בימינו התדמית הציבורית של אנשי עסקים, פוליטיקאים, עורכי דין, רופאים, מטפלים ואנשי מקצוע אחרים מושפעת במידה ניכרת מהאופן בו הם מופיעים במנועי חיפוש. מצד אחד, זהו מצב מצוין שכן אם למשל אנחנו זקוקים לטיפול שורש הרי שהקלדת שמו של רופא שיניים מסוים בגוגל מאפשרת לנו, ברוב המקרים, לקבל כמה וכמה חוות דעת אודותיו. מצד שני, אם נשארים עם הדוגמה של רופא שיניים, הרי שיכול לקום אחד ממתחריו, או כל אדם אחר שרוצה להרע לו, ולפרסם אודותיו תכנים שליליים ? ואלה יישארו בגוגל למשך שנים רבות. באופן דומה עלולים אנשי עסקים לסבול מתדמית שלילית בעקבות כתבה בלתי מאוזנת או מגמתית, דבר שעלול לגרום נזק כבד לעסקים שלהם ולהוריד לטמיון משאבים רבים שהושקעו בשיווק באינטרנט.

אבל יש גם פיתרון: ניהול מוניטין ברשת.

 

ניהול מוניטין ברשת, כפי שמסביר און יבין או בראשי התיבות ORM (Online Reputation Management) ? מאפשר לכל אדם שתדמיתו הציבורית חשובה לו לדאוג כי הצדדים החיוביים באישיותו והפעילויות המחמיאות לו יובלטו וימלאו את העמוד הראשון בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים (עבור שאילתות רלוונטיות), ובכך בעצם להבטיח תדמית אינטרנטית שתיטיב עמו.

כדאי להדגיש: ניהול מוניטין באינטרנט שמבוסס על שקרים או חצאי אמיתות לא יעבוד בטווח הארוך. פרסומים שאין להם אחיזה במציאות ? בדיוק כמו שיווק באינטרנט שלא נצמד לאמת ? בסופו של דבר לא רק שלא ישקמו את תדמיתו של האדם אלא אף עלולים להזיק לה, ועל כן אנשי מקצוע מהימנים ואמינים בתחום של ניהול מוניטין ברשת נמנעים מכך.

 

ניהול מוניטין באינטרנט ? ייזום פעילויות ותכנים מחמיאים


אז מה כן עושים אנשי המקצוע במסגרת ניהול מוניטין באינטרנט? יוזמים, תוך התייעצות ושיתוף פעולה עם הלקוח, פעילויות חיוביות שייצרו עבורו את התדמית הרצויה לו וכמובן כאלה שיזכו לסיקור תקשורתי רחב ככל האפשר על מנת להבטיח דפי אינטרנט רבים עם התייחסות מפרגנת לאותו אדם.

בנוסף מתבצעת כתיבת תכנים המדגישים את החיובי באישיות האדם ובפעילותו העסקית או הציבורית, ואת כל הדפים הנ"ל ? כלומר גם אלה שיצרו המומחים לניהול מוניטין ברשת וגם אלה שמגיעים ממקור חיצוני ? מקדמים במקביל.

 

קידום מספר נרחב של דפי אינטרנט המבטיחים תדמית חיובית הוא מפתח להצלחת התהליך של ניהול מוניטין באינטרנט, שכן אם ישנם אזכורים שליליים שמכתימים את תדמיתו של האדם כפי שהיא משתקפת בגוגל, הרי שכדי להעלים אותם מתודעת הציבור יש לכל הפחות לדחוק אותם מהעמוד הראשון ? ולשם כך יש צורך כמובן בלפחות 10 דפי אינטרנט, שאת כולם יש לקדם, כך שנדרשת גם מיומנות בשיווק באינטרנט באופן כללי.

המומחיות והניסיון של אנשי המקצוע שמבצעים את ניהול המוניטין באים לידי ביטוי גם בהקצאה מדויקת של המשאבים המוקצים לקידום כל אחד מהדפים, כך שהתהליך כולו יהיה יעיל וממוקד.

 

ניהול מוניטין ברשת והקדמת תרופה למכה


במקרים מסוימים ניתן אף להקדים תרופה למכה, ולדחוק אזכורים שליליים אל מעבר לעיני הציבור הרחב עוד לפני שאנשים רבים מספיקים בכלל להיחשף אליהם.

לשם כך יש צורך לבצע ניהול מוניטין ברשת באופן שוטף, בדיוק כשם שמבצעים שיווק באינטרנט באופן קבוע, או כמו שנעזרים ביחצ"ן כל הזמן. מדיניות שכזו מבטיחה ניטור מתמיד של כל אזכור ברשת ועל כן איתור מהיר של אזכורים שליליים, ובהתאם גם תגובה מהירה ? שתדחק את אותם פרסומים שגויים/ מוטים/ מזיקים מחוץ לעמוד הראשון בגוגל במהירות המקסימלית ? והאבן שנזרקה לבאר, כלומר הפרסום השלילי, יועלם בטרם הספיק להזיק.

 

הפוסט נכתב על ידי און יבין, מנכ"ל וראש תחום אינטרנט בחברת Exactive.