מתנה לחג: מחקר באזילה מגלה מה אנשים באמת רוצים לקבל
מחקר רשת שערכה חברת Buzzilla בחן אלפי שיחות של צרכנים בפורמים, בבלוגים ובפייסבוק בנושא קניית מתנות לחג: מה להביא? סמלי או בומבסטי? האם צריך להביא משהו גם כמה לתת לגננת ולמנקה? ובכלל, כמה כסף מוציאים על מתנה לחג?
התוצאות מראות שרובנו מחכים כרגיל לרגע האחרון, לא ממש יודעים מה לקנות ובעיקר משתדלים לצאת מהסיפור בנזק כספי מינימלי.
מקריאה וניתוח של כל הדיונים, גיבשו בבאזילה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור מתנת חג שבאמת תתאים למי שהיא מיועדת, ולחסוך מבוכה וכאבי ראש בדרך:
קופונים מאתרי קניות קבוצתיות – לא רק לשימוש עצמי
אחרי שיצרו טלטלה בשוק הקמעונאי, אתרי הקופונים נכנסים גם לשוק המתנות לפסח.
היתרון של מתנה כזו ברור: המארחים שלכם הרי לא באמת צריך עוד וואזת פרחים, וזוג כרטיסים להצגת תיאטרון או שובר לארוחת בוקר מפנקת יכול לשמח אותם ולהציג אתכם כמי שיודעים מה הם באמת רוצים.
ניתוח השיחות הציג גם חששות ממתן שובר מתנה: הוא לא מרשים כמו מתנה בנייר עטיפה מבריק, רחוק מכך: המתנה עצמה היא לא יותר מדף נייר מהוה, שמודפס בשחור לבן במדפסת הביתית. ככה לא נעים לתת מתנה, אפילו אם היא בדיוק מה שהמארחים מחפשים.
מעבר לכך, אנחנו אוהבים למצוא דרכים יצירתיות לקבל הנחות ולשלם פחות על עצמנו – אבל המארחים שלכם עלולים לחשוב שאתם רואים אותם כקמצנים.
פתרון אפשרי: בתי-עסק שיציעו לשלוח את השובר בדואר, מודפס על נייר איכותי וארוז במעטפה מהודרת – יצליחו לפרוץ את המחסום התודעתי ולהפוך את שוברי המתנות את וקופונים למתנת חג לגיטימית. בינתיים, אפשר לשדרג את השובר על ידי הדפסתו במדפסת צבע על נייר קלף.
אל תשכחו: העיקר זו לא המעטפה, אלא מה שיש בה. קופון לפינוק שווה, שכמובן לא מצריך מהמקבל להוסיף עוד שקל, יתקבל בברכה ואף יוציא אתכם מתוחכמים יותר.
הבעיות מתחילות עם המתנות לילדים
ניתוח שיח הצרכנים במדיה החברתית מגלה שאחד התחומים שמעוררים הכי הרבה בעיות ובלבול הוא קניית מתנות לילדי המארחים. המוזמנים, במיוחד אלה שאין להם ילדים והם מנותקים מהטרנד המצויר התורן, נוטים לרכוש כמה יחידות של אותו צעצוע, כדי למנוע תחושת קנאה וקיפוח.
התוצאה, כמעט תמיד, תהיה אכזבה של לפחות כמה מהילדים. ילדים רוצים להרגיש מיוחדים, ולא שדחפו לשקית אחת חופן צעצועים זהים.
הפתרון: חלק מרשתות הצעצועים מחלקות את שטח החנות לפי גילם של הילדים שעבורם הצעצועים מיועדים. תת-חלוקה נוספת היא של טווח המחירים. כך, תוכלו להיכנס לחנות ולגשת ישר לפינה שמוכרת מתנות עד 50 שקל לבנים בגילאי 4-7, ומיד אחר כך לעבור לאזור המתנות לבנות בגיל הרלוונטי ולמצוא מתנה באותו סדר גודל.
