מאז נזיד העדשים האדום שטלטל את עולמו של עשו בימים המקראיים, לא נתקלנו באדום האדום הזה שגורם ללסת לבדוק את כוח העמידה שלה בחוקי הגרביטציה. נכון, אמה סטון היא לא האדמונית הראשונה שהקרניות שלנו נתקלו בה על המסך – וספוילר, היא גם לא באמת אדמונית מבטן ומלידה – אבל יש בה, בסטון, משהו שמצליח לייצר את אותו הדבר אמורפי וחמקמק, הדבר הזה שנקרא סטאר קוואליטי שכולם כל כך רוצים, אבל מעטים מצליחים באמת לייצר.

אמה סטון

החומר ממנו עשויים כוכבים. צילום: Shutterstock

סטון היא בבואת המראה שלינדזי לוהאן, ג'ינג'ית מבטן ומלידה, היתה רוצה לראות כשהיא מטייחת את העיגולים השחורים של ההנגאובר בבוקר. אם תרצו, סטון היא אולי הדבר הכי קרוב לגרסה המופשרת של הקרחונית ניקול קידמן (עוד ג'ינג'ית אורגינל), רק מגניבה יותר. ולא שלרגע יש ספק שהמראה תמיד מרגיעה את סטון שהיא הכי יפה בעיר, או לפחות בטופ טן, אבל מעבר לזה לסטון יש את מה שגם מיליון מנתחים פלסטיים לא יצליחו להשתיל, יש לה את החבילה כולה: מראה שובה, כריזמה מכשפת, ואלוהים ישמור את נמשיה - גם כישרון. ולא מעט ממנו.

אם תבחר יום אחד לרוץ לפוליטיקה יש לסטון סיכוי טוב להצליח, כי היא ניחנה באיכויות שבמונחים של Mean Girls"" היו הופכות אותה לרג'ינה ג'ורג', מלכת הכיתה שכולם מזדנבים אחריה ומחכים למוצא פיה. לצד האסרטיביות, שאולי במבט ראשון נדמה שלא ניחנה בה, לסטון יש אג'נדה, יש לה קול, ובעיקר אישיות שהיא הרבה יותר מחיוכי פלסטיק מזויפים. והיא מודעת לזה, ולא מפחדת לעשות באותה אישיות שימוש, שלעיתים הוא אפילו מעט מניפולטיבי כלפי הקהל שלה, אבל בצורה כשכמעט ולא מאפשרת שלא להתאהב בה, או לפחות להעריך. גם כשהדמות שלה משנית או אפילו מגושמת וגמלונית, המרכיב הסודי הזה מצליח לסחוף אחריו את הצופים. היא לא ממש הבחורה של הפנטזיה הלוהטת, יותר זו שתרצו להזמין למסיבת הפיג'מות או להירדם איתה בכפיות, פשוט כי היא כיפית ואנרגטית, שונה, במובן הטוב של המילה.

"משחק הוא התרופה שלי"

אמילי ג'ין סטון נולדה ב-1988 באריזונה ארה"ב לאם עקרת בית ואב קבלן. 'אמה' הוא כינוי החיבה שלה מאז הייתה קטנה – האגדה מספרת שהכינוי דבק בה בגלל ההערצה שלה כילדה לספייס גירלז ול"בייבי ספייס" אמה בנטון במיוחד. עוד לפני שאימצה את הכינוי סופית, היא ניסתה את מזלה בהוליווד תחת השם "ריילי סטון", כיוון שלהוליווד כבר היתה אמילי סטון, אולם כש"ריילי" לא עבד, היא דבקה ב"אמה" כשם הבמה עימו היא מזוהה עד היום.

אמה סטון

משחק - תרופה לחרדות וייעוד לכל החיים. צילום: Shutterstock

 

כמו בסיפורים של כוכבים רבים, האורות המנצנצים של הבמה קראו לה כבר מגיל צעיר והיא החלה לשחק בתיאטרון הקהילתי כבר בגיל 11. "הייתי ילדה חרדתית", סיפרה בעבר. "היתה לי חרדת נטישה. כל הזמן דאגתי שהבית שלי הולך להישרף, ובסוף ההורים שלי לקחו אותי לטיפול פסיכולוגי. בזמן שטיפלו בי, הבנתי שמשחק הוא התרופה שלי. כשהתחלתי ללמוד משחק ואלתור, החרדה שלי פשוט נעלמה לגמרי", העידה. "כמו שבספורט ילדים לומדים עבודת צוות ומקבלים ביטחון, ככה היה המשחק עבורי. למדתי איך לא לגמגם, איך לנהל שיחה, איך לקחת סיכונים, ואיך להתרגש גם מכישלון מפואר. המשחק לימד אותי הרבה, ובגיל מאוד צעיר הבנתי שזו העבודה שלי".

