ביום שני הכריזה חברת יאהו על מינוי של מנכ"ל חדש, מינוי שהפתיע את כל דיירי עמק הסיליקון: מריסה מאייר. ההכרזה עוררה הד ציבורי רחב שהרחיק הרבה מעבר לגבולות בועת ההיי-טק, משום שמאייר הכריזה בגלוי כי היא בהריון, ואנשי הדירקטוריון של יאהו ידעו על כך מלכתחילה. אלא שהפרט הזה עניין והסעיר רק את מי שאינו מעורה במתרחש בעמק הסיליקון.

 

עוד ב Onlife:

 

"לא האמנתי שיצליחו להשיג מישהי בקליבר שלה"

ההפתעה בקרב יודעי דבר לא נבעה מכך שמאייר אולי "לא כשירה לנהל את החברה במצבה", להיפך. מה שהצניח את הלסתות שלהם היא העובדה שיאהו הצליחה לגנוב את מאייר מגוגל ולהשיג מנכ"לית בסדר גודל שלה. השבוע צוטט בדה מרקר מרק אנדריסן, יזם ומשקיע היי-טק נודע, ששיבח את יאהו על הבחירה במאייר. "לא האמנתי שהם יוכלו להשיג מנכ"ל כמו מריסה", אמר אנדריסן. "כשחברות נקלעות לצרות צרורות, קשה להן להשיג מישהו בקליבר שלה". האנליסט ג'ונתן ירמיס צוטט כשאמר "זה מפתיע ומרשים שיאהו תצליח למשוך מישהי מהקליבר הגבוה ביותר, שמבינה את העסק – זה הדבר הראשון בעשור שיאהו עושה שאי אפשר ללגלג עליו".

 

אנדריסן וירמיס יודעים על מה הם מדברים. מריסה מאייר בת ה - 37 היא האישה הראשונה שהצטרפה כמהנדסת לצוות של גוגל בתחילת דרכה, כשגוגל עוד הייתה חברה שמנתה עשרים אנשים בלבד. לפני שעזבה את גוגל לטובת יאהו, שימשה מאייר כסגנית נשיא לניהול שירותי המיקום והעסקים המקומיים בגוגל, ולפני זה החזיקה בתואר סגנית נשיא ואחראית תחום חוויית המשתמש בחברה. אם אי פעם שאלתם את עצמכם מי אחראי, למשל, לעיצוב המינימליסטי הנקי והמוכר כל כך של עמוד גוגל, התשובה היא מריסה מאייר.

 

מסרבת להיות מקוטלגת

מריסה מאייר מסוגלת למצוא דבר או שניים ללמוד מכל אחד ובכל מקום. "למדתי הרבה על מוסר עבודה מאנשים שעבדו שם 20 שנה", אמרה בראיון ללוס אנג'לס טיימס, כשנשאלה על עבודתה בתיכון כקופאית בסופרמרקט. כשהגיעה לגוגל, הביאה מאייר מסורת שהתחילה בימים בהם עבדה בסטנפורד: בשעה ארבע, שלוש פעמים בשבוע, עוזבים הכל ומתכנסים לישיבת צוות. על פי מגזין Businessweek, כמה מהרעיונות הגדולים של גוגל נולדו בישיבות הצוות האלה.

 

כמו מתוך התעקשות לבלבל את כולם ולשבור את הסטיגמה של אשת קריירה מוערכת, ואולי פשוט כי לא אכפת לה מה חושבים עליה, מריסה מאייר לא מתביישת לקחת באותה רצינות בה היא מתייחסת לקריירה גם נושאים הקשורים לאופנה ואוכל. כשמריסה מאייר החליטה, למשל, לאפות קאפקייקס, היא שיתפה מאד ברצינות ובלי שום בושה כי היא יצרה גיליונות אלקטרוניים של כל המתכונים שהיו ברשותה, עד שמצאה את המתכון המושלם. באותה נשימה, מאייר גם מודה שאחד הדברים שהכי משמחים אותה הוא פריט של המעצב אוסקר דה לה רנטה שיש לה בארון. אולי הפרט הזה יכול להסביר כיצד היא שילמה במכירה פומבית למטרות צדקה 60,000 דולר עבור ארוחת צהריים עם המעצב הנודע. "אני מסרבת להיות מקוטלגת", אמרה מאייר בראיון לניו יורק טיימס. "אני חושבת שזה מאד מנחם אנשים כשהם יכולים להכניס אותי לקופסה: 'הו, היא גירלי גירל שאוהבת קאפקייקס ובגדים".

