לא צריך למרוח מקדם הגנה על הראש.

לא נכון.

מחקרים חדשים מצביעים על כך שרובנו שוכחים להתייחס לכמה אזורים בגוף, שגם אותם צריך למרוח: הראש, (או לשים כובע), השפתיים, האזניים ותאמינו או לא, גם על אצבעות הרגליים. נכון שהן בדרך כלל במים או בתןך הסנדלים, אבל חשוב ולהקפיד למרוח אותן שכן מדובר באזור גדול וחשוף לשמש.

 

עוד ב- Onlife

 

מיטות שיזוף הן הפתרון הבריא לשיזוף

לא נכון.

מיטות שיזוף גורמות לנזק חמור הרבה יותר מאשר קרינת שמש, וכן לנזק מהיר יותר. במכונים הללו הקרינה ממוקדת והנזק נגרם מהר יותר מאשר חשיפה רגישה לשמש. אסור ולא מומלץ להשתזף במכוני שיזוף. השיטה שאינה מסוכנת היא שיזוף בהתזה או תכשירים למריחה שגורמים לשיזוף מלאכותי. שיזוף של ממש ולא משנה באיזו צורה – לא בריא ולא מומלץ.

 

מקדם הגנה 30 מגן כפול ממקדם הגנה 15

לא נכון.

המשמעות של SPF (SUN PROTECTION FACTOR) היא שאם ללא הגנה מופיעה אדמומיות בעור כעבור 10 דקות, עם מקדם הגנה מספר 15 האדמומיות תופיע לאחר 150 דקות (10X15).

 

מקובל לחשוב שמסנן קרינה מספר 30 מסנן כ-95% מקרני ה-UVB.  אולם מסנן קרינה מספר 15 אינו מספיק להגנה ראויה מהשמש. עדיין יש צורך להתחשב בשעות הקשות של השמש.

מריחת מקדם ההגנה מאפשרת שהייה בלתי מוגבלת בשמש   

לא נכון.

בשנים הראשונות לאחר הופעת מסנני הקרינה נצפתה עלייה בשכיחות התחלואה בסרטן העור, מה שהוביל למחשבה המוטעית כי מסנני קרינה מעלים את השכיחות למחלה.

 

 זה כמובן לא היה נכון, ונבע מכך שאנשים סברו כי הם מוגנים ולכן שהו יותר זמן בשמש. גם תוך שימוש קבוע ונכון במסנני קרינה מומלץ להמעיט בחשיפה לשמש.

 

אין צורך למרוח שוב קרם עמיד במים לאחר שהייה במים

לא נכון.

חשוב למרוח שוב את מסנן הקרינה לאחר שהייה במים או הזעה מוגברת. לכל מסנן קרינה יש הוראות על גבי האריזה ויש לנהוג בהתאם להוראות הללו. במידה שלא נחדש את המריחה, השפעת מסנן הקרינה תפוג.

 

מריחת כמות עודפת של קרם הגנה תביא להגנה ממושכת יותר

לא נכון.

שכבה אחת מספיקה. צריך למרוח שכבה אחידה של מסנן קרינה על כל השטח החשוף. אין טעם בהעמסת "שכבות" של התכשיר. מצד שני, צריך למרוח כמות מספקת של הקרם ולא לקמץ.

 

אין צורך במריחת שכבות של קרם הגנה אחת על גבי השנייה. שכבה ראשונה תיספג בעור ותעניק את ההגנה, כל קרם מיותר לא ייספג. חשובה מריחה חוזרת לאחר מספר שעות, לפי ההוראות שכתובות על האריזה.

מסנן קרינה וקרם הגנה יוצרים את אותו אפקט

נכון.

מסנן קרינה וקרם הגנה הם ביטויים נרחבים לתכשיר שמפחית את חדירת קרני השמש לעור. יש תכשירים בצורת קרם, בצורת תחליב, נוזל ועוד.

 

קרינתUVB    מסוכנת יותר מקרינת  UVA

לא נכון.

קרינת UV מתחלקת ל- UVA, UVBו-UVC. קרניUVC  נבלמות על-ידי שכבת האוזון ואינן חודרות לכדור הארץ. קרניUVA  ארוכות יותר וחודרות עד לשכבת העור השנייה, גם דרך זכוכית. קרני UVB קצרות יותר, אינן חודרות דרך זכוכית וחודרות לשכבת העור העליונה בלבד.

 

בעבר חשבו שרק קרני UVB גורמות לנזק לעור, אולם בשנים האחרונות אנחנו יודעים שקרני UVA גורמות לנזק לעור לא פחות מקרני UVB. הן חודרות לעומק העור, גורמות לנזק בחומר הגנטי של התאים (דנ"א) ועלולות לגרום לעלייה בשכיחות סרטן עור.

 

מדובר בסוגי קרינות שונים שהיה נוח למדענים להפריד ביניהם, שרירותית, לפי אורכי הגל. בכל מקרה, אנחנו חשופים לנזקים משני אורכי הגל הללו".

מוטב לא להשתמש בקרם הגנה שתאריך התוקף שלו פג

 נכון.

לא מומלץ להשתמש בתכשיר הגנה שפג תוקפו, שכן הוא לא יעיל להגנה מפני השמש ויכול לגרום לתגובות בעור. כדאי לבדוק את התאריכים בהם כדאי להשתמש בתכשירים.

 

השתתפו בהכנת הכתבה: פרופ' דניאל ורדי, סמנכ"ל רפואה בלאומית שירותי בריאות וד"ר להבית אקרמן, מנהלת מרפאת עור במרפאת רוטשילד, 'כללית' מחוז דן פ"ת.