ההתחלה הייתה מבטיחה. באוקטובר האחרון עשה שר המשפטים, השר גדעון סער, את מה שמדינת ישראל הייתה אמורה לעשות כבר לפני מספר שנים – ופנה יחד עם שר החוץ יאיר לפיד בבקשה להצטרף לאמנת איסטנבול. האמנה שנחתמה כבר בשנת 2011 ונכנסה לתוקף בשנת 2014 היא אמנה שנוסחה על ידי מועצת אירופה ונועדה לטפל בתופעת האלימות נגד נשים כתופעה גלובלית.

לפני שבוע הניח שר המשפטים את ההזמנה להצטרפות על שולחן הכנסת ועדכן על הכוונה לאשרר את האמנה בממשלה. זה היה האות לגל עכור שהחלו להוביל  ארגונים שמרניים במדינה, ובראשם ארגון קהלת, במתקפה כוללת נגד אימוץ האמנה. מה שנחשב הגיוני וברור בכל מדינה באירופה, הופך בעיני החלק השמרני והחשוך במדינת ישראל למתקפה על ערכי המשפחה ואיך לא, מאיים על צביונה היהודי של מדינת ישראל אם חלילה יחלו להתדפק על שערי המדינה החבוטה שלנו מיליוני אמהות שתבקשנה מקלט מבעליהם המכים. גרסאות כאלה ואחרות יכולתם למצוא ביללות של ח"כ סמוטריץ ובקריעות הדש של ח"כ קרעי וחבר מרעיהם, הבעיה היא שכשהקיצוניים מייללים, החלקים המתונים והשפויים במפלגות כמו הליכוד וימינה מיישרים קו לקיצון ומתחילים להרהר בסכנה הדמוגרפית האורבת לנו. העובדות, כרגיל, לא מעניינות איש.

אז בואו נעשה סדר

האמנה שנחתמה כבר על ידי 45 מדינות ובהן בריטניה, בלגיה, איטליה, גרמניה, דנמרק, ספרד ורבות נוספות,היא האמנה הבין-לאומית הראשונה אשר מסדירה את תחום האלימות כנגד נשים וילדים, ומכירה בחשיבות ההכרה בה כתופעה גלובלית. בישראל מצויים כיום מאות אלפי נשים וילדים במעגל האלימות אשר אינם זוכים להגנה המספקת. חתימה על האמנה תוביל את המדינה לנקוט בשורת צעדים משמעותיים הנדרשים כיום לצורך שיפור רמת המאבק באלימות בישראל, ותוביל את החברה בישראל להיות חברה בטוחה יותר ואלימה פחות, עבור כל שכבות האוכלוסייה וכלל המגזרים ללא הבדל דת, גזע, מין והשקפה פוליטית. כן, זה לא משנה לאישה מימין או משמאל, מצביעת 'הציונות הדתית' או מרצ, כל עוד היא מקבלת הגנה.

על ידי הצטרפות לאמנה נוכל להגביר את שיתוף הפעולה בין הגופים הנדרשים שכיום, כרגיל אצלנו, עובדים בלי התיאום הזה, להגדיל באופן שוטף את המודעות הציבורית לשלל ביטויי האלימות הקיימים בחברה ולהשלכותיהם, ליצור תכניות טיפול יעילות יותר עבור מבצעי אלימות - באופן שיוביל לשינוי התנהגותי והפחתת האלימות בחברה כולה, ליישם תכניות הגנה ושירותי תמיכה יעילים יותר עבור קרבנות אלימות בכל רחבי הארץ, ולפקח באופן יעיל יותר על מבצעי עבירה שהורשעו.

נו אז איפה הבעיה אתם שואלים?

הטענה הראשונה כאמור היא טענת ההגירה שתשנה את אופי המדינה. אבל אין באמנה שום שינוי במדיניות ההגירה של ישראל או בחוק השבות (אשר במילא מתייחס ליהודים בלבד ולכן אינו רלוונטי כאן). המחשבה שעל פתחה של ישראל יצורו מיליוני נשים שיבקשו מקלט היא מופרכת, הן גם לא צרות על מרבית מדינות אירופה שכבר חתומות על האמנה וממילא יש כוונה ישראלית לצרף הצהרה מיוחדת בעניין. מתוך עשרות סעיפי האמנה העוסקים במניעה ומאבק באלימות במשפחה, רק שני סעיפים מתייחסים לנושא הפליטות. התנגדות לאמנה מתוך הנימוק הזה מסיטה את הדיון ומתעלמת מן העיקר - שהוא מיגור האלימות המשפחה והגנה על הנפגעות והנפגעים ממנה.