 

מנכ"לית בהריון מכשילה את החברה

מריסה מאייר היא האישה הצעירה ביותר שנכנסה לרשימת 50 הנשים המשפיעות בעולם של מגזין Fortune. ממש השבוע, אחרי המינוי המדובר, רבים מיהרו להכתיר אותה כ"ההריונית הכי חזקה באמריקה". אז נכון, מריסה מאייר בהריון, ובקרוב מאד היא תצטרך לצאת לחופשת לידה. אף אחד בדירקטוריון של יאהו לא מתרגש ולא רואה בזה שום סיבה לוותר על אישה כל כך מוכשרת, אישה שעליה הם משליכים את כל יהבם, בתקווה שהיא זו שתציל אותם. 

 

הרבה מוטל על כתפיה של מאייר, והלחץ שמופעל עליה גדול יותר מהלחץ שהיה חווה גבר במעמדה. חובת ההוכחה היא עליה, כשרבים בעולם העסקים תוהים האם יכולה אישה לעמוד במשימה, ויתרה מכך – האם יכולה אישה בהריון לעמוד במשימה?

 

רק לפני כחודש פורסמה כתבה בניו יורק טיימס בה צוטט מאמרו מ – 2011 של פייג' קרייג, משקיע מוכר בחברות טכנולוגיה. במאמר הצהיר קרייג כי "מייסדת או מנכ"לית בהריון מכשילה את החברה". והנה חלפה שנה, ואישה בהריון היא מי שאמורה להציל חברה ששווה מיליארדים. וכאילו לא די בזאת, רבים מצפים ממנה להצליח במשימה שגברים רבים נכשלו בה בשנים האחרונות.

 

לאיש לא אכפת שמנכ"ל מצפה לילד - אישתו תטפל בו, לא?

למרבה הצער, קשה לומר שהעולם התהפך בשנה שחלפה מאז מאמרו של קרייג, ומשקיעים כבר לא חוששים מנשים בהריון. אורית חשאי, יזמית ישראלית שנכנסה לרשימת מאה נשות ההיי-טק של אירופה, ניסתה לגייס כספים כשהייתה בחודש השישי להריונה. חשאי אמנם הצליחה לעשות את זה, אבל הדרך לא הייתה קלה. "אף אחד לא אמר 'אה, אז אני לא משקיע'", מספרת חשאי בראיון ל - Onlife על הרגע בו חשפה שהיא בהריון, "אבל הם עשו לי שיחה מאד עמוקה של 'את לא יודעת איך תרגישי, ודברים משתנים, ובתור חברים אנחנו ממליצים לך לחשוב על זה שוב'".

 

חשוב להבין את המשמעות של הדברים: עולם העסקים נשלט על ידי גברים, כשהתפיסה הרווחת היא שכשאישה נכנסת להריון, שני דברים עיקריים קורים. ראשית, במהלך ההריון היא הופכת למישהי אחרת, שדבר לא מעניין אותה יותר מלבד הצאצא שבדרך. אורית חשאי מספרת שזה בערך מה שניסו לרמוז לה המשקיעים שלה. "באמת קצת האמנתי להם, שאולי הם צודקים, ופתאום אני ארצה להיות מישהי אחרת, שרוצה לנוח וללטף את הבטן", אומרת חשאי. שנית, גידול ילדים נתפס עדיין כאחריותה הבלעדית של האישה. באותו מאמר מפורסם שכתב פייג' קרייג, הוא ציין כי כשמדובר בגבר, לאיש לא אכפת כמה ילדים יש לו, משום שהם מניחים שאשתו מטפלת בהם.כשמדובר באישה, זה סיפור אחר.

 

במציאות הזאת, המקרה של מריסה מאייר הוא נדיר ויוצא דופן, ונותר רק לקוות שהוא גם ייזכר כפורץ דרך, והתחלה של שינוי אמיתי.עכשיו רק נשאר לחכות ולראות האם ההריונית היפהפיה תצליח איפה שנכשלו שבעה מנכ"לים לפניה.

 

 

____________________________________

הכנסי לפורום נשים ועסקים של Onlife