הרשתות שמחזירות לכם את כל הכסף. ואלה שלא
למרות התקנות החדשות שנכנסו לתוקף ונועדו להגן על הצרכן, ישנן רשתות שמתעקשות לגבות "דמי ביטול" על עסקה גם כשהחזרתם את המוצר סגור באריזה מייד לאחר הקניה. ישנן רשתות שהחליטו ללכת עם הבשורה החדשה עד הסוף ולא לגבות את דמי הביטול, לעומת אחרות שמחייבות בתשלום על כל החזרת מוצר, גם אם הוא חדש ואריזתו לא נפתחה.
תזכורת: התקנות קובעות שניתן להחזיר מוצר שרכשתם ולקבל בתמורה החזר כספי אם לא נעשה שימוש במוצר, ומאפשרות גביית דמי ביטול מהצרכן בשווי חמישה אחוזים מערך המוצר.
בבדיקה שערכנו כלקוחות מן המניין שמבקשים להחזיר מוצר שרכשו, גילינו כי דמי הביטול נגבים בעיקר בתחום האלקטרוניקה וההנעלה, לעומת ההלבשה וחנויות המוצרים לבית שם הדבר אינו נהוג. ולהלן תוצאות הבדיקה:
מוצרי חשמל
מרבית רשתות החשמל והאלקטרוניקה יגבו מכם דמי ביטול. בשיחה שקיימנו עם נציגים בסניפים שונים של הרשתות טרקלין חשמל, בסט ביי, שקם אלקטריק וא.ל.מ חשמל ואלקטרוניקה כולם ציינו כי הם גובים חמישה אחוזים משווי העסקה או מאה שקלים, הנמוך מביניהם.
רובם גם ביקשו להבין מדוע אנחנו מעוניינים להחזיר את המוצר – למרות שלפי התקנות הסיבה אינה משנה ומותר להחזיר מוצר גם אם פשוט התחרטתם. חלקם אף ביקשו בשיחת הטלפון את מספר החשבונית או את שם הרוכש.
לעומת זאת, במחסני חשמל לא גובים דמי ביטול, לא שאלו מאומה על הסיבה להחזר ורק ביקשו לדעת אם לא נעשה שימוש במוצר.
שיחה עם א.ל.מ
אונלייף: "שלום אני מעוניין להחזיר מיקרוגל שקניתי ב-460 שקל"
ו': "תבוא וניתן לך את הכסף חזרה"
אונלייף: "ודמי ביטול אתם גובים?"
ויקטוריה: "כן, חמישה אחוזים מערך המוצר או מאה שקל, הזול יותר".
שקם אלקטריק
בחלק מהסניפים של שקם אלקטריק ציינו כי הם אינם גובים דמי ביטול, אך בחלק ציינו שכן או שהגבייה היא באישור המנהל.
בסניף בקניון אבנת בפתח תקוה ציינו כי הם אינם גובים, כך גם בסניף שברחוב דיזנגוף בתל אביב.
בסניף גבעתיים היו יצירתיים: "בעיקרון אנחנו יכולים לקחת, תגיע לכאן והמנהל יראה את המיקרוגל ויחליט"
בסניף שבקניון קריית הממשלה בבאר שבע ענה לנו ש' המוכר: "מה שהחוק קובע. אם צריך לגבות דמי ביטול אנחנו גובים".
אונלייף: "החוק קובע שאפשר לא שחייבים"
ש': "תגיע לפה נסתדר איתך. אנחנו מאוד הומניים".
בתגובה רשמית מהרשת נמסר: "אנו לא גובים דמי ביטול.
רשת שקם אלקטריק פועלת לפי חוק ותמשיך לעבוד בהתאם למדיניות ההחזרות הנוכחית של הרשת.
יש לציין, כי גם לפני התקנה נהגה הרשת להחזיר תשלום ללקוחותיה שביטלו עסקאות, ותמשיך במדיניות זו גם בעתיד".
שיחה עם טרקלין חשמל
בסניף טרקלין חשמל בכפר סבא ביררנו, לדוגמה, האם נגבים דמי ביטול עבור החזרת מיקרוגל במחיר של 470 שקל.
אונלייף: "שלום, קניתי בתחילת השבוע מיקרוגל במחיר של 470 שקל ואני מעוניין להחזיר אותו. אתם נותנים החזר כספי, נכון?"
נציג המכירות ע': "כמובן, על פי חוק, כל עוד לא השתמשת בו".
אונלייף: "ודמי ביטול אתם גובים?"
ע': "כן, חמישה אחוזים מהמחיר או 100 שקל, מה שיותר זול".
שיחה עם בסט ביי
בבסט ביי הלכנו על משהו יותר גדול - מסך פלזמה בשווי של 2,890 שקל. כששאלנו בסניף פולג את נציג המכירות האם נגבים דמי ביטול, הוא הפנה אותנו למנהל.
א' המנהל: "שלום, פתחת את המוצר?"
אונלייף: "לא".
א': "למה אתה רוצה להחזיר אותו?"
אונלייף: "לא מעוניין בו".