בגיל 15, סטון גייסה את הלהיט "הוליווד" של מדונה למצגת פאוור פוינט שהכינה כדי לשכנע את הוריה שייאפשרו לה לעזוב את התיכון כדי להגשים את חלומה. וזה עבד. הטינאייג'רית עם החלומות הגדולים עברה יחד עם אימה ללוס אנג'לס והעבירה את מרבית זמנה בתיזוזים בין אודישנים כושלים. "אמא שלי הייתה מסיעה אותי למקומות, ותמיד הייתה שומעת מוזיקת קאנטרי במכונית", סיפרה. "יש שיר של גארת' ברוקס בו הוא שר 'כמה מהמתנות הכי גדולות של אלוהים הן תפילות שלא נענו'. יש הרבה תפילות שלי שאני שמחה שלא נענו. אני שמחה שלא קיבלתי הרבה תפקידים בגיל 15, אני לא בטוחה שהייתי יכולה להתמודד עם זה אז. עכשיו יש לי תחושה שהכל הרבה יותר נכון. לפעמים הדברים שלא קורים הם מה שהופך אותך למי שאתה".

אמה סטון צעירה

סטון בגיל 22, לפני עשור. משהו השתנה? צילום: Shutterstock

ב-2004, כשהיתה בת 16, סטון השתתפה בריאליטי של ערוץ VH1  וקטפה את תפקיד הכוכבת, אך התוכנית לא עברה את שלב הפיילוט. בהמשך היא התארחה בסדרות כמו "מדיום" ו"מלקולם באמצע" וכיכבה בסדרה נוספת שירדה אחרי עונה אחת בלבד. גם לסדרה "גיבורים" היא ניסתה להתקבל, אך הגיעה לאודישן שלה שנייה אחרי שהמפיקים עפו על היידן פנטייר. "בסולם של 1-10, את 11", סיפרה ששמעה את המלהקים בחדר אומרים לקולגה שלה. "כיף לשמוע דבר כזה נאמר למישהי אחרת כשאת מנסה להציל את הקריירה שלך. מבחינתי זו היתה התחתית".

ובכל זאת, סטון לא נתנה לכל הדלתות שנסגרו בפניה לרסק לה את החלום. הרגע המשמעותי הראשון שלה בתעשיית הקולנוע הגיע ב-2007 כשלוהקה לסרט "סופרבד" ("חרמן על הזמן"). זו היתה נקודת המפנה, לא רק בקריירה שלה אלא גם בשורשי שיערה. מי שנולדה כבלונדינית נדרשה אז לצבוע את שיערה לכתום לוהט. "חברים אומרים לי שצבע השיער שלי קשור לאישיות שאני משדרת", אמרה בראיון, "כשאני אדומת שיער אני מצחיקה, כשאני בלונדינית - אני ביצ'ית. אמרתי להם, 'אוקיי, תודה, כנראה שהייתי ביצ'ית כל הילדות שלי'".

אמה סטון

סטון בבלונד - ביצ'ית? צילום: Shutterstock

לא באה בקלות
כאן למעשה החל לבעור המנוע שיצית את אחת הקריירות הלוהטות של הדור החדש של כוכבות הביצה. "אמה סטון חווה עכשיו את הרגע שהיה ללינדזי לוהאן בתקופת ילדות רעות", נכתב עליה אז. היא הושוותה לא פעם ללינדזי לוהאן בימיה היפים, אך בניגוד אליה, חייה האישיים היו מוצלחים בהרבה. היא המשיכה לקומדיות טיפשיות אך מצליחות כמו "בית השפנפנות", "אקסיות לכל הרוחות" ו-"זומבילנד", עד שסוף סוף הגיע הפרס הגדול: "באה בקלות", קומדיה טיפשית אך חביבה על צעירה בתולה שמשקרת לחבריה על הרפתקאותיה המיניות ומאמצת לעצמה תדמית של מופקרת. זה היה הסרט הראשון שסטון נשאה לבדה על כתפיה, והפך אותה מעוד שחקנית שמנסה את מזלה לכוכבת שמאחוריה הולך שביל של אבק מנצנץ.

הסרט הזה הביא לסטון את הפרס הראשון שלה, פרס MTV להופעה הקומית הטובה. היו מי שכבר בשלב הזה הזכירו אותה כמי שתזכה לעמוד יום אחד מעל בימת טקס פרסי האוסקר ולהודות להוריה שהביאוה עד הלום. זה כמעט קרה לפני שנתיים כשסטון קיבלה לראשונה מועמדות לאוסקר על תפקידה כשחקנית המשנה בסרט "בירדמן".

 

אמה סטון

משחקנית קומדיות טראש לכוכבת הוליוודית של ממש. צילום: Shutterstock

כראוי לכוכבת לוהטת, גם חייה הרומנטיים של סטון זכו לכותרות. החבר המפורסם הראשון שלה היה קירן קאלקין, האח הצעיר של כוכב "שכחו אותי בבית", אותו הכירה על הסט של סרט האינדי "Paper Man". גם הקריירה המשיכה לנסוק עם סרטים דוגמת "יחידת הגנסטרים" ו-"טיפש, מטורף, מאוהב" (בשניהם חלקה זמן מסך עם ריאן גוסלינג), וגם "ידידים פלוס" עם ג'סטין טימברלייק ומילה קוניס. "את נמצאת בכל מקום עכשיו, מככבת באיזה שבעה סרטים במקביל", ירו עליה בראיון באותה תקופה, וסטון, בנונשלנטיות וקור הרוח המאפיינים אותה, השיבה: "אני יכולה למנות מספר סרטים שאני לא מופיעה בהם כרגע. אני אמה סטון, לא אמה ווטסון, למרבה הצער".

