עובדה שאולי תפתיע רבים מכם: יש בכל אחד ואחת יכולת וכוח להיגמל מעישון לבד. נכון, לא כל אחד אכן יצליח במשימה, אבל אם יש ולו שמץ של סיכוי שתצליחו להיגמל מעישון לבד, בכוחות עצמכם, תוכלו להיות מאוד גאים בעצמכם. מים, בגדים חדשים, יומן עישון, קופת חיסכון ופייסבוק \ טוויטר יעזרו לכם.

 

הנה 8 טיפים עבור אלה שבחרו להיגמל לבד, שנאספו ממומחים לנושא:

 

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן נגד עישון

הקליקו והאזינו לאהוד אברהמסון בשיחה עם מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מתוך תכנית הרדיו ב- 103FM

 

רוצים להפסיק לעשן? אברהמסון- 9933* לכניסה לאתר הקליקו כאן

 

 

תקבעו מועד

אהוד אברהמסון, מייסד מכון אברהמסון ומומחה לגמילה מהתמכרויות,מציע לקבוע תאריך ושעה מדויקים בטווח של שבועיים-שלושה. בזמן שיש עד לתאריך היעד, יש להתכונן פיזית ונפשית לשינוי. למשל לנקות את הבית ממאפרות, לאוורר את הבית מהריח, לכבס בגדים ספוגי עשן, לתכנן פעילויות שימלאו את הזמן שהתפנה עקב הפסקת העישון (למשל לאמץ תחביב חדש).

 

ריכשו בקבוקי מים 

חשוב להקפיד לשתות הרבה מים. לדברי אברהמסון, תוך 72 שעות מרגע הפסקת העישון יש לשתות כמויות אדירות של מים כדי להוציא מהגוף את הניקוטין מהר ככל האפשר ולהיפטר מהתסמינים. יש לפזר בקבוקי מים בכל מקום בבית, ברכב ובעבודה, בייחוד במקומות בהם נהגתם לעשן בעבר (ליד מושב הנהג ברכב, במרפסת, בסלון, ליד המחשב וכך הלאה).

 

 

ספרו לחבר'ה

במדריך לגמילה עצמית מעישון שחיברו ד"ר טוביה לרר,ד"ר יעל בר זאב ואירית מנטש ממליצים לספר לכל בני המשפחה והמכרים על הכוונה להפסיק לעשן. בקשו מהם באופן מפורש לתמוך בכם ולעודד אתכם, לגלות הבנה אם תהיו עצבניים יותרבימים הקרובים. בקשו מהם לא להציע לכם סיגריה ולא לקנות/להצית סיגריות ברגעי משבר, אם יהיו. בחרו אדם קרוב, ובקשו ממנו לסייע וללוות אתכם בתהליך. בקשו ממנו להיות זמין עבורכםברגעי חשק לסיגריה, ולעזור לכם לעבור אותם מבלי לעשן.פרסמו סטטוס בפייסבוק/ העלו תמונת פרידה מהסיגריה לאינסטגרם/ צייצו בטוויטר על הכוונה להפסיק לעשן.ככל שתספרו ליותר וליותר אנשים על התהליך כך תגדל המחויבות להפסקת העישון.

 

הכינו רשימה 

אברהמסון ממליץ להכין רשימה על דף של 10 סיבות "למה אני רוצה להפסיק לעשן". בין הסיבות האפשריות: שלא יהיו לי שיניים צהובות, שאוכל לטפס שלוש קומות מבלי להתנשף, שאצליח לחסוך 50 שקל מדי יום, שאצליח לשחק כדורגל עם הילדים שלי, כדי שאוכל להביא ילדים לעולם. גם במדריך לגמילה עצמית ממליצים על רשימה כזו, כשלב ראשון בתהליך ומכנים אותו "שלב הגברת המוטיבציה".

 

קנו בגדים חדשים

לקראת המועד שהצבתם לעצמכם צאו לרכוש בגדים חדשים ומחמיאים. "זהו מאורע חגיגי ומשמעותי בחיים ובגדים חדשים יעזרו לציין אותו", מסביר אברהמסון.

 

 

הפקידו כסף

אברהמסון ממליץ להכין קופה ביתית ולהפקיד בה מדי יום את הסכום שאותו נהגתם להוציא על סיגריות. להחליט שהסכום שיצטבר בה ישמשו למשהו מהנה כמו חופשה או רכישה מרגשת אחרת. רק לסבר את האוזן: לפי החישוב של המדריך של האגודה למלחמה בסרטן, עלות כל סיגריה עומד על 1.4 שקל. אם אתם מעשנים "רק" 15 סיגריות ביום, אז העלות היומית היא 21 שקל, העלות החודשית היא 630 שקל והעלות השנתית היא 7,560 שקל. זהו מחיר של כרטיס טיסה לניו יורק ושהייה של כמה ימים במלון בעיר. חישוב לאורך עשור כבר מוביל אותנו לרכישה של רכב משפחתי משומש. המספרים כמובן עשויים להיות גדולים בהרבה אם אתם מעשנים חפיסה שלמה או אפילו שתיים ביום. תחשבו על זה.

 

נהלו יומן

מחברי המדריך ממליצים לנהל יומן עישון ובו לרשום מתי עישנתם כל סיגריה ביום, מה הייתה סיבת העישון (שעמום, לחץ, סתם, כוס קפה וכדומה) ומה הייתה מידת ההנאה מהסיגריה בדירוג של 4-1. המטרה היא להיות מודעים לכל סיגריה וסיגריה ובהדרגה לשנות הרגלים ודפוסים. בדרך לגמילה העצמית הם ממליצים למשל לשנות סוג סיגריות, לשנות את זמני העישון ואת מקומות העישון ועוד כדי להפחית את ההתניות ואת ההנאה מהעישון.

 

צאו להליכה 

הליכה באוויר הפתוח היא פעילות גופנית זמינה בכל מקום ובכל יום ושעה. "הפעילות מזרימה אנדורפינים למוח ומרגיעה" אומר אברהמסון.מומחים ממליצים על 10,000 צעדים ביום, קצב התקדמות סביר הוא כ-300 צעדים בשבוע.