כשמנהל חדש תופס פיקוד על צוות בעבודה, זה עלול ליצור חיכוכים ומתחים שנובעים מחוסר הוודאות במצב החדש: הוא "יורש" צוות קיים שלא הוא בחר, ועליו להתחיל להכיר אותו וללמוד להסתדר איתו. ההיכרות הראשונית עם הצוות מתרחשת בדרך כלל בשיחות אישיות  - ואם השאלות הן בנאליות או אישיות מדי זה עלול ליצור אנטגוניזם.

 

לפי מאיה בוכניק, יועצת לחיפוש עבודה וקריירה, בעלת הבלוג: Career Tips 4 Geeks, השאלות שהמנהל החדש צריך לשאול מתחלקות לשלושה סוגים:שאלות מקצועיות הקשורות לעבודה, שאלות אישיות בכדי להכיר את העובד/ת ושאלות המתייחסות לתיאום ציפיות הדדי. אלה השאלות ההכרחיות – והמידע שמנהל יכול להפיק מהן:

 

 

עוד ב-Onlife:

1. ספר לי על עצמך

בשאלה זו המנהל לומד להכיר את העובד תוך כדי זריקת הכדור למגרש שלו. אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בעלת מכון לתכנון וייעוץ קריירה, מסבירה כי באמצעות השאלה הזו "אתה לומד הרבה על האדם גם דרך מה הוא בוחר שלא לספר לך".

 

2. מהי הדינמיקה בצוות, ומה לדעתך אתה תורם לו?

לפי בוכניק "המטרה הראשונית של המנהל החדש היא קודם כל להבין את יחסי הכוחות בצוות, עם איזה קשיים מתמודדים, מהן החוזקות והחולשות של העובדים, מה כל עובד יכול לתרום וכיצד ניתן להוביל כל עובד ועובד לתפוקה מיטבית".

 

צדוק מוסיפה כי "שאלה מעין זו תורמת מאוד להבנת הנטוורקינג במשרד. אתה בתור מנהל תצליח להבין בסופו של דבר מי קשור למי, מי עוזר למי ואיזה עימותים קיימים במשרד. ברגע שאתה שואל את השאלה הזו מספר אנשים אתה מקבל תמונה כוללת".

 

בוכניק מסכימה: "כשהמנהל החדש נמצא ממש בתחילת דרכו הוא עדיין נתפס כ"חיצוני" ודווקא אז עובדים חשים שאפשר לשתפו במידע, כיוון שהוא כביכול אובייקטיבי ולא מושפע". בסופו של דבר, אומרת בוכניק, "כדאי למנהל לנצל את התקופה הקצרה הזו בכדי לאסוף כמה שיותר מידע שבעתיד הקרוב לא בטוח שימשיכו לחלוק איתו".

 

3. מה חשוב לך בקשר עם המנהל הישיר שלך ומה אתה מצפה ממני בתור מנהל?

לדברי בוכניק מדובר בשאלה הקשורה לתיאום ציפיות הדדי משום שהיא מאפשרת פתח למנהל להעביר את "האני מאמין" שלו. צדוק מוסיפה כי "חשוב להעביר לעובד מה הם הקווים האדומים שלך בתור מנהל".

 

גליה, שעובדת בחברת פרסום, מספרת כי "ברגע שהמנהל שלי שאל אותי את השאלה הזו ירדה לי אבן מהלב. נורא נלחצתי כשהודיעו לנו שיגיע מנהל חדש, כי הייתי מאוד מחוברת למנהל הקודם והרגשתי שהוא מעריך אותי. פחדתי שיגיע מנהל עם גישה שלילית, אבל בסופו של דבר המנהל החדש התברר להיות אדם נפלא, הוא באמת הקשיב לנו ולציפיות שלנו ממנו".

4. מה היית מבקש לשנות בפן המקצועי והכולל של הארגון במהלך השנה הקרובה?

ד"ר חנה אופק, מנהלת מכון אופק לניהול ומרצה באוניברסיטת תל-אביב בנושאי ניהול ומנהל ציבורי, מסבירה ששאלה זו מאפשרת למנהל להציב יעדים חדשים לצד היעדים הקיימים בארגון תוך כדי הבנה מי הם הנכסים בארגון. בוכניק מחדדת כי "אחת מתופעות הלוואי של שינויי מנהלים היא עזיבה של עובדים. לכן חשוב לאתר את עובדי המפתח ולשמור עליהם בצוות ובחברה".

 

5. האם יש בעיות מיוחדות שכדאי שאדע עליהן?

צדוק מדגישה כי שאלה זו היא חשובה ביותר. "העובד צריך להבין שאכפת לך ממנו ולא רק בפן המקצועי". בסופו של דבר שאלה זו עשויה להעניק למנהל נקודות זכות במאמץ מאוד קטן.

 

ד', שעובדת בחברת תקשורת, סיפרה: "בשיחה הראשונה שלי עם המנהל החדש שלנו הוא שאל אותי אם יש בעיה שהוא יכול לפתור. סיפרתי לו כי אני סובלת מכאבי גב קשים ושהכיסא שלי במשרד רק מחמיר את הבעיה. לא באמת ציפיתי שהוא יעשה עם המידע הזה משהו אבל שבועיים לאחר מכן קיבלתי כיסא חדש. זה היה מדהים, ממש הרגשתי טוב לגבי המנהל הזה".

 

השאלות וההתעניינות בעובדים יכולים להפוך את כניסתו של המנהל לחיובית מאוד. עם זאת, על מנת שיחסי האנוש ימשכו על הצד הטוב ביותר צריך המנהל להמשיך להתייחס לנקודות שהעלו עובדיו בשיחות.