ב-2012 סטון לוהקה לסרט "ספיידרמן המדהים", בו גילמה את גוון סטייסי, אהובתו האחרת של ספיידרמן (לא מרי ג'יין אותה גילמה קירסטן דאנסט). הכוכב הראשי שלצידה, הספיידרמן החדש אנדרו גארפילד, הפך גם לבן זוגה לחמש שנים. הם היו לאחד האיט קאפלס האינטליגנטיים והמגניבים של אצולת הוליווד הצעירה. רגע מעצים במיוחד בזוגיות הזו נרשם ב-2014 כשהשניים הבינו שאת פוטנציאל הכוכבות שלהם ניתן לנצל גם למטרות הומניטריות, ויצאו לעבר צלמי הפפראצי שארבו להם כשהם נושאים שלטים ועליהם שמותיהן של עמותות הצדקה בהן הם תומכים.

מלבד כמויות הקסם שהיא מפזרת על המסך, סטון גם זוכה להערצה על חוש הסטייל המשובח שלה, שהופך אותה לפאשניסטה מובילה ולכוכבת בעלת שיק מוערך ומדובר. בניגוד לרבות מהקולגות שלה שנופלות למלכודות סטיילינג מביכות ואיומות, לסטון יש את השילוב המדויק בין עין טובה מלידה, חוש אופנה שיודע ללהטט בין הפשוט למתוחכם וסטייליסטית מוצלחת (רייצ'ל זו) שביחד הופכים אותה לאורחת קבועה ברשימת המתלבשות הטובות.

אמה סטון סטייל

מתלבשת מצטיינת. צילום: Shutterstock

למרות שהיא נחשבת לאייקון אופנה, סטון לא רואה את עצמה ככזאת. "אני לא מרגישה כמו בחורה אופנתית מדי", אמרה בעבר. "אני יודעת מה אני אוהבת, ועם זה אני הולכת. אני לא מהבנות האלה שנכנסות לחנות, מודדות בגדים שעות, מתלבטות, לוקחות, מחזירות. לא. אצלי זה או שאני אוהבת ולוקחת, או שלא. זה בדיוק אותו הדבר עם תסריטים. או שאני יודעת בעמוד העשירי שזה בשבילי, או שלא. אני מתייחסת לזה בקור רוח. קור רוח או לא, שיערה הכתום של סטון הוא לא הדבר הלוהט היחיד המזוהה עם שמה, והיא מתחזקת רזומה הופעות מרשים ברשימות הסלבס היפים והסקסיים בעולם.

יש עוד מילים רבות שניתן לומר בשבחה של אמה סטון, אך אם לסכם ניתן לומר שהיא כמו הר געש מתפרץ. כמויות הלבה שנשפכות ממנה רותחות, לוהטות ושורפות. היא משאירה חותם בכל מקום שהיא נמצאת בו, ובמונחים הוליוודיים זה שווה ערך לזהב טהור. ללהק אותה לפרויקט כיום זה צעד שבצדו הבטחה להצלחה.

אמה סטון וריאן גוסלינג לה לה לנד

כימיה מנצחת על המסך. ובמציאות? גוסלינג וסטון בלה לה לנד, צילום מסך

סטון ממשיכה להיות עסוקה ועובדת בימים אלו על לא מעט פרויקטים במקביל, אבל ההצלחה האחרונה שרשומה על שמה, ואולי גם הגדולה ביותר, היא הסרט "לה לה לנד" בו היא מככבת לצד המקבילה הגברית שלה ריאן גוסלינג (כן, שוב. פספוס מטורף של היקום שהוא כבר תפוס חזק על ידי אווה מנדס).

הסרט המוזיקלי, בו לצד יכולת משחק משובחת היא מפגינה גם קול לא רע בכלל ויכולת פיזוז מרשימה, זכה לביקורות משבחות על פי רוב, הנעות על הסקאלה שבין גאונות לפספוס אינפנטילי ומאכזב. אולם מעל לכל, אין ספק שהסרט יירט את סטון לראש רשימת השחקניות הצעירות המובילות של השעה.

אמה סטון בגלובוס הזהב

הדרך לאוסקר כבר קצרה. אמה סטון בגלובוס הזהב, צילום: רויטרס

לראייה, סטון קטפה פרס על תפקידה בסרט, אחד מבין שבעת הפרסים שקטף "לה לה לנד" בטקס גלובוס הזהב לשנת 2017. ומכאן הדרך לאוסקר כבר קצרה - שמה מככב בהימורים כמועמדת חזקה מאוד לזכייה בפרס השנה. בין אם תזכה להניף את פסלון האוסקר המוזהב, שוודאי יאיר באופן מושלם את עורה החיוור והמנומש על הבמה, ובין אם תפסיד אותו בסופו של דבר, את הלב שלנו היא כבר כבשה ב-"הלו" הראשון.