רושם ראשוני: יש לכם חצ'קון? אל תלכו לראיון עבודה
מחקר חדש של אוניברסיטת יוסטון מגלה כי אנשים הסובלים מאקנה לא מצליחים לעבור ראיונות עבודה בהצלחה. הסיבה לכך נעוצה בכך שכאשר מראיינים עובד פוטנציאלי עיקר תשומת הלב האופטית היא סביב העיניים והפה.
עוד ב - Onlife:
- סיכום שנה: הנשים שעשו את הטלוויזה של 2011
- לא רק בסילבסטר: 10 סיבות ממש טובות להתנשק
- רוצים משכורת גבוהה? איך לדבר על כסף בראיון עבודה
ברגע שיש פצעים באזור זה, המראיין מוסח מדעתו ופחות מקשיב למה שיש למרואיין לספר. כך קורה שמראיינים זוכרים אינפורמציה פחות רלוונטית לגבי מומעדים ומכאן שהסיכוי שלהם להיבחר לתפקיד קטן.
בניסוי הראשון, 171 סטונדטים לתואר ראשון קיימו ראיונות עבודה מדומים דרך המחשב. החוקרים השתמשו באיפור על מנת להעניק למרואיינים "צלקות". במהלך הראיון המדומה עקבו החוקרים אחר תזוזת העיניים של המראיינים וחישבו את מספר השניות שאלה ביזבזו על בהייה בצלקת. לאחר מכן נשאלו המראיינים סדרה של שאלות אשר בחנה איזו אינפורמציה הם זכרו לגבי המועמדים.
בניסוי השני, החליטו החוקרים לבדוק 38 אנשי מקצוע בתחום הניהול וכוח אדם ולקיים את הראיונות עם המועמדים פנים מול פנים. במקרה הזה, לחלק מהנבדקים היו נקודות חן, נמשים ופצעים על הפנים.
החוקרים סברו כי ככל שהמראיינים יהיו יותר מנוסים כך מאפיינים חזותיים פחות יסיחו את דעתם. אולם, דווקא הניסוי הזה גילה כי המראיינים המנוסים יותר זכרו פחות אינפורמציה מהותית על המועמדים, מאשר המראיינים הסטודנטים.
שירית בן-ישראל, יועצת אסטרטגית ומומחית לניהול רב-תחומי, מנכ"לית חברת STS- עיצוב ארגונים מובילים, מסבירה כי "ראיון עבודה, כמו בליינד דייט, הוא שיחת מכירה שבה יש לכם 30 שניות בלבד לעניין, להרשים ולשווק את עצמכם. אם הצלחתם לייצר את הרושם הנכון בשניות אלה, רב הסיכויים שתעבורו לשלב הבא".
מצד שני, על אף שמדובר בסוג של כיבוש, אין הכוונה שתסתערו עליו ללא הכנה מוקדמת. קיימים עוד לפחות 10 כללים של רושם ראשוני ומראה אשר יגרמו למראיינים לזכור אתכם – השאלה רק אם לטובה או לרעה:
10 כללי רושם ראשוני בראיון עבודה
1. רושם ראשוני מתחיל מהנקישה בדלת
"חלשה, חזקה, עצבנית, מהוססת. לכניסה שלכם לחדר יש משמעות: נכנסתם זקופים, בטוחים בעצמכם, מנומסים אך עוצמתיים או מתרגשים, מהססים ומתנצלים. לכל דבר יש משמעות וחשוב שתזכרו כי הכל נרשם בתודעה של המראיין", אומרת בן-ישראל.
2. אל תאחרו
"כמובן שהממלצה היא לא לאחר, ובכל זאת, אם זה קרה, צלצלו מהדרך והודיעו שאתם מאחרים ובקשו לברר האם מתאים שתגיעו או שאולי עדיף להם לשבץ אתכם במועד אחר".
3. התאימו את עצמכם לאופן ניהול הראיון
לפי בן-ישראל "ישיבה סביב שולחן עגול משדרת אווירה בלתי פורמאלית. אולם אין להסיק מצורת ישיבה כזו שאתם והמראיינים חברי נפש ומכאן שכדאי להימנע משיתוף בפרטים אינטימיים על חייכם".
