השנה האחרונה בחייה של בת-אל בורנשטיין (פאפורה) הייתה עמוסה במיוחד. היא יצאה לסיבוב הופעות בינלאומי עם מופע היחיד שלה "אני בת-אל" שכלל הופעות ברחבי אירופה, אוסטרליה וארצות הברית, התחתנה לפני קצת יותר מחצי שנה עם ניר והפכה למיסיס בורנשטיין, ועל הדרך מיצבה את עצמה כגורו בריאות וכושר, כשהיא מקפידה לשתף ברשתות החברתיות את האימונים האישיים שהיא עושה לעוקביה האדוקים. אך מעל הכל הפכה פאפורה בשנים האחרונות למודל השראה עבור אלפים אשר שואבים ממנה ומשמחת החיים שלה השראה. אנחנו משוחחות בנקודת הפריצה שלה אל לב המיינסטרים הישראלי, ערב השתתפותה בעונה השלישית של הסדרה "מטומטמת" שתעלה בקרוב ב"הוט", ובתפקיד ראשי.

"יש למופע שלי גרסה אחת בעברית ואחת באנגלית", מספרת בורנשטיין מלאת האנרגיות. "חזרנו לפני כחודש מסיבוב הופעות באוסטרליה, והחודש אנחנו כבר טסים להופיע באנגליה. ניר, בעלי, מנהל אותי ונוסע יחד איתי לכל מקום. אנחנו מרגישים שככל שעובר הזמן המופע נהיה יותר ויותר משמעותי, ומצליח לגעת בעוד ועוד אנשים. הוא ממש מקרב לבבות."

במה הסטנדאפ שלך שונה מאחרים?

"המופע מדבר מנקודת מבט מאוד הומוריסטית על החיים שלי. אני לא מניפה אצבע מאשימה כלפי אף אחד ולא מציגה את עצמי כ"קורבן שלמרות הכל הצליח". לא. אני מדברת בגוף ראשון על חוויות החיים שלי, כשהמסר שאני מנסה להעביר, הוא שזה לא משנה מהי נקודת הפתיחה שלך, זה לגמרי בידיים שלנו איך החיים שלנו יראו."

נשמע קצת כמו מופע העצמה

"יכול להיות. זה מופע שמדבר על הגשמה אישית, מקצועית וזוגית, על התגברות על מכשולים. זה משהו שכל אחת ואחד יכולים להתחבר. זה מופע מצחיק בו אני נותנת על הבמה את כל מה שאני יודעת לעשות מבחינת עבודה מול קהל, כולל שירים וריקודים. זה בעיקר כיף. מי לא רוצה מופע שמרומם נפש וגם מענג?"

מתי הבנת שהבמה היא המקום שלך? שאת רוצה להתפרנס מהופעות?

"האהבה שלי לבמה התחילה מגיל מאוד צעיר, וההבנה שקעה סופית בגיל 11, כששיחקתי לראשונה בתאטרון מקצועי עם המחזמר "אוליבר טוויסט". אני מרגישה מאוד מאוד בנוח על הבמה והסינתזה של האהבה בין שחקן לקהל, היא בעיני אחד מתענוגות החיים. כתיבת המופע קרתה ב2014, בזמן שהתקשיתי להתפרנס כפי שרציתי ממשחק. הרגשתי חוסר יציבות ותלות בגורמים חיצוניים לצורך פרנסה. הדבר הזה לא התאים לי. זה הכניס אותי לחרדה וידעתי שאני חייבת לקחת את הקריירה שלי לידיים שלי. החומר שהיה הכי נגיש היה סיפור חיי, והכלים הכי נגישים היו הומור, משחק, שירה וריקוד".

בת אל. צילום: רן יחזקאל

לא קורבן של אף אחד. צילום: רן יחזקאל

בורנשטיין כובשת מהרגע הראשון. כשהיא עולה לבמה זה מרגיש שהיא בבית. זה המקום שלה. למרות החיוביות הרבה שמוקרנת ממנה, בורנשטיין לא מהססת לדבר בפתיחות על התקופות הפחות פשוטות בחייה, על אתגרים שבדרך ואנשים שהתקשו לקבל אותה כמו שהיא. "כשהייתי ילדה האתגר היה שיקבלו אותי בתור נמוכת קומה ושאשא את עצמי בביטחון. כשסיימתי את לימודי המשחק, האתגר היה להתפרנס ולהגשים את עצמי במקצוע שלי, וכשהתחלתי את דרכי העצמאית, האתגר היה להצליח ולהיות משמעותית בעולם."

