשוף יותר לתאונה?

1. הנוהגים ברכב ישן. ככל שהרכב ישן יותר, כך הסיכוי לעשות עמו תאונה גדל.

2. נהגים צעירים,  אחוז תאונות הדרכים גבוה יותר באופן מובהק בקרב צעירים בגילאי 18-21. כמו כן חשופים לתאונות נהגים מבוגרים מאוד.

3. אנשים החשופים לנהיגה או חניה באזורים צפופים.

4. גברים. מחקרים בעולם מוכיחים כי נשים זהירות יותר בעת נהיגה. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בישראל נמצא שנשים מעורבות ב-22% בלבד מכלל התאונות המתרחשות בארץ וב-9% בלבד מן התאונות הקטלניות.

 

מה עושים מיד לאחר התאונה:

1. החלפת ובירור פרטים: מהו שמו המלא של בעל הרכב השני המעורב בתאונה (למען הסר ספק – שמו הפרטי ושם משפחתו), מהו שם הנהג בעת התאונה (אם אינו בעל הרכב), מספר הטלפון שלו, כתובת מגורים מלאה, מספר רכב המעורב בתאונה, דגם הרכב ושנת הייצור שלו. עוד שני פרטים חשובים שאנשים נוטים לשכוח: מיהי חברת ביטוח הרכב ומהו מספר הטלפון שלה.

2. עדים:  באם היו עדים לתאונה שיכולים לספר על מה שראו ולשמש כעדים במקרה הצורך – חשוב מאוד לקחת את פרטיהם (שם, מספר טלפון, כתובת).

3. צילום הרכב: צלמו (למי אין מצלמה היום בטלפון הנייד) את הרכב שלכם ואת הרכב הפוגע או הנפגע.

4. צילום אזור האירוע.

איזה ביטוח רכב יש לכם?

 

בפוליסת רכב שלושה מרכיבים עיקריים:

1. פוליסה לביטוח חובה:

הפוליסה מכסה את נזקי הגוף של הנהג, הנוסעים והולכי הרגל. כל כלי הרכב הנעים בכבישים בישראל מחויבים בביטוח רכב זה. לפיכך שמו "ביטוח חובה".

 

הקפידו תמיד להחזיק ברשותכם את תעודת ביטוח החובה המקורית המשולמת (עם חותמת הבנק). לידיעתכם, נהיגה בכלי רכב ללא ביטוח חובה היא עבירה על החוק, מכיוון שלהבדיל מנזקים שנגרמים לרכב עצמו, ומכוסים בביטוח מקיף אשר בסופו של דבר מתוקן במוסך, הרי במקרה של ביטוח חובה עלולות להיות הוצאות אדירות של טיפול רפואי ואשפוז יקר ביותר.

 

2. פוליסה לביטוח מקיף:

הפוליסה מכסה את רכושו של המבוטח. פוליסה זו נותנת כיסויים רחבים ומגוונים כגון אבדן או נזק שנגרמו לרכב המבוטח עקב אש, התהפכות, התנגשות, תאונה מכל סוג שהוא, גניבה, נזקי טבע ומעשה זדון.

 

3. פוליסת צד ג':

הפוליסה מכסה את הנזקים שהמבוטח גורם לרכושו של האחר. ביטוח זה כלול בפוליסת ביטוח רכב מקיף. עם זאת, ייתכן שבחרתם שלא לבטח את רכבכם באמצעות ביטוח רכב מקיף אלא באמצעות פוליסת ביטוח רכב צד ג' בלבד.

 

המשמעות היא שאם גרמתם נזק לרכושו של אחר (לאו דווקא לרכבו אלא לכל רכוש שהוא, כגון גדר של בית, רכוש ציבורי, תמרורים, רמזורים וכו') – אם תתרחש תאונה עקב השימוש ברכב, חברת הביטוח תישא באחריות לנזקים שנגרמו, ותפצה את הנפגע בגבולות האחריות הנקובים בפוליסה. לרוב פוליסה זו מאפשרת הרחבות כגון שירותי גרירה, כיסוי לשמשות שבורות, כיסוי הגנה משפטית ועוד.

