100 שנה של פרסומות, דיאטות ובריאות ? מה נשתנה?
את זה שהעולם עבר תהפוכות בעשורים האחרונים, כולם כבר יודעים. שינינו את דעתנו לגבי דיאטות (ובכלל לגבי קונספט הרזון, שבעבר התקבל בכלל כמראה חולני ולא אטרקטיבי), סיגריות, בריאות, מערכות יחסים, אופנה ולמעשה כל דבר שקשור ללייף סטייל. יותר מכל, השינויים הגורפים האלה באים לידי ביטוי בתעשיית הפרסום.
עוד ב-onlife:
- מחקר חדש: למה אנחנו לא מפסיקים לאכול כשאנחנו שבעים
- ויקטוריה בקהאם רוצה לעצב לנשים אמיתיות
- להתלבש צעיר בכל גיל
הצצה למודעות ולפרסומות ישנות מלפני 30, 40, 50 ואפילו יותר מ-100 שנה, מוכיחה שבעבר הטיפו לכל מיני דברים ביזאריים שהיום היו מתקבלים בפלצות, במיוחד בכל מה שקשור לדיאטות ושמירה על המשקל. הנה תזכורת משעשעת לכמה השתנה המין האנושי בעשורים האחרונים.
כפית סוכר –18 קלוריות של אנרגיה טהורה
היום ברור לגמרי שמי שרוצה לרדת במשקל, צריך להימנע מסוכר על שלל תפוצותיו ככל האפשר, אבל ב-1970 זה היה נראה בדיוק ההיפך. יצרניות הסוכר פרסמו מודעות שמפצירות בקוראות לפנק את עצמן בכפית סוכר כשהן חשות רעבות: "כשאת רעבה, כנראה שרמת הסוכר שלך בדם ירדה, מה שאומר שהאנרגיות שלך נמוכות ולכן את חשה רעב. כפית סוכר, ב-18 קלוריות בלבד, תזניק את רמת האנרגיה ותשאיר אותך שבעה".
לעשן כדי להישאר רזה?
כל מי שצופה ב"מד מן" יודע שבשנות ה-60 הסיגריות היו הדבר הכי לוהט בסביבה, חוץ מדמותה של כריסטינה הנדרקיס. עם הזמן הסתבר שהן למעשה "רוצחות ניקוטין" שגורמות למחלות לב וריאות ונחשבות לגורם התמותה המוביל בעולם המערבי.
אבל זה היום, ופעם, או ליתר דיוק, ב-1929, פורסמו מודעות כמו זו של חברת הטבק "לאקי סטרייק", אשר סיפרו למכורים כי עישון יעזור להם לשמור על הגזרה. "קח סיגריה, במקום משהו מתוק" נכתב שם. וכל מילה נוספת מיותרת.
בלע כדורים עם תולעים ואכול כפי יכולתך
המודעה הזו פורסמה ככל הנראה בשנות ה-30 או ה-40 – אף אחד לא ממש יודע מה המקור שלה, אך היא הפכה למפורסמת במיוחד מאז שהאינטרנט פרץ לחיינו. המסר שלה פשוט: "בילעו כדורים המכילים תולעים, אלה ידגרו לכם בקיבה ויזללו חצי מכל מה שתכניסו לגוף. כך תישארו רזים ושמחים" (עד שכמובן, תגיעו למיון). לתולעים האלה, שעשו קמבאק מפואר לפני כמה שנים עם כמה אנשים שבלעו אותם, קוראים tapeworms ורק המחשבה עליהן עושה לנו צמרמורת.
היזהרו: נשים מובילות למחלות מין
בעוד שבשנת 2012 ברור לכולם שמניעת מחלות מין מתחילה באמצעי מניעה ומסתכמת בבחירה נכונה של פרטנרים, בשנות ה-50 זה היה קצת פחות ברור. אז, העדיפו פשוט להזהיר את ציבור הגברים מנשים, ופרסמו מודעות שקראו להם לבחון כל אישה פעמיים. הגברים כשלעצמם, כמובן, נחשבו לחפים מפשע.
במודעה הזו אפשר לראות את הכיתוב המזהיר: "אתה אולי חושב שהיא הבחורה שלך, אבל ייתכן שהיא הבחורה של כולם". מודעה אחרת מזהירה מפני נשים שנוהגות "להשתרלל" וגורסת שהן כנראה מלאות גם במחלות. מטריד ומגוחך כאחד.
"ניגר", הגיע הזמן לסבון מלבין
אי אפשר להעלות בכלל על הדעת מה היה קורה אם פרסומת כזו הייתה רואה אור בימינו, אבל בשנות ה-40 וה-50 זה דווקא היה מקובל למדי להפגין גזענות גם על דפי העיתון.
וכך החליטו להציג את הסבון "כלורינול" – כאמצעי להלבנת העור, כדי שגם הילדים השחורים (שימו לב לשימוש החופשי במלה "ניגר", שנחשבת כיום לבלתי פוליטיקלי קורקטית בעליל) ירגישו ראויים. אף מלה אגב, על הנזק שחומר הלבנה יכול לעשות לעור.
קוקאין כמשכך כאבים?
15 סנט, זה כל מה שאתם צריכים כדי להתחדש בטיפות קוקאין, שיעזרו לכם להפיג כאבי שיניים. בנוסף כמובן למכונת זמן שתחזיר אתכם ל-1885, אז פורסמה המודעה הזו.
כמובן שהקוקאין לא הוכר אז כסם קשה, ממכר ומסוכן, וככל הנראה נתפס כאבקה לבנה חביבה שעוזרת להרגיש טוב. מסכנים כל האומללים שהתפתו להשתמש בטיפות האלה, יש לנו תחושה שבסוף כאב להם הרבה יותר.
מיץ מאבקה ומים בריא יותר?
גם אצלנו בישראל אף אחד לא פסח על ההמלצות הבראשיתיות השנויות במחלוקת של ימים עברו. זוכרים את "מיץ פז" המיתולוגי, ההוא שהגיע בבקבוק פלסטיק והכיל נוזל כתמתם עתיר צבעי מאכל שדמה למשהו שמזכיר מיץ תפוזים, בהנחה שבדיוק בלעתם כדורים להפסקת פעילות של בלוטות הטעם?
אז כדי לפרסם את המיץ הזה בשנות ה-70 וה-80, המפרסמים העזו לטעון שהוא בריא ותורם לכושר, ואפילו "עשיר בוויטמין C". למרות שכשחושבים על זה, יצרני המשקאות הקלים טוענים את אותו הדבר גם היום.





React to WordPress