חנויות הצעצועים מלאות במוצרים המעודדים התפתחות תינוקות. החנויות הצבעוניות עם מגוון הצעצועים והמוצרים המעניינים גורמים לנו להתבלבל ולהוציא סכומי כסף גדולים על מוצרים האמורים לעזור לתינוק שלנו להתפתח.

 

המוכרת בחנויות מספקות לנו מידע "מבוסס" על התפתחות התינוק וכיצד כל צעצוע מועיל לכל שלב התפתחותי. מרוב הבטחות לא נעים לנו לחסוך מהילדים שלנו את המוצר שיועיל להם.

 

 

עוד בonlife:

 

מיד לאחר הלידה תינוקות נחשפים לצעצועים המעודדים התפתחות, במטרה שיגרמו להם להתפתח מהר יותר. תינוקות קטנים מכירים את האוניברסיטה לפני גן חובה, לפני שהם לומדים לומר אמא ובחלק גדול מהמקרים עוד לפני שהם מסוגלים לראות למרחק של יותר מ-10 ס"מ.

 

האוניברסיטה עשירה בצעצועים ובגירויים מכל צדדיו של התינוק, כדי שלכל מקום אליו יסתכל יהיה לו מעניין, ולא משועמם לרגע אחד. התינוקות שרק נולדו יצאו מהרחם הסגור והבטוח, נחשפים פתאום לעולם עמוס בגירויים, בצבעים, בריחות ובקולות שהם לא הכירו ולא נחשפו אליהם מעולם.

 

באוניברסיטה הם מקבלים את הכל בבת אחת ועוד כשהם שוכבים על הגב וחשופים לחלוטין. על מנת לפתח בתינוק ביטחון, עלינו לפתוח אותו לעולם בצורה הדרגתית ולאפשר לו בהדרגה להיחשף לכל הגירויים. 

חיוך של אמא עדיף

כאשר התינוק נולד ההתעניינות הגדולה שלו היא פנים ובעיקר פנים של אמא. במקום אוניברסיטה אפשר פשוט לרכון מעל התינוק, להסתכל עליו, לחייך אליו ומבחינתו זה שווה יותר מכל צעצוע אחר והוא יחייך אלינו בתגובה להבעות וחיוכים שלנו, ילמד את הבעות הפנים שלנו, יקשיב למילים ויראה את השפתיים שלנו זזות בהתאמה וינסה לשלוח ידיים ולגעת לנו בפנים.

 

אם החלטנו להשכיב את התינוק באוניברסיטה, מומלץ להוריד צעצועים, להשאיר צעצוע אחד בלבד, כל פעם במקום אחר (פעם מצד ימין, פעם מצד שמאל ופעם באמצע). לאפשר לתינוק להתמקד בכל פעם בצעצוע אחד, לנסות לשלוח אליו ידיים, להכיר אותו ובעיקר ללמוד מהאוניברסיטה בלי הצפה חושית ובלבלול.

 

אחרי שהתינוק מראה סימני שעמום מהאוניברסיטה, כדאי לעודד אותו לשכב גם על הבטן. בחנויות תמצאו מגוון עצום של צעצועים המעודדים שכיבה על הבטן: שטיחים צבעוניים, צעצועים שטוחים ומוזיקליים ומשטחים עם הגבהה לעידוד הרמת הראש ובית החזה.

 

לאור כל הצעצועים, מזרן פעילות ועליו צעצוע בודד נראה כמו מתכון לשעמום ולכן אנחנו מרגישים צורך עז להניח בפני התינוק כמה שיותר צעצועים כדי ששוב, לא ישתעמם לרגע.

 

מעט גירויים רק יועילו לתינוק

אם לא נרגיל את התינוק מגיל אפס להצפה חושית, ניתן לו בכל פעם צעצוע אחד ונוסיף בהדרגה ובהתאם לגיל, הוא לא יצפה להצפה הזאת ויסתפק בצעצוע בודד כדי  לשכב על הבטן בסקרנות ולהתפתח בהדרגתיות. 

אפשר להשתמש במשטח פעילות או שטיח פשוט ועליו רעשן, כדור, חישוק קטן או כל צעצוע אחר שהתינוק יכול לאחוז בו. ההתמקדות בצעצוע אחד תגרום לתינוק להיות סקרן ולנסות להגיע לצעצוע, לשלוח אליו את היד, לפתוח את כף היד כדי לאחוז בו ולנסות להתהפך או להסתובב כדי להגיע אליו.

 

אם נשכיב את התינוק על משטח שטוח ללא הגבהה הוא יוכל לדחוף את הגוף לכיוון הרצפה, פעם ידיים, פעם רגליים, פעם בית חזה ובטן וכך הוא ילמד להתרומם בכוחות עצמו, להרים את הראש ואת בית החזה בצורה נכונה, להפעיל את השרירים וגם לדעת לנוח כשהוא מתעייף.

 

מיד כשהתינוק לומד להתהפך הורים רוצים לראות אותו זוחל. גם פה מגוון הצעצועים המעודדים זחילה הוא עצום. צעצועים לעידוד זחילה אפשר למצוא בכל הגדלים ובכל הצורות: צעצועים מנגנים, צעצועים מאירים, צעצועים עם אפשרות גם למוזיקה וגם לאורות, צעצועים עם חוט, צעצועים על גלגלים ועוד ועוד. בסופו של דבר הדרישה היא לצעצוע שהילד ירדוף אחריו ולכן כדור פשוט יעשה את העבודה. תנו לילד לשחק עם הכדור, לחוש אותו, לגלגל אותו ולנסות לרדוף אחריו.

 

לכל שלב התפתחותי יש מגוון רחב של צעצועי התפתחות ותמיד נרצה לעודד את הילד להתקדם ולהתפתח. ישנם צעצועים נוספים המתאימים לשלב של ישיבת, עמידה, זחילה והליכה

 

לפני שאתם רצים לחנויות הצעצועים לקנות עוד צעצוע שיעזור לילד לזחול או להתחיל ללכת, בדקו את מה שכבר קיים בבית.

 

לדף פייסבוק של יעל סול