הטענה השנייה היא שלמות המשפחה וחינוך לכך שגברים הם אלימים. אבל האמנה אינה מתערבת בזכותם של הורים לחנך את ילדיהם על פי אמונתם, סוגיה זו הינה מחוץ לתחום עיסוקה, וגם אינה נכנסת לקרביים של מערכת החינוך ותכניה. כל מה שייבחר משרד החינוך ללמד, זה מה שייכנס למערכת השעות של תלמידי ישראל, והחינוך נגד אלימות בארץ מעולם לא הצביע על מגדר כזה או אחר, וגם לא יתחיל לעשות זאת כעת. מטרת התכנים החינוכיים נועדה להנחיל ערכי כבוד בין אדם לחברו, בדיוק כמו ערכי היהדות, וללמד את הדורות הבאים שלאלימות ורכושנות אין מקום בחברה מתוקנת. כך שגם לטיעון הזה אין כל אחיזה במציאות. מה כן? האמנה כן מעודדת העלאת מודעות למאבק באלימות ולשוויון מגדרי ומעניקה למדינות החתומות עליה שיקול דעת רחב בכל הקשור לחינוך האוכלוסייה. האמנה גם מגנה על נשים מפני "מנהגים מסורתיים" מסוכנים ופוגעניים כגון "רצח על רקע כבוד המשפחה" ונישואין בכפייה.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה מצביע על כשלים רבים בהתמודדות המדינה עם תופעת האלימות במשפחה. הדו"ח מפנה לעיון באמנת איסטנבול בנושאים כגון הגדרת אלימות בחוק, הגנה על נפגעות אלימות וטיפול בגברים אלימים. אימוץ סטנדרטים בינלאומיים מתקדמים בתחום המאבק באלימות ימצב את מדינת ישראל בשורה  הראשונה של מדינות אשר שמו להן למטרה להפוך למקום בטוח יותר עבור נשים וילדים. הצטרפות לאמנה בינלאומית אינה הופכת את האמנה לחוק מדינה.  כידוע, מדינת ישראל כבר חתומה על מספר אמנות בנושאים שונים.  בנוסף, חוות דעת משפטית מטעם מועצת אירופה מבהירה שהצטרפות לאמנת איסטנבול לא מכפיפה את החקיקה במדינה לגוף בינלאומי.

מי שרווחה וחיים בכבוד לכל הם נר לרגליו, צריך להצטרף לקריאה לאמץ את האמנה לטובת כולנו נשים, גברים וילדים כאחד. מקור ההתנגדות היא הגנה על התוקפים ולא שמירה על ערכי המשפחה, תפיסה ששייכת לקיצונים ביותר בחברה הישראלית ולא למרבית הישראלים. מי שמאמין במשפחה בריאה וחברה בריאה, צריך לתמוך באימוץ האמנה. 

עכשיו השאלה אם הממשלה הזו תראה שהיא ממשלת שינוי אמיתי ותקבל את ההחלטה לאמץ את האמנה, או שהיא תאפשר לבריוני הכנסת להמית אותה בדיוני סרק במידה ויעבור הדיון בסוגיית האמנה לכנסת. רגע לפני יום העצמאות אין משימה חשובה מזו העומדת לפתחם של המתונים והמתונות מכל המפלגות, להראות שאפשר גם אחרת, שטובת האזרחים באמת מעניינת אותם, ושיש סיכוי, גם פה, לחברת מופת.

**

הקבוצה בונות אלטרנטיבה הקימה דרוב לשליחת מכתבי פנייה לשרי הממשלה בלחיצת כפתור אחת כדי לתמוך בהם לאשרר את האמנה. הצטרפו בלינק הבא https://drove.com/.2zk3