עשית הכל לבד?

"לבד עם אמא. מי שעזרה לעצב אותי כחזקה וייחודית זו אמא שלי. לאמא יש השפעה רבה על האופן בו אני תופסת את עצמי היום. היא תמיד ראתה בי כילדה הכי יפה וחכמה ומוכשרת בעולם. כך זה גם עבר אלי".

כנראה ש"אתגרים" היא המילה שתקראו הכי הרבה בכתבה הזו, אבל גם "התגברות ו"הצלחות". "כשהייתי רווקה האתגר היה למצוא זוגיות ולהיפתח לאהבה", מספרת בורנשטיין, "אבל למרות המשברים תמיד ידעתי שאני רוצה לחיות את החיים האלה בשמחה, ושאני רוצה ויכולה להגשים את עצמי ואת החלומות שלי. תראי, ככל שעוברות השנים יש לי יותר שקט וביטחון בדרך."

למה את מתכוונת?

"אני מדברת על זה שכל מה שקורה לי הוא לטובה. שהמסע הזה, שנקרא חיים, הוא מסתעף, ושזאת הזכות והעונג שלי לחיות את החיים בשמחה ואמונה".

מסרבת לתפקידים שעושים שימוש ציני בגובה

אך על אף האופטימיות הרבה, המשבר הגדול של בורנשטיין היה למרבה הפרוזאיות, במקום שבו ההתגברות עליו הצמיח אותו. העלאת מופע היחיד שלה. "הקושי האמתי היה בעיקר מדיני". היא מספרת. "בשנת 2014 ממש בזמן מבצע "צוק איתן", שיחקתי בתיאטרון גשר ובעוד הצגות פרינג'. השתלבתי די מהר בתעשייה המקומית, אבל כשהצבא נכנס לעזה הכל בוטל. זה אומר שגם הכסף שהיה אמור להיכנס, לא נכנס. זה הביא אותי לברוך כלכלי והרגשתי חסרת שליטה. הידיעה שהיכולת שלי לשלם חשבונות תהיה בידיהם של אנשים אחרים גרמה לי להרגיש חסרת אונים. מהמקום הזה הרגשתי דחיפה להקים מופע משלי, ובעצם תשתית לעסק שלי."

מה יש בך שלא מוכן לוותר?

"תשוקה אמיתית לחיים, ידיעה ברורה מה אני רוצה, חתירה ועשייה, ומעל הכל אמונה. היום אני חושבת שהדבר הכי נדיב שאתה יכול להעניק לבן אדם זה אמונה. השלב הבסיסי הוא אמונה עצמית, אמונה בטוב, אמונה בחיים, והשלב העמוק יותר הוא אמונה בבורא. תפילה מהמקום הבסיסי של להגיד תודה על מה שיש ולבקש את מה שאני רוצה לעצמי מאוד עזר לי."

כשאני שואלת את בת אל על היתרונות והחסרונות של מידות גופה, היא בוחרת להתחיל במה שטוב. "היתרונות הם שאני ייחודית, בולטת בשטח ומושכת תשומת לב, אם אני יודעת לנתב את היתרונות האלה כדי להפיץ אור ואהבה בעולם, מה טוב. החסרונות הם שקשה למצוא נעליים לנשים במידה 34".

ובכל זאת, איך את עושה מהלימון של להיות גמדה, לימונדה?

"קודם כל אני מעדיפה את המונח נמוכת קומה, או הכי טוב קטנטנה. גמדה זה ביטוי חשוך. זה כמו לומר על כהה עור "כושי". איך אני עושה מזה לימונדה? אני לא רואה שום דרך אחרת. אני מתרגשת מהחיים שלי ומתרגשת מהבאות ומודה על כל הטוב שיש בחיים. אני שואפת לגעת בכמה שיותר אנשים מבחינה רוחנית ויצירתית. וכל הזמן עובדת על להתפתח. אני מקבלת הרבה אהבה ונוגעת בלבבות של אנשים שלא הכרתי קודם וחוצה אוקיינוסים ומגשימה את החלומות שלי. אם לא היו לי את חוויות החיים שלי שקשורות בין היתר גם לגובה, החיים שלי היו אחרים. הייתי אחרת".

