פרזנטציה נכונה: איך תמכרו את עצמכם ב-60 שניות
"נאום המעלית" - אותן 60 שניות שתעבירו עם לקוח נחשק או משקיע עשיר בניסיון לשכנע אותו ברעיון שלכם, נתפשים בעיני רבים כהגשמה של חלום עסקי שיביא לפריצת דרך – שלא לומר חלום רומנטי. אבל בפועל אותן 60 שניות של פרזנטציה מזדמנות לנו לא פעם (למרות שבדרך כלל לא עם מארק צוקרברג) וכדאי להיות מוכנים.
עוד ב-Onlife:
טיפים להצגה עצמית אפקטיבית ב-60 שניות:
1. הכנה מראש - לפני הצגה עצמית ידועה מראש רצוי להכין נקודות בדף ולכתוב את כל הדברים החשובים שהייתם רוצים לומר. שלב לאחר מכן החליטו על מה ניתן לוותר הפעם ומה אתם חייבים - אבל ממש חייבים לומר.
2. מיקוד - ב-60 שניות אף פעם לא נוכל לומר כל מה שאנחנו רוצים. על כן יש להתמקד במסר החשוב ביותר שאתם מעוניינים להעביר. השתדלו לא למנות "רשימת מכולת" של כל תחומי עיסוקכם ולגרום להצפת מידע אלא למקד לתחום עליו אתם מעוניינים לקדם.
3. ספרו סיפור - נאום המעלית אמור להיות כלי המסייע להסביר למישהו – לעיתים ללא כל ניסיון בתחום - אודות מה שאני עושה, איזה בעיות אני פותר לאנשים, מיהם הלקוחות שלי. הדרך הנכונה לעשות זאת היא ע"י סיפור. "ללקוח שלי, בעל בית קפה נוצרה בעיית תזרימים קשה, יום לאחר שנכנסתי לתמונה הוא כבר קיבל אישור להלוואה בתנאים מצוינים".
4. תרגול - ההצגה העצמית היא לא דבר טבעי לאף אחד ולכן כדאי וצריך לתרגל אותה על מנת לחוש יותר בנוח עם הדברים הנאמרים. וגם כמובן כדי לשמור על מסגרת הזמנים שקבענו לנו. חשוב להתאמן על הנאום לבד, מול המראה, ברכב, ואפילו מול בן משפחה שאתם מרגישים עמו בנוח.
5. דברו עברית - נסו להימנע מניסיון להרשים את השומע על ידי שימוש במילים הנהוגות בז'רגון של תחום עיסוקכם, כך לא תעמידו את השומע במבוכה כי לא אף אחד לא נהנה "להיתפס" כמי שלא מכיר או מבין את התחום.
6. "הנותן מקבל" - גם כשאתם מציגים את עצמכם ב-60 שניות, במקום להתרכז בעצמכם התרכזו באדם שמולכם. אולי אתם יכולים לעזור לו, למצוא פיתרון רלוונטי למקרה שלו, לחבר אותו עם אנשים אחרים. אם תעזרו לאחרים להשיג את מטרתם גם לכם יעזרו להשיג את מטרתכם.
7. שפרו הופעתכם - דאגו להיות לבושים בהתאם לאירוע, מצוידים בכרטיס ביקור, נסו לחייך במהלך הדברים, שמרו על קשר עין עם קהל השומעים (לא מנומס להציץ מעבר לכתפו של בן שיחכם) והימנעו משימוש מונוטוני בקולכם על מנת ליצור עניין.
8. פגישה ולא מכירה - צריך לזכור לאורך כל הדברים שמטרת ההצגה עצמית היא ליצור עניין בקרב השומעים שירצו בעקבות הנאום לשוב ולהיפגש עימנו, לא מדובר בניסיון למכור או להשיג עוד לקוח.
9. שימרו על מסגרת הזמן - בכנסים ואירועים יש להתחשב בזמנם של המשתתפים, הם הגיעו כדי לפגוש כמה שיותר אנשים ולא באו לשמוע מכם הרצאה. אל תתעכבו יותר מ-3 דקות לאחר שסיימתם את 60 השניות שלכם.
10. הצטרפו לקבוצה עסקית - הדרך הטובה ביותר לתרגל מצגת קצרה היא במסגרת קבוצה עסקית בה כל שבוע מתרגלים את המסרים השיווקיים עד כדי מצב שבו יעירו אתכם בלילה ותדעו לומר איזו הפניה עסקית אתם מחפשים.
מה עוד חשוב לדעת? 3 התפיסות השגויות של מצגת 60 השניות:
1. הטעות: נהוג להאמין כי תוכן הדברים חשוב מאוד ולכן מומלץ להתכונן מראש לכל.
המציאות: מחקרים טוענים כי רק 7% מתוכן הדברים שנאמרים נקלט בפועל וכל השאר זה "האיך". לדוגמה – במהלך אירוע, בעל עסק שמסתובב ומציג עצמו לאנשים תוך שהוא מדקלם כמה משפטים שהכין מראש ובזוית העין כבר מחפש את האדם הבא - יכול להזיק יותר מאשר להועיל.
מה עושים: בדומה להערות שופטי כוכב נולד עובדים על "ההגשה", כלומר, "איך" מגישים מצגת. כל אחד מביא את עצמו, את אישיותו, את הופעתו, את קולו, האינטונציה שלו וכו'. בנוסף, צריך להקפיד על הופעה עסקית, לדאוג שיהיו בנמצא כרטיסי ביקור, לא להעיק יתר על המידה על הסובבים ובעיקר להאמין במה שאומרים.
2. הטעות: נהוג להאמין כי הצגה עצמית טובה תביא לסגירת עסקה/מכירה.
המציאות: מטרת המצגת האישית היא לא למכור או לסגור עסקה אלא ליצור עניין וסקרנות בצד השני, לתפוס את תשומת הלב ולגרום לצד השני לרצות לשמוע עוד. אם אנשים רוצים לקבוע איתי פגישה – בינגו! הצלחתי!
מה עושים: מכיוון שהמטרה של ההצגה העצמית היא לייצר פגישה, כדאי לשכוח מניסיון מכירה לצד המקשיב ולהתמקד באיש השיח, להביע בו עניין, לשאול בצורה כנה על תחום עיסוקו ולנסות לברר - "איך אני יכול לעזור?". אם הרצון שלך לעזור אמיתי, הצד השני ירצה לשמוע יותר ולך נותר רק לקבוע את מועד הפגישה.
3. הטעות: נהוג להאמין כי אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני.
המציאות: האומנם? כמה זוגות מאושרים לא הרגישו "וואו" בפגישה הראשונה אבל בגלל שהתעקשו, חיזרו והשקיעו עד שהתלקחה האהבה - הם מאושרים עד היום? כמה בעלי מקצוע דווקא לא עשו עליכם רושם מיוחד בפגישה הראשונה אבל ההמלצות עליהם היו יוצאות מהכלל?
מה עושים: אם אני אדריכלית ומעוניינת לפגוש קבלן בניין מסוים, במקום לשים את הפוקוס על מה אומר בפגישה, איך אצליח להרשים אותו או איך אשכנע אותו שאני בעלת מקצוע מעולה - אשים את הפוקוס על "איך" אפגוש אותו ואנסה למצוא מבין מכרי מישהו שמכיר אותו ויכול לזרוק מילה טובה שתפתח לי את הדלת אל אותו קבלן. דבר ידוע הוא שהמלצה מחבר מורידה חששות, מעלה את רמת האמון ומגדילה את אחוזי סגירת העסקה!





React to WordPress