היום (14 בדצמבר 2010) נכנסו לתוקף תקנות חדשות, שלפיהן מותר לנו לבטל עסקה ולקבל החזר כספי.

 

מעכשיו לא חייבים יותר לקבל זיכוי או להחליף מוצר כנגד מוצר: התקנות החדשות קובעות עיקרון צרכני חשוב, לפיו לצרכן יש זכות לבטל עסקה לרכישת מוצר או שירות (בהתאם למגבלות ולמועדים הקבועים בתקנות), ועל המוכר להחזיר לצרכן את מלוא התשלום, בניכוי דמי ביטול.

 

ניתן לבטל את העסקה מכל סיבה שהיא, גם אם פשוט התחרטתם, ולקבל בחזרה את כספכם. יותר לא צריכים להיות תלויים בטוב ליבו של המוכר או לשמוע תירוצים כמו "אני לא יכול לבטל עסקה באשראי".

 

יש לציין כי פרקי הזמן בהם ניתן לבטל עסקה (ממועד הרכישה ועד למועד הביטול) הם קצרים כיוון שהמחוקק הישראלי לא מגן רק על הצרכן, אלא גם על זכויות המוכרים.

ישנם מספר תנאים בסיסיים לביטול עסקה:

 

1. התקנות מתייחסות רק לעסקאות בסכום העולה על 50 שקל.

 

2. על מי שמבקש לבטל עסקה להחזיר את המוצרים למוכר ללא שנפגמו ומבלי שנעשה בהם שימוש (עדיף באריזה המקורית).

 

3. עם זאת, מוצר שנרכש לצורך קבלת שירות, כמו ממיר לכבלים, ניתן להחזיר גם אם נעשה בו שימוש ובתנאי שלא נפגם.

 

4.  יש להציג חשבונית, סרט קופה או פתק החלפה (או הוכחה אחרת) המעידים על עצם ביצוע העסקה.

 

5. החזרת התשלום תתבצע במועד ביטול העסקה, או במועד הקרוב ביותר לכך ולא יאוחר משבעה ימי עסקים.

 

6. החזרת התשלום תעשה באופן שבו בוצע (מזומן, שיק, אשראי).

 

דמי הביטול

המוכר רשאי לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר המוצר או מערך השירות, עד גובה של 100 שקל. אם התקינו מוצר בביתו של הצרכן, ניתן לגבות ממנו את עלות ההתקנה, עד תקרה של 100 שקל. אם בוטלה עסקה לרכישת שירות לאורך זמן (שוב, כמו שידורי כבלים) הצרכן ישלם את התמורה היחסית בעבור השימוש שעשה בשירות.

 

סוגי המוצרים ומועדי הביטול

עסקאות שניתן לבטל עד 14 ימים מיום שהצרכן קיבל את המוצרים:

רכישת ריהוט; ציוד לבית ולגן; מכשירים חשמלים ואלקטרונים (כולל טלפון סלולרי, ממיר או צלחת לווין); מוצרים שהצרכן הזמין וטרם סופקו לו; מיתקני מים מינרליים; שעונים.

 

רכישת רכב חדש (מיבואן) – בתנאי שהרכב עדיין לא נרשם על שמכם.

עסקאות שניתן לבטל תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה:

רכישת שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה; חברות או מנוי במועדון הנחות; שירותי טלפון, אינטרנט, כבלים או לווין; מינוי במועדון כושר, מועדון בריאות (ספא) או במועדון  היכרות ושידוכים.

 

עסקאות לרכישת ביגוד והנעלה ניתן לבטל עד יומיים מיום הרכישה ובתנאי שתווית המחיר על המוצר לא הוסרה.

 

בנוסף,יש עסקאות עליהן התקנות אינן חלות, כגון ריהוט שהורכב בבית הצרכן; מוצרים שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן ("custom made"); מוצרי מזון; תרופות ותוספי תזונה; מוצרים מתכלים בעלי חיי מדף קצרים; מוצרים הניתנים לשכפול שאריזתם נפתחה (כגון דיסקים, תוכנות מחשב), והלבשה תחתונה.

 

המידע המשפטי המוגש אינו יעוץ משפטי אלא מהווה מידע כללי בלבד.

 

למאמר מקיף ומפורט יותר באתר של שי בייזר