בת אל. צילום: רן יחזקאל

מבקשת מה שהיא רוצה לעצמה. צילום: רן יחזקאל

כשאני שואלת את בורנשטיין על תפקידים שמתייחסים לגובה שלה, היא מספרת שלא הסכימה לתפקידים "שעושים ניצול ציני לגובה שלי. היום מציעים לי תפקידים יותר שווים. כמו בסדרה "מטומטמת" שאני לא יכולה לחכות שתצא. אני לא יכולה לספר יותר מידי, אלא רק שזה תפקיד היסטרי שתענוג לשחק, וגם אם הייתי כותבת לעצמי תפקיד לא הייתי עושה את זה טוב כמו בת-חן סבג".

אנחנו ממשיכות לדבר ומגיעות להטרדות מיניות, כי אי אפשר באמת לדלג. היא מתקשחת ועונה בנחרצות כמי שלא רוצה להיכנס שוב לעניינים שהם נחלת העבר, שנדמה שעל זה מושתת האופי שלה וסיבת הצלחתה. "ניתנו לי כלים להגן על עצמי ועל גופי ולשאת את עצמי בביטחון. כשהיו אי אילו סיטואציות של איום על הביטחון שלי הגבתי בזמן אמת ובמסר שלא משתמע לשתי פנים".

"עוד לא חושבים על ילדים"

ובזמן שהיא לא משחקת ומופיעה, שרה ורוקדת, בורנשטיין מאוהבת במשרה מלאה בניר. את סיפור אהבתם וחתונתם סיקרו כבר לא מעט.

את ניר הכירה בגיל 14, בתיכון. הם התחילו לצאת לפני שלוש שנים, לאחר מערכת יחסים משמעותית שקדמו לה שש שנות רווקות בתל-אביב. לפני כחצי שנה נישאו. "שנות הרווקות שלי היו די דומות לשנות רווקות של נשים אחרות. לא יצאתי רק עם נמוכי קומה, זה לא היה מתוך עיקרון אלא פשוט לא פגשתי בזה. מצד שני זה נראה לי אבסורד שבני אדם יצאו עם מישהו רק כי הם באותו גובה. לא כך עובדת נפש האדם."

אתם חושבים על ילדים? ענייני גנטיקה מטרידים אותך?

"אנחנו עוד לא חושבים על ילדים וענייני הגנטיקה לא מטרידים אותנו כרגע."

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

שיהיה שבוע טוב מבורך ומוצלח ❤?❤

A post shared by Bat-el Borenstien (Papura) (@batel_borenstien) on

והיום מלבד לספק תמונות מתוקות לאינסטה של בת-אל, הם משקיעים ביחד לא מעט זמן בכושר.

נראה שהפכתם לגורואים בענייני כושר ובריאות. את מעלה פוסטים רבים עם תרגילים, אימונים ותזונה נכונה. איך זה קרה?

"בתחילת הזוגיות שלי עם ניר, מהאופוריה העלינו שנינו כל אחד 10 קילו. על ניר בקושי ראו, אבל עלי, בגובה מטר ועשרים זה היה ממש בולט! לפני החתונה החלטתי לקחת את עצמי בידיים והתחלתי לעשות כושר שלוש פעמים בשבוע עם מאמן פרטי. בהתחלה הייתי סופר מובכת וחשבתי שזה יהיה עינוי להגיע לחדר כושר, שכל העיניים יהיו עליי ואני אזיע ואתקשה. אבל, למזלי הרב יש לי מאמן ווירטואוז שביחד אנחנו כל הזמן מופתעים לאן עוד אני יכולה להגיע. התמכרתי. עברה מאז שנה ואני לא יכולה להפסיק, אלא להפך. כשהתחלתי לקבל ביטחון באימונים התחלתי לפרסם סרטונים בפייסבוק ובאינסטגרם, הרגשתי שזה חשוב שאנשים יראו שלא רק דוגמניות חטובות עושות כושר, שיש כל מיני מודלים של הצלחה בתחום הזה - וגם אם יש לך קשיים פיזיים או חששות מנטליות, זה אפשרי. אנשים אומרים לי שזה נותן להם מוטיבציה. קטונתי. מבחינתי זה בונוס וסוג של נס".

ההופעה הקרובה של "אני בת-אל" תתקיים הערב, 10.1.19 בתאטרון "צוותא" בשעה 21:00. להזמנת כרטיסים היכנסו לאתר: https://www.tzavta.co.il/EventPage.aspx?id=727, או בקופות צוותא בטלפון: 03-6950156