לעומת זאת, מסבירה בן-ישראל: "כאשר המנהל יושב מאחורי מכתבה עם כל סמלי הסטאטוס שלו ואתם יושבים מצידו השני - משדרת מסר של ראיון רשמי לחלוטין. במצב כזה חשוב מאוד שלא תגעו בחפצים שעל השולחן. אלו הם חפציו של המנהל, זוהי הטריטוריה שלו, ואתם אינכם יודעים עד כמה הוא חרד לה".
4. שימו לב לצורת הישיבה שלכם
לישיבה שלכם יש משמעות והיא משדרת מסר - "חשוב לזכור כי ראיון עבודה זה לא הזמן לבדוק את יכולת הפיסוק והשפגאט של רגליכם, ומנגד, זה גם לא הזמן להינעל. שבו זקוף אך בנינוחות, את הידיים הניחו בקלילות על מסעד הכיסא וממילא דיבור נכון משתמש בידיים כך שבחלק מהשיחה, כשתרצו להמחיש ולחזק מסר היעזרו בהם".
5. בלי משקפי שמש
"גם אם יש לכם חיבה למשקפי שמש, אם אתם לא ניגשים למבחני טיס אל תיכנסו לחדר עם משקפי שמש על הראש, המצח או משורבבים מהחולצה".
6. שמרו על קשר עין
"דמיינו נקודה בין שתי העיניים של המראיין, כמו הנקודה המצויה אצל הנשים ההודיות, ולשם תכוונו את מבטכם".
7. חייכו
"חיוך נעים מושך את רב האנשים, למעט אולי המזוכיסטים בינינו שמעדיפים עגמומיות. חשוב שהחיוך שלכם יהיה אמיתי, לא מוגזם, במינון הנכון, ובעיקר, ממקום של עוצמה ולא של חולשה, מבוכה או אין ברירה".
8. הקפידו על תסרוקת נעימה ומסודרת
"יום לפני הראיון זה לא המועד להחליף ספר או לנסות תספורת חדשה או קרם שיער חדש. לקראת ראיון, כמו לפני חתונה, את החזרות עושים חודש לפני. כך שאם יש טעות יהיה לכם זמן לתקן אותה, או לפחות להתרגל אליה".
בהקשר הזה מסבירה בן-ישראל כי "שיער פרוע אולי ישדר סקסיות אך לא בטוח שזה יתאים לכל משרה - במיוחד אם אתם מיועדים למשרת שירות מול אנשים. במקרה כזה - שיער אסוף שנראה מסודר יהלום את המטרה".
9. שמרו על עוצמת הקול
"דברו בצורה מנומסת אך לא חלשה. דברו ברור, בטון רגיל, אל תהיו מונוטוניים. מראיין רואה עשרות אנשים ולכן חשוב שלא תרדימו אותו. רגשו אותו גם באמצעות משחק בקול - אינטונאציות, הדגשים וטון".
10. ללבוש יש משמעות
בן-ישראל טוענת כי לא פעם שואלים אותה האם מומלץ להגיע לראיון בלבוש חושפני או לא והתושבה שלה היא תמיד "תלוי". לפי בן-ישראל "אם מדובר בעבודה בה אינכם אמורים להתבלט - אל תבואו מקושטים כמו טווסים, אפילו אם זה מאפיין אתכם. לנשים שביניכן מומלץ לא ללבוש חצאית קצרצרה שמתרוממת כל שניה וגורמת לכן לנוע בכיסא בחוסר נוחות."
ובמידה ואינכם מעוניינים להסתבך, חוקר התדמית האמריקאי ג'ון ט.מולויי בספרו "DRSS FOR SUCCESS" הצביע על 4 הצבעים הקלאסיים: כחול, אפור, חום, שחור ככאלה המתאימים לרב המשרות הרשמיות.
באמת יצא לכם חצ'קון בבוקר של הראיון?
בן-ישראל מודה שעל אף כל הכללים אסור לכם לבטל את הראיון. "הגיעו לראיון והפכו את החצ'קון למסמר הפגישה. מצאו דרך לרתום ולחבר אותו לסיפור שלכם, אל אחת התכונות החיוביות שלכם.
אם תחשבו חיובי תצליחו להפוך כל דפקט לאפקט. אם תאמינו בסיפור שאתם מספרים לעצמכם, גם המראיין יאמין ויזכור אתכם בתור אלה עם החצ'קון שלא עוצרים או נתקעים בגלל שטויות".





React to WordPress