עבור רבים מאיתנו משקה דיאטטי יכול להיות פינוק של ממש, תחליף דל קלוריות שיכניס לנו לגוף מעט מתוק, בלי החלק של נקיפות המצפון. אך מה שרבים אינם יודעים, הוא שהרצון לקצץ בקלוריות עלול להיות בעוכרנו, שכן שתיית משקאות דיאטטיים עלולה לדחוף אותנו לחפש אחר מזונות מתוקים נוספים.

במחקר חדש שהציג פרופ' רופונג אן מהמחלקה לבריאות קהילתית באוניברסיטת אילינוי נמצא ניתוח של הרגלי האכילה והשתייה של למעלה מ-22,000 מבוגרים בארה"ב, שנאספו על ידי צוות המחקר.

תמונה: Shutterstock

 

-כתבה פרסומית-

חודשיים תזונה של מים וירקות הלכו לפח,וטוב שכך

 

בחודשיים-שלושה האחרונים עשיתי הכל כדי להוריד במשקל באופן משמעותי,המזון שלי התבסס ברובו על ירקות ומים. אבל, עם הירידה במשקל הגיעה, כמובן, גם הירידה במצב הרוח, עייפות כרונית, שקיות מתחת לעיניים ועוד.. לכתבה המלאה

 

בעקבות הנתונים, הגיעו החוקרים למסקנה כי אנשים ששתו משקאות דיאטטיים צרכו יותר מזונות לא בריאים, עמוסי כולסטרול ועתירי קלוריות. ממצאי המחקר של אוני' אילינוי  מצביעים על כך שאנשים הצורכים משקאות דיאטטים מרגישים לאחר כך ש"מותר" להם לצרוך מאכלים עתירי קלוריות, או להפך – לאחר שהם צורכים מזון לא בריא,  אותם אנשים עלולים להשתיק את האשמה על ידי שתיית משקאות דיאטטיים.

שתיתי דיאט, אז מותר לי לאכול הכל

"המחקר טוען ששתיית משקאות דיאטטיים ללא שינוי באכילה, לא תעזור לנו בתהליך הירידה במשקל", מסבירה מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכון הסוכרת של מכבי שירותי בריאות. זו לא הפעם הראשונה בה נערך מחקר בנוגע למשקאות בעלי ממתיקים מלאכותיים,  אולם סוקמן גורסת שעד היום לא נמצא מחקר המניב תוצאות חד משמעיות שיגדירו לנו כיצד להתנהג עם שתיה דיאטטית בפרט ועם הממתיקים המלאכותיים בכלל: "יש דיון גדול סביב ממתיקים מלאכותיים, האם הם מסוכנים לבריאות והאם יש להם תרומה לירידה במשקל. כך, במחקרים שבדקו את מידת הבטיחות שבצריכת ממתיקים מלאכותיים, נתנו לחולדות לצרוך אותם על בסיס יומי במשקל ששווה למשקל גופם – והתגלה שבכמות כזו הסיכון לפתח סרטן  - עולה". לאור המחקרים הללו, טוענת סוקמן, ההמלצה כיום היא להשתמש בכמות מזערית של הממתיקים ולכן הם מאושרים לשימוש, "אבל עדיין צריך לזכור שמדובר בחומר מלאכותי שאנו מכניסים לגוף", היא אומרת.

תמונה: Shutterstock

בנוגע לתהליך הירידה במשקל ושתיית ממתיקים מלאכותיים מזיקה או יעילה – אומרת סוקמן כי קיימים בעצם שני היבטים בנושא: "ישנו היבט פסיכולוגי והיבט פיזיולוגי בנושא זה. מחקרים שונים הצליחו להראות שכאשר אנו יודעים שאנו אוכלים או שותים מוצרים דיאטטיים, אנו נוטים 'לפצות' את עצמנו באכילה נוספת, או שתחושת הרעב שלנו מגיעה שוב מהר יותר. כאשר אין אנו יודעים שאכלנו או שתינו מוצרי דיאט, אזי הנטייה לפיתוי קטנה ותחושת השובע גדולה יותר. טענה נוספת שנשמעת אך עדיין לא הוכחה בצורה מוחלטת, מגיעה מהצד הפיזיולוגי - למרות שרימינו את הלשון עם תחליף לסוכר טבעי, על המוח זה לא עבד והוא מבקש את האנרגיה שחסרה, שכביכול הבטחנו לו בגלל הטעם המתוק".

משקאות ממותקים זה סוכר, בעצם

וכעת לשאלת השאלות – מה עדיף, משקאות קלים ממותקים, או משקאות דיאט עם ממתיקים מלאכותיים?

כאמור, אומרת סוקמן, יש עוד מה לחקור בנושא, אבל את נושא הסוכר אנחנו כבר מכירים היטב. "סוכר הוא מוצר מהטבע, כך שגם אם הוא לא כל כך ידידותי, לפחות הוא טבעי. לכן, אם לא מדובר באנשים שסובלים מעודף משקל, ובעיקר אם הכוונה לאוכלוסיה צעירה ולילדים, אני ממליצה לוותר על הדיאט ולצרוך סוכר באופן מתון. אך גם במקרים כאלו חשוב להסתכל על המשקאות הללו כאל ממתק ולשתות במידה נכונה". עם זאת, אומרת סוקמן, אדם שמחליט לרדת במשקל ומעוניין לחסוך בקלוריות יכול לשתות דיאט, כמובן מבלי לפצות את עצמו במאכלים לא בריאים, כי כך לא ירד במשקל ובריאותו תפגע. העדיפות הראשונה תמיד היא – לשתות מים, היא אומרת.

סוכרתיים? מה איתם?

סוקמן מדגישה כי עבור הסוכרתיים ובעלי הסיכון לסוכרת ההמלצה היא להפחית את צריכת הסוכר בשתייה ובכלל. "הסוכרתיים אינם יכולים לגעת במשקאות ממותקים, אבל אם הם רוצים להתפנק, משקה עם ממתיק מלאכותי הוא הפתרון העדיף עבורם".