שביתת צוותי ההוראה היא קריאת השכמה לפני קריסת המערכת כולה
שביתת הגננות, המורות וצוותי ההוראה, שבמסגרתה אלפים דיווחו על ימי מחלה ונעדרים מהעבודה, היא הרבה יותר ממחאה על תנאי שכר, ומאחוריה מסתתר משבר עמוק בהרבה: קריסתה ההולכת וגוברת של מערכת החינוך הממלכתית, אל מול השתלטות פוליטית-דתית שיטתית. אך השביתה הזו היא גם קריאת השכמה רגע לפני קריסת המערכת כולה, היא גם ההזדמנות לתקן.
שביתת הגננות, המורות וצוותי ההוראה, שבמסגרתה אלפים דיווחו על ימי מחלה ונעדרים מהעבודה, היא הרבה יותר ממחאה על תנאי שכר. תנאי השכר הם רק הקש ששבר את גב הגמל. נכון, יש הסכם צולע חדש אבל צריך לשים לב- מדובר בזעקה עמוקה של מי שנמצאות ונמצאים בחזית מערכת חינוך שהוזנחה, נשחקה ואיבדה את דרכה. זו אינה רק שביתה על ימי עבודה – זו שביתה על עתיד ילדי ישראל.
מאחורי המחאה הנוכחית מסתתר משבר עמוק בהרבה: קריסתה ההולכת וגוברת של מערכת החינוך הממלכתית, אל מול השתלטות פוליטית-דתית שיטתית. בשנים האחרונות עדים אנו להתחזקותם של זרמים דתיים וחרדיים, הנהנים מתקצוב יתר, אוטונומיה רחבה והגנה פוליטית – בעוד שהחינוך הממלכתי החילוני נחלש, נדחק לשוליים ולעיתים אף נמחק ממוקדי קבלת ההחלטות.
דו”חות “משמר החינוך הממלכתי” ממפים את חוליי המערכת, וחושפים פערים עצומים בהשקעה בין מגזרים, היעדר פיקוח אפקטיבי על תוכן הלימודים, התחמקות שיטתית מהוראת לימודי ליבה, והזנחה הולכת וגוברת של ערכים אזרחיים, מדעיים ודמוקרטיים. החינוך שהיה אמור להכיל את כלל אזרחי ישראל – הפך לשדה קרב פוליטי.
מורת נבוכים: למה הגן עדיין סגור והכיתה ריקה?
כי גרנדיימזר חושב שהמורות לא יודעות חשבון כמו שהוא לא יודע אנגלית. pic.twitter.com/AnP7aeskwZ— Hadas Ragolsky (@hragolsky) May 5, 2025
התשובה חייבת להיות מוסדית, עמוקה ומבנית: הקמת מועצת חינוך עברי עצמאית – שתוכל להשיב את החינוך הממלכתי למסלול, תאפשר מרחב ליברלי ושוויוני ותקדם חשיבה עצמאית.
ישראל של המחר צריכה לקדם חינוך שוויוני לכל המגזרים – הן בהשקעות והן בהזדמנויות – עם לימודי ליבה מחייבים לכל תלמיד בישראל, חינוך לערכים של דמוקרטיה ושוויון ברוח מגילת העצמאות, והכנה אמיתית לעולם משתנה – כולל שילוב מהיר, מושכל ונגיש של בינה מלאכותית בהוראה ובמערכות הלמידה.
החינוך הציבורי הוא אבן היסוד של הדמוקרטיה הישראלית ולכן יש לפעול למען בניית מערכת חינוך חזקה, פתוחה, שוויונית וחדשנית – כזו שמעניקה לכל ילדה וילד את היכולת להשתלב, לחשוב, להעז ולחלום.
העתיד כבר כאן. והוא דורש מאיתנו לא רק לשפר את תנאי ההוראה – אלא לתקן את הכיוון שאליו צועדת המערכת כולה. השביתה הזו אינה מחדל – היא סיכוי. נכון, אפס ציפיות מהממשלה שבראש מעייניה רק כיבוש והפיכה משטרית אבל השביתה עצמה היא קריאת השכמה להורים ואנשי צוות ההוראה - שאפשר עדיין לתקן, אפשר להחזיר את האמון, את הערכים – ואת העתיד לילדנו. יש עם מי. המנהיגים החינוכיים ובעיקר מנהיגות חינוכיות של ילדינו הן פייטריות, ואיתן, יש סיכוי, שיחד ננצח.