למה מדונה חיכתה 20 שנה בשביל להתוודות על אונס?
מדונה פותחת את הפצע
סביר להניח שלא הצלחתן לחמוק מהכותרות שזעקו השבוע "מדונה מספרת על האונס שעברה" בכל מקום. אפשר היה כמעט לשמוע את חיכוך הידיים הרעבתן של עורכי מדורי החדשות, שסוף סוף יכלו לעסוק ברכילות עסיסית על מלכת הפופ בלי להיחשב לצהובים. וידוי מצמרר מפיה של הזמרת הגדולה ביותר בעולם בהחלט מצדיק כותרות חדשותיות, גם אם הוא עוסק בחייה האישיים ובעברה הרחוק.
מתוך המאמר שכתבה מדונה ל"הארפר'ס באזאר" ציטטו כולם את השורה הזו – "ניו יורק לא קיבלה אותי בזרועות פתוחות. בשנה הראשונה כוון אליי אקדח. נאנסתי על גג בניין כשאני נגררת למעלה וסכין מוצמד לגבי והדירה שלי נפרצה שלוש פעמים". מדונה ממשיכה ומספרת על חוויותיה הקשות בניו יורק, אך מסיימת בנימה אופטימית ומסבירה כיצד חישלו אותה והפכו אותה לאדם טוב יותר ולאימא טובה יותר לארבעת ילדיה.
ברור שנדרש אומץ רב מצד הזמרת לחשוף כך חוויה מצמררת שעברה, אבל העיתוי שבחרה לחשיפה הזו אומר יותר על העולם בו אנחנו חיים מאשר האונס שחוותה. מדונה היא כבר לא אותה נערה קשת יום שנאבקת לשרוד בניו יורק; היא מיליארדרית, יש לה בתים בכל העולם ובוי-טוי צמוד שמתלווה אליה לכל מקום. מעמדת הכוח הזו, שמאפשרת לה לבחור מדי יום את הבחירות הנועזות ביותר, היא מחליטה להיחשף. אישה אחרת שתספר את אותו סיפור עלולה להיתקל בגבות מורמות, בגלגולי עיניים ובהאשמות – איך קרה שדווקא היא נגררה לאותו גג בניין? מדוע חיכתה עשרות שנים עד שחשפה את המקרה? מדונה לא תיאלץ להתמודד עם הספקות הללו.
גם אופרה ווינפרי בחרה לחשוף לראשונה את ההתעללות המינית שעברה כשהיתה בת תשע בתוכנית האירוח שלה, חודשיים לאחר שעלתה לאוויר ב-1986. היה לה כבר קהל אוהד ונאמן, והיא שאבה ממנו כוח להתמודד בפומבי עם דבר שנערות רבות בוחרות להסתיר. נשים וילדות נאנסות מדי יום, מדי שעה, אבל רובן לא יספרו לעולם על החוויה שעברו. וידויים של מפורסמות כמו אופרה ומדונה אולי יסייעו להן להתמודד מצד אחד – אבל הם גם מעידים על כך שבמציאות שלנו, אישה צריכה להיות בעלת מעמד ושם כדי להיחשף בלי לחשוש מביקורת. וגם אז, ייתכן שיידרשו לה כמה וכמה עשורים עד שתצליח לעמוד מול העולם ולפתוח את הפצע.
יעל דיין יוצאת חוצץ
מעל אישי הציבור וחברי הכנסת שבחרו להחריש מול התבטאויותיהם של יאיר לפיד ועוזי דיין נגד הישראלים המהגרים לחו"ל, נשמע השבוע בבירור קול אחר ומפתיע. דווקא יעל דיין, חברת מועצת עיריית תל אביב ובת דודתו של עוזי, בחרה להגיב לטענתו כי "הירידה מהארץ היא בגידה ברעיון הציוני" ואמרה: "מקובל עלי שאנשים יבחרו במגורים ובעיסוק כרצונם, העיקר שיהיו חוקיים. עזיבת ישראל אין פרושה בגידה בציונות. יש אנשים שלא רק כלכלית, אלא גם פוליטית נשבר להם".