הגימיק החדש: מתנה עם טאץ' אישי
אף אחד לא רוצה לחשוב על עצמו כמשעמם. ועדיין, מתנות חג רבות הן צפויות ובנאליות. הצורך להיות מקורי מביא לעלייה בביקוש למתנות שמשלבות בין מוצר קנוי לבין מגע אישי של הקונה.
לדוגמה – צלחת אירוח מקושטת היא מתנה בנאלית, אך כשהיא מוגשת מלאה בטראפלס שוקולד עשירים מתוצרת בית, כשרים לפסח כמובן זה מראה שהשקעתם מעצמכם, מהזמן והכישרון שלכם, במקום לגהץ את הכרטיס באיזו חנות בקניון.
והכי חשוב: זאת דרך בטוחה לחסוך הרבה כסף. כשמאפה ידכם להתפאר מונח על צלוחית שקניתם אף אחד לא יעצור לברר כמה באמת היא עלתה.
חלק מחנויות המתקדמות כבר השכילו לרכב על גבי הטרנד הזה, ומציעות מתכונים פשוטים לצד כלי הבית שהן מוכרות.
כשאתם מוסיפים משהו מעשה ידיכם, אפילו צנצנת פשוטה נראית טוב (צילומים: אימג' בנק ו-Getty Images)
"אני מפיל את זה על אשתי"
השיח ברשת על רכישת מתנות הוא נשי באופן מובהק. זה לא שאתרים נשיים מרכזים לתוכם את מרבית הדיונים בהכרח, אלא שניתוח השיח גילה שהדיונים מתנהלים כמעט ללא יוצא מן הכלל בין נשים. גם מעט הדיונים שבהם השתתפו גברים רק חיזקו את התופעה, כפי שניתן ללמוד מהפוסט הבא, בבלוג של דה מרקר קפה:
מתחילים עם מתנות לגננת ולמנקה, ואז עוברים למשפחה
ניתוח השיח ברשת על קניית מתנות מגלה שהתקופה לפני פסח נחלקת לשתי תקופות: בראשונה מתנהל דיונים על רכישת מתנות קטנות ל"כוח עזר" – מנקות, מטפלות, גננות – ורק בשבוע שלפני החג מגיע לשיאו החיפוש אחר המתנה העיקרית למארחים.
מתנות אלו ניתנות בדרך כלל לפני היציאה המסודרת לחופשת פסח במערכת החינוך, ולכן השיח עליהן – התלבטות מה ראוי ומה לא מוגזם – נערך שבועיים ויותר לפני החג עצמו. הגרף שלמטה מתאר באופן יפה את העלייה במספר השיחות ככל שמקרב החג, ומאפיין את נושאי השיח בכל תקופה.
התרומה כבר כלולה
מגמה נוספת שמסתמנת מניתוח השיח על מתנות לפסח היא רכישת "מתנות ערך מוסף", שכוללות מרכיב של תרומה לעמותה קהילתית או חברתית דוגמת אלו"ט, "בית איזי שפירא ברעננה", ויצ"ו, "אחותי סחר הוגן" ועוד.
השיח ברשת מגלה שצרכנים מוכנים לשלם יותר על מתנה כזו, כל עוד היא משרתת את מטרתה האמיתית: ליצור רושם "חברתי" בפני מי שמקבל אותה, וגם להרגיש טוב עם עצמם שעשו משהו קטן למען מטרה נעלה. השיח ברשת מגלה שצרכנים בדרך כלל מייעדים את המתנות בעלות הערך המוסף לגננות ומורות – שנתפסות כדמויות ערכיות שיעריכו את המחווה. שווי "המתנות הערכיות", כפי שהוא משתקף בשיח, נמוך יחסית: בדרך כלל עד 50 שקל.
הנטייה להעניק מתנות מסוג זה פופולרית במיוחד בקרב המגזר הדתי, כפי שהיא משתקפת מהפורומים והבלוגים המובילים של הקהילה.





React to WordPress