כאשר חברה נמצאת בשלב ההזנק שלה, מה שקרוי סטרטאפ, כל העובדים בה הם יזמים, חדשנים, משקיענים ונמרצים. כאשר היא צומחת, ההתלהבות דועכת והחברה הופכת ל"מקום עבודה".

 

האתגר של מנהלי החברה הוא ליצור אווירה שתטפח יזמים. יצירה של תרבות ארגונית יזמית אינה עניין של מה בכך - והיא דורשת היעדר בירוקרטיה, טיפוח חריגים, נכונות לקבל טעויות ולקיחת סיכונים.

 

אלה מרכיבי תרבות שאינם מתאימים להרבה חברות מבוססות, ולכן לעתים קרובות המנכ"ל יגלה שיותר קל לו לרכוש מוצרים חדשניים ורעיונות מחברות אחרות מאשר לטפח אווירת יזמות פנימית. חברה שנחשבת חדשנית, כדוגמת גוגל, רכשה לאחרונה מספר גדול של חברות הזנק כדרך להגביר את החדשנות של מוצריה.

אי אפשר לכפות יצירת רעיונות

מקריאת מאמרים בעיתונות ניתן לקבל את הרושם שרוב החדשנות מגיעה מחברות הזנק (סטרטאפים) ואילו חברות מבוססות עוסקות בעיקר בשכלול מוצרים ובשיווקם. ולא היא. רוב הפטנטים בעולם מקורם בממציאים שיושבים בחברות מבוססות.

 

מיקרוסופט, שהתחילה לרשום פטנטים רק בעשור האחרון, הינה בעלת כ- 6000 פטנטים ורושמת כ- 15 פטנטים חדשים בממוצע בחודש. למרות עובדה זו, למיקרוסופט אין תדמית של חדשנית, כיוון שרוב המצאותיה בשנים האחרונות לא היו מהפכניות. 

 

את הרעיונות החדשניים ביותר לא קיבלתי מישיבות סיעור מוחות, מעבודה תחת לחץ או ממתן משימה למנהלים בנוסח "חייבים לחדש". סיעור מוחות מתאים לדיון בבעיות ולהעלאת הצעות לשיפורים, לבחינת נושא מכיוונים שונים, לקבלת החלטות בנושא מסוים – אבל לא ליצירת רעיונות פורצי דרך.

עובדים יצירתיים מאבדים את זה עם הקידום לניהול

הרעיונות היצירתיים ביותר הגיעו מעובדים מן השורה, והם אינם נוצרים תחת לחץ ובזמן נתון, אלא צצים כרעיון תוך כדי היתקלות בבעיות בשטח. מנהלים שהיו עובדים יצירתיים בתחילת דרכם מאבדים לעתים חלק מיכולתם זו עם ההתקדמות לתפקידי ניהול.

 

מנהלים נוטים ליישם תוכניות שהם מקבלים ממטה החברה, ולעתים נחשפים פחות לשורשי הבעיות - לכן הם מייצרים פחות רעיונות מקוריים מאשר עובדים מן השורה. בנוסף לכך, חדשנות דורשת לקיחת סיכון, ולמנהל יש יותר מה להפסיד מלקיחת סיכון מאשר עובד מהשורה, שבאמצעות יזמות יכול להתבלט מעל האחרים.

 

יזמים הם אנשים שממציאים רעיונות ומוציאים אותם לפועל כל הזמן. היזם מתייחס למקום העבודה כאילו היה זה העסק שלו. להגדרת התפקיד שלו הוא מתייחס כאל המלצה בלבד. אלה עובדים שנמצאים באופן מתמיד במצב רוח של מוטיבציה והתלהבות. הם אוהבים את מה שהם עושים, יש להם ברק בעיניים, ובכך הם סוחפים את שאר העובדים לעשייה. כאשר עובד אחר מהסס להצטרף ליוזמת היזם, הוא יסחף אותו ויסביר לו שהתרבות הארגונית מצפה ומתגמלת דפוס עבודה יזמי.

עדיף לבקש סליחה מאשר לבקש רשות

 

תרבות ארגונית היא המפתח: האדם היצירתי ביותר יפסיק להציע רעיונות, במידה ואלה יידחו על ידי מנהליו פעם אחר פעם. תגמול כספי יתקבל תמיד בשמחה, אבל ליזם חשובה יותר ההכרה בתרומתו להצלחת החברה.

 

יזמים שונאים ביורוקרטיה ושמרנות. על כן חברה שבה מוגדר בנוהל כל אירוע שיכול להתרחש, שיש בה הרבה טפסים ונוהלי אישורים, שהניהול בה הוא ברמת המיקרו, ושהפחד העיקרי המדיר שינה ממנהליה הוא מיצירת תקדים – חברה כזו לא תהווה מקום עבודה טוב לטיפוח יזמות, והיזמים שבשורותיה יפלטו במוקדם או במאוחר.

 

חברה יזמית היא חברה שתטפח ותתגמל נכונות לקחת אתגרים גדולים, תאמץ את הסיסמאות "מותר לעשות טעויות כי מטעויות לומדים" ואפילו יהיה לה אומץ להגיד לעובדיה "עדיף לבקש סליחה מאשר לבקש רשות".