"קובעי מדיניות חייבים לשים לב לעובדה הפשוטה שכלכלית זה נעשה כמעט בלתי אפשרי לחיות כאן", המשיכה דיין. "אנשים השקיעו שנים ברכישת השכלה ומקצוע, אבל לא רואים עתיד ומשפחות רבות נמצאות על סף קו העוני. פעם היינו מדינת רווחה, וזה מה שאפשר לישראל לקלוט עולים, אך צריך לשמור עליה ככזו כדי שאנשים יישארו".
יעל דיין. צילום מתוך ויקיפדיה
התבטאות כזו היא לא רק לא פופולארית, אלא אפילו סוג של התאבדות פוליטית. אפילו פוליטיקאים שחרתו על דגלם את נושא מצוקת מעמד הביניים לא העזו לקשר בין המחאה החברתית להגירה, כפי שעשתה דיין. אבל לדבריה יש גם משקל סמלי רב, ולא רק בגלל קרבתה המשפחתית ליו"ר מפעל הפיס.
בשבוע שבו מציינים כאן ארבעים שנה למלחמת יום הכיפורים, נראה כי אמירה כזו מפיה של בתו של משה דיין מהדהדת בכמה אוקטבות שונות – גם הבעת מחאה לא רק על מצבם הכלכלי העגום של ישראלים רבים אלא גם על המצב הפוליטי, ומאידך העברת האחריות ל"קובעי המדיניות". מי היה מאמין שדווקא זו שצילו של אייקון ציוני כזה מרחפת מעל ראשה, מעזה לתת לגיטימציה למהגרים לברלין. במובן זה, המורשת שמנחילה דיין אחריה לא פחות חשובה וציונית מזו שהשאיר אחריו אביה – היא לא נאחזת ברעיונות שהיו רלוונטיים לישראל של לפני 40 שנה, אלא מנסה למצוא פתרונות ארוכי טווח גם לישראל של העשורים הבאים.
ג'יזל סוגרת את החודש
במשך שבע שנים רצופות הכריז המגזין "פורבס" על ג'יזל בונדשן כדוגמנית המרוויחה ביותר בעולם. אין ילד שאינו מכיר את שמה, ואין ילדה שלא מכירה את פניה. את שמו של שון או'פריי, הדוגמן המרוויח ביותר בעולם על פי "פורבס", סביר להניח שמעטים יזהו, ולא בכדי.
מסתבר שבעוד שג'יזל סגרה את השנה האחרונה עם רווחים של 42 מיליון דולר – או'פריי, שכיכב בקמפיינים של H&M, הוגו בוס, ורסאצ'ה וארמאני, הרוויח בקושי מיליון וחצי דולר. אבל תשכחו מג'יזל - ב"פורבס" ממשיכים ומפרטים כי שכרה הממוצע של דוגמנית, שעומד על 41,300 דולר, יהיה גבוה ב-148 אחוזים (!!) משכרו הממוצע של דוגמן באותו מעמד.
ג'יזל בקמפיין סתיו 2013 של h&m
לא ייאמן: האם נמצא התחום היחיד בעולם בו נשים מרוויחות פי כמה יותר מהקולגות הגבריות שלהן? ייתכן, וכלל לא מפתיע שמדובר בתחום שמתבסס כמעט לגמרי על נתונים חיצוניים והחפצה של אלו שעוסקים בו. רק השבוע התראיינה הדוגמנית האנורקטית ג'ורג'ינה וילקין ל"דיילי מייל" וסיפרה כיצד הפכה למצליחה יותר ויותר ככל שירדה במשקל.
תעשיית הדוגמנות זקוקה במקביל גם לכוכבות וגם לדם חדש, שיסייעו למכור למיליוני נשים ברחבי העולם פריטים יקרים מדי, מוצרי טיפוח שמבטיחים להן מראה צעיר ואינספור מוצרים אחרים שהן לא באמת צריכות. זהו עולם שבו ההצלחה מובטחת לנשים שיכולות למכור אשליה של אושר במסווה של יופי ורזון בלתי מושגים, וכל עוד זה קורה - אנחנו נמשיך לקשר בין התכונות הללו להצלחה החומרית של דוגמניות כמו ג'יזל או וילקין.
אגב, תחום אחד נוסף בו נשים מרוויחות סכומים הגבוהים במאות אחוזים מגברים – תעשיית הפורנו. ממש יום של גאווה למין הנשי.





React to WordPress