א': "לא צריכה להיות בעיה להחזיר, כל עוד לא פתחת את המוצר".
אונלייף: "ומה לגבי דמי ביטול, אתם גובים?"
א': "כן, חמישה אחוזים מהסכום או 100 שקל, מה שייצא זול יותר".
שיחה עם שקם אלקטריק
אונלייף: "שלום אני מעוניין להחזיר שואב אבק של מורפי ריצארדס"
כ': "השתמשת בו?"
אונלייף: "לא"
כ: "למה את הרוצה להחזיר?"
אונלייף: "לא מעוניין"
כ: "למה לא?"
אונלייף: "אשתי לא אהבה אותו"
כ: "איך היא לא אהבה אותו אם היא לא השתמשה?"
אונלייף: "היא רוצה משהו אחר"
כ: "תבוא ונחליף לך"
אני: "ודמי ביטול?"
כ: "חמישה אחוזים"
רשתות אופנה
על פי התקנות מוצרי הנעלה והלבשה ניתן להחזיר בתוך יומיים ממועד הרכישה, בניגוד להרבה מוצרים אחרים שאותם ניתן להחזיר בתוך 14 ימים. ברשתות קסטרו, פוקס ומנגו בישרו בשמחה כי הן אינן גובות דמי ביטול וביקשו רק שנציג חשבונית.
שיחה עם קסטרו ופוקס
אונלייף: "שלום, קניתי חולצה מכופתרת ב-129 שקל, אני מעוניין להחזיר אותה. אתם נותנים החזר כספי נכון?"
א' מסניף לב תלפיות בירושלים: "אין בעיה תבוא להחזיר, רק עם קבלה וגם חיוך"
אונלייף: "ומה לגבי דמי ביטול?"
א': "אנחנו לא גובים דמי ביטול. לפי מה שאני יודע גם רוב הרשתות בתחום האפנה לא גובות, אבל בלי שום קשר, בקסטרו החלטנו לא לגבות".
דברים דומים אמרה לנו גם מנהלת סניף פוקס מן בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, כשביקשנו להחזיר חולצה בסכום של 120 שקל: "אנחנו לא גובים דמי ביטול, תגיע רק עם הקבלה".
שיחה עם רנואר
בניגוד לרשתות אלה, ברשת רנואר הודיעו כי הם גובים חמישה אחוזים או מאה שקלים, הנמוך מביניהם.
אונלייף: "אני מעוניין להחזיר חולצה שקניתי ב-229 שקלים. אתם נותנים החזר כספי, נכון?".
מ', מנהל סניף רנואר בת ים: "כן, רק תבוא עם קבלה".
אונלייף: "ואתם גובים דמי ביטול?"
מ': "כן"
אונלייף: "באמת? כמה?"
מ': "כן, חמישה אחוז מהמחיר או 100 שקל".
בתגובה על מדיניותה החריגה מסרה רנואר: "הרשת בחרה לנהוג על פי לשון החוק ולגבות את דמי הביטול אשר נקבעו על ידי המחוקק כפי שהיא עושה בדרך כלל. כוונת המחוקק הינה למנוע את ניצול החוק לרעת בתי העסק ופגיעה בהם בשל החזרות לא מבוקרות".
הנעלה
ברשת אלדו החליטו לוותר על דמי הביטול ואילו רשת TO GO גובה דמי ביטול בגובה של חמישה אחוז.
ברשת גזית הגדילו לעשות, ויגבו מכם 5%, אלא אם כן שילמתם בכרטיס אשראי ואז נגבים שני אחוזים נוספים מערך העסקה בגין ביטול עסקת האשראי, כלומר, 7 אחוזים מסך הקניה ייגבו מכם במקרה של החזרת המוצר.
שיחה עם רשת גזית
אונלייף: "שלום, קניתי לאשתי נעליים אתמול, היא לא אוהבת ואני רוצה להחזיר. אתם נותנים גם החזר כספי כן?"
ד' מנהלת בחנות גזית בקניון השרון בנתניה: "כן, רק תבוא עם קבלה, אבל שתבוא ואולי תרצה להחליף משהו במקום".
אני: "אוקיי, יכול להיות, אבל בכל אופן אין בעיה לקבל החזר, נכון?"
ד' "אין בעיה"
אני: "ודמי ביטול אתם גובים?"
ד': "כן. איך שילמת?"
אני: "בכרטיס אשראי"
ד': "אז זה שבעה אחוז. חמישה אחוז על ההחזר ועוד שני אחוזים שאנחנו משלמים לחברת האשראי לסליקת עסקת האשראי"
אני: "ואם הייתי משלם במזומן?"
ד': "אז זה היה חמישה אחוז".
אגב, על פי התקנות אם שילמתם בעסקת אשראי, רשאי העוסק לגבות מכם כסף עבור ביטול העסקה, רק במידה ויצליח להוכיח לכם כי חברת האשראי אכן גבתה ממנו תשלום בגין כך. כפי שציינו, החוק מאפשר לגבות את דמי הביטול, אבל תודו שזה עדיין מעצבן.





React to WordPress