 

כדאי לשים לב בעת רכישת פוליסת צד ג' לכך שרכשתם כיסוי "סיוע בתביעות" המכסה הוצאות עורך דין: באם צד ג' פגע בכם (ואינכם אשמים, כמובן) ואתם תהיו מעוניינים לתבוע את הפוגע – חברת הביטוח תתבע אותו עבורכם.

 

ביטוחים וכיסויים שכדאי שיהיו

פוליסות ביטוח רכב מאפשרות למבוטח להוסיף לביטוח הרכב שירותים שונים, המקלים, במקרים רבים על המבוטח (ולא רק במקרה של תאונה). שימו לב להטבות שכדאי שיהיו בפוליסה:

 

1. החלפת מפתחות  שיפוי עבור עלות החלפת מפתחות לרכב המבוטח בשל אובדןגניבה של מפתחות, ושיפוי עבור נעילה מחוץ לרכב (תשלום לפורץ מנעולים(.

 

2. שירות של אובדן ארנק הכולל הוצאות של החלפת ארנק שאבד או נגנבלרבות המסמכים האישיים וכרטיסי התשלום שהיו בארנק.

 

3. Full Service כיסוי מיוחד הכולל בתוכו שני שירותים: טסט בזק: שירות בו נציג חברת הביטח מגיע לבית הלקוח בתיאום מראש, ולוקח את הרכב לביצוע טסט. הרכב מוחזר לבית הלקוח בתום הטסט. ושירות מוסך הזהב: כל רכב זקוק לטיפולים קבועים על פי הנחיות היצרן. בשירות זה – נציג חברת הביטוח לוקח את הרכב למוסך הנבחר, ובתום הטיפול תמומן לבעל הרכב מונית לשם איסוף הרכב לאחר התיקון.

 

4. שירות  VIPבמקרה של תאונה , נציג מטעם חברת הביטוח מגיע ולוקח על עצמו את המשך הטיפול ברכב. לבעל הרכב מוזמנת מונית שתיקח אותו למחוז חפצו (עד למרחק של 60 ק"מ).

 

5. רכב חלופי מלא:  במקרה של תאונה, גניבה וטוטלוס המבוטח יכול לרכוש כיסוי לרכב חליפי ולקבלו תוך 24 שעות.

 

6. בביטוח צד ג': לקוחות חברת הביטוח נהנים מכיסוי רכב חליפי במקרה של תאונה במוסכי הסדר של החברה, ללא תשלום כלל וללא השתתפות עצמית.

 

7. שבר שמשות: כיסוי במקרה של שבר לשמשה. שמשת רכב היא דבר יקר מאוד.

 

8. שירותי דרך וגרירה: במקרה של תאונה או תקלה מכנית, לשירות בעל הרכב עומד מוקד המאויש 24 שעות ביממה.

 

 

ותוספת אישית : ביטוח רכב הוא אמנם חשוב והכרחי, אבל דבר אחד הוא הכרחי ביותר - פשוט סעו בזהירות ושמרו על עצמכם ועל יקיריכם!

 

 

המידע מוצג באופן כללי בלבד, והנוסח המחייב את איי אי ג'י ישראל חברה לביטוח בע"מ, הוא הנוסח המופיע בפוליסה ו/או בכתבי הכיסוי ו/או בכתבי השירות ו/או בהרחבות והנספחים המצורפים לפוליסה. חלק מהכיסויים ו/או כתבי השירות כרוכים בעלויות נוספות ו/או בתשלום השתתפות עצמית. שירותים מסויימים מוגבלים לימי ושעות הפעילות המפורטות בפוליסה ו/ או בכתבי השירות