למבוגרים יש תפקיד מכריע במתן הזדמנויות וחוויות שמאפשרות לילדים לפתח מיומנויות חשיבה. מבוגרים שעובדים עם ילדים בגיל הרך צריכים ללמד, להסביר, להדגים, לשמש כמודלינג ולהעניק תמיכה לילדים.

וחשוב יותר, הם צריכים לתת לילדים את הזמן והמרחב להתנסות בעצמם בידע ובמיומנויות שהם חווים, כדי שיוכלו לגלות דברים בעצמם. ילדים צריכים להרגיש מספיק בטחון לבצע טעויות באווירה תרבותית שבה טעויות נתפסות כאמצעי לגילוי ולא ככישלון.

 

איכויות המבוגר/ת שעובד/ת עם ילדים בגיל הרך

החוקרים פסקל וברטראם מזהים מאפיינים עיקריים בהתנהגות המבוגר שמטפל בילדים בגיל הרך, שיכולים לקדם חשיבה באיכות טובה, למידה והתפתחות של ילדים צעירים:

רגישות: היכולת של המבוגר להיות מודע לרגשות הילדים ולרווחתם הנפשית, לזהות תחושות של חוסר ביטחון בקרב ילדים ולהציע תמיכה ועידוד.

גירוי: היכולת של המבוגר להציע או להציג לילדים פעילות או משאב בצורה חיובית, מרגשת ומגרה. כמו גם יכולת להציע מידע נוסף, או להצטרף למשחק באופן שבו יוכל להרחיב חשיבה או את התקשורת בין הילדים.

אוטונומיה: היכולת של המבוגר לתת לילדים את החופש להתנסות, לתמוך בהחלטות של הילדים ובשיפוט שלהם, לעודד ביטוי רעיונות ומעורבות של ילדים בקביעת חוקים למען הביטחון והרווחה של כולם.

 

יצירת סביבה עשירה בגן הילדים

צריך להקדיש בגן מחשבה למסר שמעבירה סביבת הלמידה לילדים. האם סביבת הלמידה אכן מקדמת חשיבה? האם היא באמת מאפשרת התפתחות של תקשורת חברתית ורגשית? האם היא מזמינה את הילדים לדיון, לשאילת שאלות, למציאת מסע הלמידה שלהם, לחלוקת התגליות שלהם בדרכים שונות עם קהלים שונים, האם היא מעניקה מטרה ללמידה?

 

ארגון אזורים בגן הילדים

לכל אזור צריכה להיות מטרה, כדי שהילדים ידעו לאן ללכת כשהם רוצים לתכנן, לגלות, לענות על שאלות או לאסוף מידע. אזורים אלה יכולים להיות מבוססים על משחקים כמו סדנת יצירה או פינת חקר, שיכולים להיות מצוינים גם בתור מתנה ליולדת ויכולים להיות מבוססים על תוכנית לימודים כמו: כתיבה, מדע, מתמטיקה, פינת ספרים, מלאכת יד ואומנות.

לחילופין, אפשר ליצור בגן אזורים שונים שבהם הילדים יכולים לבטא את עצמם, לחקור, לחשוב ולהרהר, להיות מעורבים בפרויקט עם אחרים, לתקשר, לגלות על עצמם ולמצוא קצת פרטיות.

 

תנו לילדים זמן לחשוב

החשיבה לוקחת זמן, ריכוז והתמדה. לכן ילדים צריכים מוטיבציה, שסביר יותר שתתקיים במצב של משחק שבו הם מרגישים שיש להם יותר בחירה ושליטה. למידה ביוזמת הילד יוצרת מוטיבציה והזדמנות נכונה לפיתוח מיומנויות חשיבה. זאת, כיוון שלמידה זו משלבת מרכיבים כמו זמן, בחירה, הזדמנויות לחשוב על "מה, כיצד, מתי, למה ובפעם הבאה", יחד עם תמיכה איכותית של מבוגר.

עבור המבוגר תהליך הלמידה היא זמן אידיאלי לגלות מה הילדים יודעים, כיצד הם משתמשים בידע שלהם ומה אולי נדרש כדי לעודד יותר חשיבה.

תפקידם של המבוגרים בתמיכת הלמידה של ילדים הוא:

-          לארגן את הסביבה והמשאבים.

-          לתמוך בילדים לבצע בחירות.

-          להתבונן ולהקשיב.

-          לשחק תפקיד.

-          לשחק לצד מישהו אחר.

-          להפגין שפה וחשיבה.

-          לשאול שאלות פתוחות כדי לעורר חשיבה נוספת.

-          לספק תמיכה והדרכה דרך בעיה.

-          לעזור לילדים להתמודד עם קונפליקטים.

-          להיות גמישים מבחינת הזמן.

 

השפעת האומנות על הלמידה

-          רבות נכתב על הדרכים בהן אומנות משפרת את היצירתיות, הדמיון וההערכה העצמית, טוענת המטפלת באומנות אנא ריינר. אבל, הרבה פחות נאמר על הדרכים בהן האומנות מעודדת קוגניציה, חשיבה ביקורתית ולמידה. לטענתה, מערכת החינוך הנוכחית מעדיפה להשקיע בפיתוח האקדמי. כתוצאה מכך מופחתות תוכניות האומנות או אף מבוטלות, כדי לפנות מקום לשיטות הוראות דידקטיות יותר.

-          מומחים להתפתחות הילד מכירים בכך שהאומנויות הן לא רק פעילויות העשרה, אלא הן בסיסיות לחינוך עצמו. מחקרים הראו שהוראת אומנויות ולמידה, יכולות להגדיל את ההתפתחות הקוגניטיבית והחברתית של הילדים. האמנויות יכולות להיות קישור קריטי לתלמידים בפיתוח מיומנויות החשיבה המכריעות והמוטיבציה שהם זקוקים לה כדי לשפר את ההישגים שלהם.